هراس‌افکنی در بدنه دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آقایان حامی دولت در حالی ماندگار محمداسلامی در دولت را مثال می‌زنند که دولت رییسی از پایتخت گرفته تا استان‌ها حسابی تغییر و تحول داشته و اتفاقا خیلی از سیاسیون در جریان انقلابی انتقاد می‌کنند که چرا برکناری‌ها در سطوح میانی کم بوده است. حالا هم که در کلام رییس‌جمهور شاهد نشانه‌های واضحی از در پیش بودن تغییرات بیشتر هستیم؛ تغییراتی که اگرچه بدنه حامی او را تا حدی راضی می‌کند، به باور کارشناسان به صلاح کشور نیست.

واژه ابداعی

جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله منتقدان این رویه رییسی است. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» با اشاره به اینکه «آقای رییسی بعد از پیروزی در انتخابات از طریق دفتر خود تماس‌هایی با برخی چهره‌های منتقد مثل عبدی و زیباکلام و زیدآبادی و… گرفته و نقطه‌نظرات اینها را خواستند که در نوع خود اقدام خوبی بود» گفت: «آن زمان ارزیابی‌های مثبتی درباره این تماس‌ها و فراتر از آن رویکردی که دولت رییسی دنبال می‌کرد، صورت گرفت. بعد که جلو آمدیم اما شاهد اتفاقاتی مثل بحث تغییرات استانداران و از این قبیل مسائل بودیم که نشان داد دولت به دنبال تغییرات اساسی است و برای این تغییرات فشار بر دولت زیاد است.»

وی افزود: «در عین حال از لحاظ گفتمانی در این دو، سه ماهه اتفاق خاصی نیفتاد. یعنی اگرچه انتظار بود از برخی چهره‌های غیرسیاسی دولت سابق در حوزه‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و… استفاده شود، چنین نشد و حتی این واژه بانیان وضع موجود هم ابداع شد.»

این نماینده پیشین مجلس افزود: «بعد از آن دیدیم که حامیان دولت به جنب و جوش افتادند و شروع به این کردند که مخالفت خود را با مدیران دولت قبل ذیل این واژه تعریف و تبیین کنند. الان طوری شده که در ادارات حتی اگر به خاطر حساب و کتاب‌های دیگری می‌خواهند با یک مدیر مخالفت کنند می‌گویند که او بانی وضع موجود است. این اصطلاح در واقع بهانه و مستمسکی برای تهدید مدیران کاربلد و حتی آنهایی که سیاسی نیستند، شده است. مدیرانی که سیاسی بوده و تا دیروز به دولت سابق وفادار بودند و می‌خواستند برنامه و شعارهای آن را اجرایی کنند الان نمی‌توانند تابلو عوض کرده و به این دولت وفادار باشند، کسی هم این را از آنها نمی‌پذیرد اما این به معنی آن نیست که برخی بخواهند ذیل اصطلاح بانیان وضع موجود همه مدیران توانمند را حذف کنند و این حتما به زیان کشور است و کمکی به توسعه نمی‌کند.»

میرزایی تاکید کرد: «دولت آقای رییسی باید خیلی مراقبت کند که قدرت‌طلبان و فرصت‌طلبان با تمسک به این اصطلاح و واژه نیروهای کاردان را از میدان خارج نکنند.»

از حرف تا عمل

محمدصادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا اما معتقد است که این رویکرد دولت رییسی در حد حرف است و اجرایی نخواهد شد. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این باره گفت: «من با این نگاه و صحبت آقای رییسی موافق هستم اما بعید می‌دانم که در این راستا اتفاق خاصی بیفتد و اجرایی شود چون دولت آقای رییسی اراده‌ای برای این کار ندارد.»

وی در توضیح اینکه چرا با این نگاه موافق است؟ گفت: «وقتی کسی به کشور آسیب زده باید مجازات شود و اگر مجازات نمی‌شود، حداقل باید از کار برکنار شود. به هرحال این وضعیت به نحوی است که همه از آن ناراضی هستند.»

کوشکی در پاسخ به اینکه آیا این حرف‌های رییس‌جمهور فارغ از اینکه عملیاتی بشود یا نشود نگرانی از بابت پاک‌سازی‌های کلان در بدنه مدیریتی و کارشناسی را ایجاد نکرده و آسیب‌زا نیست؟ گفت: «فکر نمی‌کنم اینطور باشد. به نظر من اگر کسی مسبب وضع موجود باشد قاعدتا یک کارشناس نیست. کسی یک کارشناس را مسبب وضع موجود نمی‌داند چون او اختیاری ندارد. مدیری که صدها کارشناس را به کار گرفته و تصمیمی اتخاذ می‌کند که برای اقتصاد کشور زیانبار است، مسبب وضع موجود به حساب نمی‌آید. این صحبت درباره مدیران ارشد صدق می‌کند نه گروه کارشناسی که تصمیم‌گیرنده نیستند. آنهایی که تصمیم‌ساز بوده‌اند باید سرزنش شده یا محاکمه شوند.»

وی در پاسخ به اینکه چرا فکر می‌کند، دولت رییسی قصد عملیاتی کردن این حرف‌ها را ندارد؟ گفت: «به این خاطر که هنوز اکثریت مدیران دولت آقای رییسی همین افراد هستند و تغییر نکرده‌اند. اینکه عنوان می‌شود شاید به این خاطر باشد که دوست دارد چنین شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.»

لزوم ریشه‌یابی دقیق

مصطفی‌هاشمی‌طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از جمله سیاسیونی است که حذف نیروهای سیاسی و مدیران و کارشناسان به بهانه نقش داشتن در وضع موجود را مفید نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «درباره این صحبت آقای رییسی اظهارنظری نمی‌کنم اما به طور کلی وقتی می‌توان از کنار گذاشتن مسببان وضع موجود سخن گفت که اولا بگوییم منظور از وضع موجود، دقیقا چیست و دوما مسائل موجود از کجا ناشی شده و سوما مسبب اصلی کیست. به علاوه قضاوت اینکه چه کسی و چه کسانی مسبب وضع موجود هستند در حقیقت یک حکم قضایی است. به هرحال وقتی کار بدی صورت گرفته باشد یعنی یک جرم صورت گرفته و لازم است که جرم‌شناسی شود و با قانون تطبیق داده شود. باید دید که در زمان چه کسی اتفاق افتاده، چه کسی دستور داده و چه کسی اجرا کرده است.»

وی در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد منظور آقای رییسی و همکارانشان در دولت از مسببان وضع موجود، دولت قبل است، گفت: خیلی از تصمیمات در مجلس گرفته شده، یا روسای قوا یک سری تصمیمات را گرفته‌اند لذا وقتی می‌گویند وضع موجود، باید وارد جزئیات شد و دید که به کدام تصمیم برمی‌گردد. باید وضع موجود را تحلیل کرد و دید که ریشه آن چیست و چه کسانی تصمیم گرفته‌اند.»

آثار اولیه و ثانویه

آنچه رییسی درباره سر کار نبودن بانیان وضع موجود گفته و آنچه حامیان دولت او خواهان‌اند آن‌طور که جلال میرزایی بهانه حذف نیروهای کاربلد شود یا آن‌طور که کوشکی فکر می‌کند، در حد حرف مانده و عملیاتی نشود، فرقی ندارد. بیان این حرف‌ها از زبان رییس دولت و تکرار آن از سوی رسانه‌ها و جریان حامی دولت یک نتیجه بیشتر ندارد و آن هم تزریق نگرانی و هراسی شدید از بیکار شدن در میان شاغلان و کارمندان دستگاه‌های دولتی است که قطعا نتیجه خوبی نخواهد داشت. نیازی به تاکید نیست که این، حداقل اثر زیان‌بار ادامه این رویه خواهد بود و در صورت اجرایی شدن با زیان‌های بیشتری همراه است. بگذریم از بی‌عدالتی که با توجه به عدم بررسی و ریشه‌‌یابی دقیق مسائل و مشکلات موجود، به همراه خواهد داشت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 244329
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا