افشای پشت پرده تنش‌ها در اردوگاه غرب علیه روسیه/«اوکراین‌گیت» بایدن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این میان، افشای بخش‌هایی از محتوای گفت‌وگوی تلفنی بایدن با همتای اوکراینی‌اش بر سر احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه به این کشور، وجوه تازه‌ای از عمق شکاف‌های آمریکا و متحدانش که وجه مشترک دوران ترامپ بود را به نمایش گذاشته است. «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام ارشد اوکراینی گزارش داده بایدن در این تماس تلفنی اصرار داشته حمله روسیه به اوکراین قطعی است و ممکن است در ماه فوریه انجام شود، اما ولادیمیر زلنسکی  آن را رد کرده و گفته در حال حاضر هیچ قطعیتی وجود ندارد که حمله روسیه قرار است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.

رییس‌جمهوری اوکراین یک جنگ تمام‌عیار با روسیه را بعید ندانست، اما گفت کی‌یف همچون کشتی تایتانیک در حال غرق شدن نیست و واشنگتن و رسانه‌های غربی را به تشدید رعب و وحشتی که بر اقتصاد سنگینی می‌کند، متهم کرد.

زلنسکی همچنین از بایدن و غربی‌ها خواسته با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی اوکراین، در بیانیه‌ها و اظهارات رسمی، لحن هشدارها درباره احتمال حمله روسیه را تعدیل کنند. به علاوه، بایدن هم در آن تماس تلفنی گفته که ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین در دستور کار آمریکا نیست.

در حالی که زلنسکی گفت روسیه برای ارعاب و بی‌ثبات کردن اوکراین تلاش می‌کند، کی‌یف پول خود را با ارز خارجی تقویت می‌کند و همچنین به دنبال حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی از غرب است. او گفت کشورش به چهار تا پنج میلیارد دلار برای ثبات اقتصاد خود از جمله از طریق سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و از بسته کمکی ۲/۱ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا استقبال کرد.

در این میان، سه مقام آمریکایی به رویترز گفتند که نیروهای روسیه در امتداد مرزی خود با اوکراین ذخایر خون برای مجروحان نیز مستقر کرده‌اند. مقامات فعلی و سابق ایالات‌متحده به این خبرگزاری گفتند که شاخص‌هایی مانند ذخایر خون در تعیین آمادگی مسکو برای انجام تهاجم در صورتی که پوتین تصمیم به انجام این کار بگیرد، حیاتی است.

تهدید روسیه به جای آنکه غرب و ناتو را حول یک دشمن مشترک همگرا کند، به عاملی برای واگرایی و حتی تشدید اختلافات منجر شده است. اشپیگل در گزارشی فاش کرده سفیر آمریکا در برلین در نامه‌ای محرمانه به وزارت خارجه آلمان تاکید کرده واشنگتن به‌دلیل عدم‌همکاری مناسب برلین در خصوص اوکراین، این کشور را یک شریک غیرقابل اعتماد می‌داند.

هر چند که کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای رسمی تلاش کرده روایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» را رد کند، اما اینکه زلنسکی ساعاتی بعدتر در یک سخنرانی با مردم کشورش بارها با اشاره به فضاسازی‌ها درباره احتمال بروز جنگ به مردم اطمینان خاطر داد که نگران اوضاع نباشند را می‌توان نشانه‌ای در تایید خبر شبکه آمریکایی گرفت.

آمریکایی‌ها و برخی متحدان این کشور در هفته‌های گذشته با هشدارهای مکرر درباره احتمال تهاجم روسیه به اوکراین تلاش کرده‌اند این‌طور وانمود کنند که انگیزه غرب از تلاش برای معطوف کردن توجه‌ها به آن نقطه از اروپای شرقی بیم واقعی از احتمال بروز یک درگیری است؛ حال آنکه از شواهدی دیگر (به ویژه ناخرسندی زلنسکی از این فضاسازی‌ها) این طور برمی‌آید که بیم و انذارهای واشنگتن بیش از آنکه از اضطرابی حقیقی برآمده باشند نوعی تمارض به نگرانی برای پیگیری اهدافی دیگر به نظر می‌رسند.

استفن کولینسون، تحلیلگر شبکه خبری «سی‌.ان‌.ان» نیز معتقد است که این فضاسازی‌ها برای پیشبرد اهدافی خاص طراحی شده‌اند. او در تحلیلی می‌نویسد: «به نظر می‌رسد این راهبرد به گونه‌ای طراحی شده که فشارها روی پوتین را افزایش داده و مخمصه راهبردی او را تشدید کند و همزمان، متحدان آمریکا در اروپا را به اتخاذ مواضع سخت‌تر مجاب کند.»

دولت بایدن همچنین این جنگ تبلیغاتی را در شرایطی آغاز کرده که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سایه تضادهای شدید داخلی، دست و پنجه نرم کردن با بحران وجودی بعد از خروج از افغانستان و آشکارشدن شواهد فزاینده‌ای از حرکت نظم جهانی از نظم تک‌قطبی به سمت نظم جدید به یک «تهدید مشترک» برای متحد کردن اعضا جهت عبور از چالش‌های یاد شده و پیاده‌سازی برنامه «گسترش به سمت شرق» نیاز دارد.

از نقطه نگاه دولت بایدن، قاعدتا هیچ مانعی برای این ایده‌پردازی وجود ندارد که القای خطر جنگ‌افروزی روسیه (و یا حتی صحنه‌سازی برای کشاندن روسیه به میدان چنین جنگی و بعد جا زدن او به آغازگر جنگ) قابلیت اجماع‌سازی در میان متحدان ناتو را خواهد داشت.

سران کشورها در هر تصمیم‌گیری در سطوح بین‌المللی به مصارف داخلی و یا تبعات داخلی آن بی‌توجه نیستند و رییس‌جمهور آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست. تنش‌زایی درباره خطر جنگ در اوکراین برای بایدن منافعی در داخل آمریکا هم دارد. کولینسون در این باره می‌گوید: این راهبرد برای رییس‌جمهوری که در داخل وضعیت متزلزلی دارد به منزله سپری است برای محافظت از خودش در برابر حملات جمهوریخواهان تندرویی که می‌خواهند قبل از فرا رسیدن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از او تصویر یک مماشات‌گر ضعیف را ارائه دهند.

راهبرد بایدن در داخل آمریکا نیز نتایج مطلوب واشنگتن را نداشته زیرا افشای مفاد مکالمه تلفنی او با زلنسکی اکنون به سلاحی در دستان مخالفانش در حزب جمهوریخواه تبدیل شده و حتی ممکن است سرنوشت او را در همان مسیری قرار دهد که افشای مکالمه تلفنی ترامپ با زلنسکی در پرونده معروف به «اوکراین‌گیت» قرار داد.

بایدن خود در دوران تبلیغات انتخاباتی یکی از محورهای حملات سیاسی خود به ترامپ را اوکراین‌گیت قرار داده بود؛ بعید است اکنون جمهوریخواهان در فضای به شدت قطبی سیاست آمریکا نهایت استفاده ممکن را از اوکراین‌گیتِ بایدن علیه او نکنند.

گفت‌وگوی تلفنی پوتین با ماکرون

همزمان امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه روز جمعه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد. رییس‌جمهوری روسیه به ماکرون گفت که ناتو و آمریکا نه تنها به خواسته‌های امنیتی اصلی مسکو مبنی عدم گسترش ناتو توجه نکرده‌‌اند بلکه نیرو و تجهیزات نظامی نیز در مرزهای شرقی مستقر کرده‌اند.

کاخ الیزه به دنبال این گفت‌وگو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف بر ضرورت ادامه مذاکرات برای جلوگیری از بالا رفتن تنش‌ها تاکید کرده‌اند. با این حال اتحادیه اروپا در واپسین ساعات جمعه شب اعلام کرد روسیه اجازه ورود نماینده این نهاد به کشورش را نداده است.

با وجود برگزاری نشست‌های گسترده میان نمایندگان روسیه، اوکراین و متحدان غربی کی‌یف، به نظر می‌رسد نه مسکو و نه ایالات‌متحده از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند. روسیه بر لزوم پاسخ به نگرانی‌های امنیتی خود تاکید می‌کند و خواستار اعلام رسمی توقف سیاست گسترش به شرق ناتو است. با این حال ایالات‌متحده تاکید می‌کند هیچ تضمینی برای عدم عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی وجود ندارد. قرار است مذاکرات میان دیپلمات‌های عالی‌رتبه روسیه و غرب هفته‌ آینده از سر گرفته شود.

نمایندگان اتحادیه اروپا در لیست سیاه مسکو

وزارت خارجه روسیه از برنامه‌های مسکو برای گسترش لیست سیاه علیه نمایندگان اتحادیه اروپا که از ورود به روسیه منع شده‌اند، خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: روسیه بارها به اتحادیه اروپا درباره استفاده از اقدامات محدودکننده که بر اساس قوانین بین‌المللی نامشروع هستند، هشدار داده است. در میانه تصمیم‌های گرفته شده از سوی اتحادیه اروپا، مسکو نیز آشکارا اعلام کرد که حق خود را برای تلافی کردن این اقدامات محفوظ می‌داند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین ذکر شده است: دولت مسکو بر اساس اصل برابری و تقابل تصمیم گرفته تا لیست تلافی‌جویانه علیه نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا موسسات منع شده از ورود به روسیه را گسترش دهد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، این لیست سیاه شامل روسای کمپانی‌های نظامی خصوصی اروپایی فعال در مناطق مختلف جهان، نمایندگان آژانس‌های اجرای قانون و مقام‌های اجرایی و قانونگذار از برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که شخصا در پیشبرد و رواج سیاست ضدروسی دست دارند. این لیست به هیات اتحادیه اروپا در مسکو ارائه شد.

وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا سیاست محدودکننده خود که غیرقانونی، مخرب و بیهوده است در قبال مسکو از سر گرفته‌اند. دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اعلام کرد:‌ ما به بروکسل تاکید داریم تا به صدای اروپایی‌های معقول و منطقی گوش فرادهند که خواستار لغو چنین سیاست تحریمی علیه روسیه هستند که تضعیف‌کننده قوانین بین‌المللی بوده و به وضوح به بن‌بست می‌انجامد. این پیش‌شرطی برای احیای ثبات و امنیت در منطقه اروپا – آمریکا و همچنین ثبات در فضای روابط بین‌المللی تلقی می‌شود.

اعزام سرباز به شرق اوکراین

جو بایدن اعلام کرد که در بحبوحه تشدید تنش‌ها با مسکو بر سر اوکراین، به زودی تعداد کمی از سربازان آمریکایی را به شرق اروپا اعزام می‌کند. وزارت دفاع آمریکا حدود ۸۵۰۰ سرباز آمریکایی را برای استقرار احتمالی در اروپا با ادعای تقویت نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین در حالت آماده‌باش قرار داده است. بایدن در ادامه بار دیگر تاکید کرد که نیروهای آمریکایی را به اوکراین که عضوی از ناتو نیست، اعزام نخواهد کرد.

از سوی دیگر، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به منظور تلاش برای مهارحمام خون در اوکراین با ولادیمیر پوتین تماس خواهد گرفت تا بار دیگر از او بخواهد از مرزهای اوکراین عقب‌نشینی و تعامل دیپلماتیک را آغاز کند.

سخنگوی وزارت امور خارج انگلیس در بیانیه‌ای گفت: نخست‌وزیر مصمم است تلاش‌های دیپلماتیک را تسریع بخشد و مانع از جنگ و خونریزی در اروپا شود. وی افزود: جانسون در مکالمه‌اش با رییس‌جمهور پوتین بر لزوم عقب‌نشینی نظامیان روسیه و تعامل دیپلماتیک تمرکز خواهد کرد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 244370
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا