آهنگ نامتوازن رشد تولید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این رابطه بررسی عملکرد تولید طی سه ماهه سوم امسال نشان می‌دهد که شاخص تولید در مهر ماه با کاهشی ۸/۵ درصدی مواجه شده و از میان ۱۵ رشته فعالیت صنعتی، ۹ رشته رشد منفی و تنها شش رشته رشد مثبت را ثبت کرده‌اند. این امر البته در آبان ماه با کمی بهبود مواجه و باعث شد تا آهنگ رشد منفی صنایع به خصوص در شرکت‌های بورسی به نزدیک صفر متمایل شود و به منفی ۲/۰ درصد برسد؛ به طوری که در این ماه شاخص تولید با افزایشی ۲/۱ درصدی نسبت به مهر ماه مواجه و از میان ۱۵ رشته فعالیت صنعتی، هشت رشته رشد مثبت و هفت رشته فعالیت دارای رشد منفی بوده‌اند.

بهبود شاخص به دلیل افزایش تولید خودروسازان

بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که یکی از عوامل مهم رشد شاخص تولید نسبت به ماه‌های قبل در اواخر پاییز به سبب رشد فعالیت شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز به همراه تجهیزات برقی بوده است؛ امری که پس از ماه‌ها کاهش تولید و قرار گرفتن شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز در لیست زیان‌دهی، سبب شده تا با رشد تولید و فروش، شاخص در سه ماهه سوم امسال افزایش پیدا کند.

با این حال هر چند که رشد منفی تولید صنایع از تیر ماه آغاز شده و همچنان عددی منفی را ثبت کرده، آمارها نشان می‌دهد که تولید خودرو از سوی سه خودرو‌ساز ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تا پایان دی ماه سال جاری از ۷۶۰ هزار دستگاه گذشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۱ درصد رشد داشته است.

به گفته کارشناسان یکی از عوامل رشد تولید در شرکت‌های بزرگ خودروسازی به بحث افزایش ۱۸ درصدی قیمت کارخانه‌ها بازمی‌گردد؛ امری که باعث شده خودروسازان برای مدتی بتوانند با توجه به زیان انباشته و نیز زیان‌دهی روی خودروهای تولیدی، بخشی از این مشکل را جبران کنند و قادر به افزایش تولید باشند. با این حال به گفته همین کارشناسان با توجه به تورم موجود و نیز افزایش هزینه‌های تولید، به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده این افزایش ۱۸ درصدی نیز تکافوی هزینه‌های جاری را نداده و مجددا کاهش تولید را در صنعت خودرو شاهد باشیم. از طرف دیگر آمارهای ارائه‌شده در بحث تولید خودروها در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو طی آذر ماه امسال نشان می‌دهد، این دو خودروساز بزرگ در مجموع ۷۳ هزار و ۹۶۹ دستگاه در این ماه تولید داشته‌اند که از این میان ۱۵ هزار و ۷۳۴ دستگاه ناقص مانده و تجاری‌سازی نشده است. به همین دلیل از آنجا که اکنون بیش از ۱۵۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها وجود دارد، به نظر می‌رسد با تکمیل این خودروها، آمار فروش دو شرکت افزایش یافته ولی در عین حال همچنان مشکل قیمت‌گذاری دستوری و نیز تجاری‌سازی خودروها تداوم داشته باشد.

دورنمای منفی ماه‌های آینده

علاوه بر این، بررسی شاخص‌های تولید و فروش طی پاییز امسال نشان می‌دهد که هر چند این دو مولفه در آبان و آذر نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته، اما همچنان نسبت به اردیبهشت با کاهشی محسوس مواجه شده و تقریبا از منفی به سمت کمی بالاتر از صفر متمایل شده است. در واقع هر چند که طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایشی ۴/۸ درصدی مواجه شده، اما در مقایسه با هشت ماه نخست امسال به منفی ۸/۰ درصد رسیده است. این موضوع همچنین برای رشته فعالیت‌های منتخب صنعتی مانند صنایع شیمیایی و فلزات پایه نیز مصداق دارد؛ چراکه در این دو رشته فعالیت صنعتی هم شاهد هستیم که در مقایسه با هشت ماه گذشته رشد منفی ثبت شده است. البته لازم به ذکر است، رشد منفی صنایع شیمیایی که از ابتدای امسال تاکنون منفی ۲۴/۰ بوده، بدون احتساب صنعت دارویی صورت گرفته است. چراکه برای صنعت دارو نیز آمارها حاکی از کاهش موجودی انبار و کاهش تولید بوده که اگر قرار باشد به کل صنایع شیمیایی اضافه شود، آمار رشد منفی آن به مراتب بیشتر خواهد شد.

در این راستا بررسی رشد شاخص‌های تولید و فروش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد، به غیراز صنایعی مانند خودرو و قطعات، لاستیک و پلاستیک، تجهیزات برقی و مواد غذایی و آشامیدنی به غیراز قند و شکر، طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، صنعت منسوجات هر چند امار تولیدش نسبت به سال گذشته افزایشی چشمگیر داشته، اما آمار فروش آن منفی بوده است. در صنعت چوب و کاغذ نیز آمار تولید منفی بوده اما آمار فروش افزایش یافته است. این در حالی است که در صنایعی مانند کاشی و سرامیک، سیمان، فلزات پایه و محصولات فلزی شاخص‌های تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی بوده است.

در همین رابطه است که به گفته ناظران مولفه‌هایی نظیر افزایش تورم، افزایش هزینه تولید، افزایش موجودی انبار و نیز موانعی نظیر قطعی گاز و برق برخی صنایع در فصل زمستان به احتمال فراوان روند منفی شاخص تولید صنعتی را طی ماه‌های آتی تداوم خواهد بخشید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 244355
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا