از توافق موقت تا پول نفت

به گزارش جهان صنعت نیوز: همین چند وقت پیش بود که آقای رییس‌جمهور خیال همه را راحت کرد و گفت که نفت می‌فروشیم، بیشتر از قبل می‌فروشیم و پولش را هم می‌گیریم. (نقل به مضمون) درباره چگونگی دریافت پول نفت اما ابهاماتی وجود داشت چنانچه وقتی در نشست خبری اخیر سخنگوی دولت از وی در این باره سوال شد هم پاسخ مشخصی نداد و به محرمانگی موضوع گریز شد و بحث را جمع و جور کرد!

حالا اما دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس خیال همه را راحت کرد و به نقش چین در این قضیه اشاره کرده است. علی عیلزاده در رابطه با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، گفته: در کشورهایی که پول‌های ایران بلوکه شده است، این آمادگی برای آزادسازی وجود دارد اما تحت فشار آمریکا، آنها را نگه داشتند که بعد از توافق آزاد شود و به نظر می‌رسد که با چراغ‌سبز غربی‌ها، این اتفاق از طریق کانال چین به جای کانال اینستکس اروپا، بدون اینکه رسانه‌ای شود، اتفاق می‌افتد؛ یعنی فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به کشور، به راحتی صورت می‌گیرد که می‌توان این حرکت را اقدام مثبتی در راستای انگیزه طرفین برای به نتیجه رساندن مذاکرات دانست.

این اما تنها نکته قابل توجه در سخنان او نیست چون در ادامه و وقتی حرف به مذاکرات برجامی می‌رسد، می‌گوید که ایران پیشنهاد توافق موقت را هنوز تایید یا رد نکرده است! این درحالی است که مقامات رسمی در وزارت خارجه قبلا از رد قاطعانه این پیشنهاد گفته بودند.

علیزاده اما گفته: این مساله یکی از پیشنهادهایی بود که از سوی آمریکا و اروپایی‌ها مطرح شد مبنی بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای مدتی فریز شود و بخشی از تحریم‌ها هم همین‌طور، باقی بماند تا در آینده به توافق جامع برسند، ولی ایران در رابطه با تایید و یا نفی این توافق، هنوز نظر رسمی ارائه نداده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 244076
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا