مدیریت ضعیف کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وضعیت اما برای ستاد مقابله با کرونا به ریاست ابراهیم رییسی همچنان عادی است، آن قدر که با وجود همه هشدارهایی که از سوی متخصصان و حتی وزارت بهداشت داده می‌شود به برگزاری حضوری کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها اصرار دارند. آن هم درحالی که دانش‌آموزان به خصوص زیر ۱۲ساله‌ها هنوز واکسن هم نزده‌اند. در سایر فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و… هم محدودیتی نیست. حتی سازمان تبلیغات اسلامی در حال برنامه‌ریزی‌های لازم برای برپایی راهپیمایی ۲۲ بهمن است. این بی‌خیالی و ساده‌گیری وضعیت اما انگار فقط برای مردم است چون ستاد مقابله با کرونا در آخرین جلسه خود سفرهای استانی رییس‌جمهور را لغو کرد!شاید اینکه دیروز معلوم شد ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس هم به کرونا مبتلا شده‌اند، در نظر آقایان مسوول برای ایجاد محدودیت و اتخاد تصمیمات لازم تاثیر داشته باشد، شاید هم نداشته باشد و به این رویه خود در راستای گل و بلبل نشان دادن اوضاع ادامه دهند؛ به هرحال ما با رسالت رسانه‌ای خود مطالبات مردم را در این زمینه بیان می‌کنیم. همانطور که در دولت روحانی از نبود ماسک و الکل و واکسن گلایه کرده، اکنون هم بر اهمیت ایجاد محدودیت‌ و تدبیر درست برای مدیریت شرایط فعلی تاکید داریم، زیرا مهار کرونا نه شوخی‌بردار است و نه قابل سیاسی‌کاری و برخورد جناحی.

اولویت، جان بچه‌هاست

حرف از جان مردم است و فعالان سیاسی از هر جبهه و جریانی تاکید می‌کنند که باید اولویت قرار بگیرد. محمدجواد جمالی‌نوبندگانی فعال سیاسی اصولگرا که خودش هم پزشک است، رویکرد فعلی ستاد مقابله با کرونا را نقد کرده و به «جهان‌صنعت» ‌گفت: «سویه اومیکرون یک سویه بسیار واگیر و مهاجم است. در حال حاضر هم متاسفانه شاهدیم که خیلی از خانواده‌ها را درگیر کرده است. به نظر من اینکه دولت هنوز به بحث ایجاد محدودیت‌های شدید روی نیاورده به این خاطر است که هنوز این سویه از نظر مرگ‌ومیر آمار را بالا نبرده است. البته این هم نمی‌تواند قابل قبول باشد.»

وی با بیان اینکه «وقتی تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرده و تعداد بستری‌ها و به خصوص افرادی که در بخش‌های ویژه بستری هستند، رو به افزایش است، احتمالا افزایش مرگ‌و‌میر هم در کمین است» گفت: «فکر می‌‌کنم که ایجاد محدودیت در مراکز آموزشی لازم است، به خصوص که درصد بالایی از دانش‌آموزان واکسن نزده‌اند. اصرار به حضوری بودن کلاس‌ها اصولی نیست. درست است که آموزش غیرحضوری هیچ‌وقت نمی‌تواند به اندازه آموزش حضوری نتیجه‌دهی خوبی داشته باشد، اما اولویت باید جان بچه‌ها باشد. مهم‌تر از آموزش این است که سلامت دانش‌آموزان در خطر نیفتد. به خصوص که اگر بچه‌ها درگیر بیماری شوند، کنترل اینکه دیگران را درگیر نکنند، سخت‌تر از بزرگسالان است.»

نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه «محدودیت‌ها باید تشدید شود» گفت: «متاسفانه سطح رعایت هم به خصوص در کلانشهر تهران کم شده و فکر می‌کنم به زیر ۲۰ درصد رسیده که اصلا متناسب با شرایط نیست. به نظر من هم مردم و هم مسوولان دچار نوعی ساده‌گیری شده‌اند و احساس می‌کنند که خطر از سر گذشته و سختگیری خود را نسبت به مسائل کرونا کاهش داده‌اند. همین نکته هم بسیار خطرآفرین است.»

جمالی‌نوبندگانی در ادامه گفت: «هیچ ایرادی ندارد که وقتی یک سویه جدید شایع می‌شود، متناسب با آن محدودیت‌ها را کم و زیاد کنیم. نباید اجازه دهیم که به پیک برسند و بعد تازه بخواهیم اقدامات محدود‌کننده را داشته باشیم چون هزینه‌های مادی و معنوی و انسانی این رویکرد بسیار بالا خواهد بود.»

نتیجه مدیریتی فشل

پروانه سلحشوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس اما قبل از دولت و ستاد مقابله با کرونا خود مردم را مقصر افزایش شیوع دوباره کرونا و افزایش شمار مبتلایان می‌داند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: «ما مردم فکر می‌کنیم که اومیکرون هم مثل سرماخوردگی است، در عین حال چون اغلب افراد واکسن زده‌اند این حس پیدا شده که مصونیت داریم و می‌توانیم فعالیت‌های اجتماعی خود را طبق روال عادی خود انجام دهیم. یکی از دلایل این موضوع هم ممکن است کاهش آمار مرگ‌و‌میر باشد.»

وی در پاسخ به اینکه جدی نگرفتن وضعیت از سوی مردم شاید تا حدی قابل توجیه یا چشم‌پوشی باشد اما چرا ستاد ملی مقابله با کرونا که متخصص بوده و جان مردم را در امانت دارد، اوضاع را به قدر کافی جدی نمی‌گیرد؟ گفت: «شاید به تصور آنها وضعیت آنقدرها هم حاد نیست. در اخبار خواندم که گفته بودند اغلب مبتلایان به اومیکرون چون قبلا واکسن زده‌اند نیازی به بستری شدن ندارند. طبیعتا اگر دیدگاه علمی آنها با تصور عموم مردم یکی باشد، نتیجه همین است که شاهد هستیم. منتها نکته قابل تامل آن است که در برخی کشورها آمار فوتی‌ها حتی از زمان شیوع کرونا بیشتر شده است.»

نماینده پیشین از اصرار به برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی نیز گفت: «به نظر من که حتی تخصصی در این زمینه ندارم، اکنون و با توجه به تجربه برگزاری کلاس‌های غیرحضوری علی‌رغم همه سختی‌ها و کمبود امکانات را داشته‌ایم الان باید از این ظرفیت استفاده کنیم. طبیعی است که مواجهه کشور با شمار بالای مبتلایان حتی اگر موجب افزایش مرگ‌و‌میر نباشد، کشور را دچار مشکل خواهد کرد. پس مسوولان محترم باید در نظر داشته باشند که حضور بچه‌ها در مدرسه در چنین شرایطی ضرورت ندارد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شائبه‌های موجود درباره عادی جلوه دادن شرایط به دلایل سیاسی را رد کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم که مسائل سیاسی خاصی در شرایط موجود وجود داشته باشد که بر موضوع مهار کرونا سایه اندازد. شاید برخی به راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره کنند اما من معتقدم که این موضوع جدی نیست چون افراد خاصی شرکت می‌کنند. برخی هم معتقدند که دولت مایل است شرایط را عادی جلوه دهد تا افتخار مهار کرونا در نتیجه واکسیناسیون را برای خود حفظ کند درحالی که همه مردم عادی هم می‌دانند افزایش سرعت واکسیناسیون دلایل متعددی داشته و حتما این اقدام لازم و مهم یک شبه انجام نشده است. به نظر من اصل موضوع سست بودن سیستم مدیریتی است. این بی‌توجهی به بحث کرونا صرفا به خاطر عادی جلوه دادن شرایط کشور است.»

مهار کرونا زیر سایه شعارزدگی

هدایت آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس اما وضعیت کنونی را تا حدی ناشی از سیاست‌زدگی و شعارزدگی همه شئون اداره کشور می‌داند و به آن نقد می‌کند. او به «جهان‌صنعت» گفت: «من فکر می‌کنم موضوع مهار و مقابله با کرونا هم حلقه‌ای از حلقه‌های زنجیره ضعف وافر مدیریت و ندانم‌کاری‌های سیستم اجرایی و دستگاه اجرایی است که دست به دست هم داده و همه امور و مقدرات مردم را در هاله‌ای از شعارهای دهن‌پرکن برده‌اند. شعارها نیز همان اول کار تاحدی جذابیت دارد اما وقتی به مرحله اجرا می‌رسیم، محک می‌خورد و توخالی بودن آن مشخص می‌شود.»

وی افزود: «در خیلی از کارها و زمینه‌های سیاسی‌، اقتصادی و … هم درگیر این مشکل شدیم و بحث کرونا که قاعدتا باید از امور سیاسی و… مستثنی می‌بود هم به آن اضافه شده است.»

آقایی با ابراز تاسف از کوتاهی‌هایی که در ماه‌های اخیر در زمینه مقابله با کرونا صورت گرفته، گفت: «فکر کردند که تنها راه علاج واکسن است. در حالی که در همه دنیا اگرچه به واکسن پرداختند، تاکید داشتندکه تا زمان ریشه‌کنی باید احتیاط‌های لازم را کرد، کشورهایی که چنین نکردند هم مشکلاتی داشتند و آمار آن را می‌بینیم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «آقای وزیر بهداشتی که در دولت رییسی آمد می‌گفتند که به زودی جشن پایان کرونا را می‌گیریم، بدون اینکه بدانند در دنیا بحث سویه‌های جدید کرونا مطرح است‌. امیدواریم که مرگ و میر با ادامه واکسیناسیون کاهش یابد اما وقتی می‌بینیم که آمار مبتلایان روز به روز در حال افزایش است، طبیعتا به همین نسبت تعداد بستری‌ها و افرادی که حالشان وخیم است افزوده می‌شوند و تلفات هم بیشتر می‌شود. داستان اما این است که چرا ما همیشه باید عقب باشیم و الان که دو سال از شیوع کرونا گذشته هنوز برای تصمیمات اولیه جدیت به خرج داده نمی‌شود. متاسفانه این موضوع در دولت جدید بیشتر به چشم می‌خورد و حاضر هم نیستند که از تجربیات دولت قبلی استفاده کنند. به هرحال ما تلفات سه رقمی و نزدیک به چهار رقمی داشتیم و نباید اجازه تکرار آن را بدهیم.»

آقایی در پاسخ به اینکه مقاومت در مقابل ایجاد محدودیت و اخذ تصمیمات لازم در شرایط فعلی تا کجا امکان ادامه دارد و چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟ گفت: «تصمیم درست قطعا تصمیمی است که در زمان درست اتخاذ شود. خیلی از تصمیمات، تصمیماتی هستند که در ظاهر درست است اما چون در زمان خود گرفته و اجرا نمی‌شود، تبدیل به بدترین تصمیم می‌شود. متاسفانه در بحث کرونا هم در ایران همین اتفاق افتاده است. از روز اول که کرونا در قم شایع و پیدا شد، کتمان و حتی انکار کردند. بعد جدی نگرفتند و بعد که جدی گرفتند دیر شده بود و کار از دست در رفته بود. در مراحل بعدی هم همین طور بود. اکنون هم طبیعی است که بالاخره ناچار می‌شوند تصمیمات لازم را بگیرند اما زمانی که خسارت و تلفات داده باشیم.»

وی تاکید کرد: «لازم است محدودیت‌هایی که در زمان نارنجی بودن هرچه زودتر اجرایی شود، دولت با ذخایر و پشتوانه‌هایی که دارد باید خسارات مشاغلی که آسیب می‌بینند را جبران کند و بعد که شرایط عادی شد، اقتصاد این هزینه‌ها را جبران می‌کند اما لازم است اکنون تدابیر لازم بشود.»

یک مطالبه ساده

مساله، ساده‌گرفتن اوضاع باشد یا سیاسی‌کاری، فرقی نمی‌کند چون نتیجه یکی است و آن هم به بازی گرفتن جان مردمی که با هر سختی کنار آمده و تحمل می‌کنند. از دولت رییسی که درست یا غلط واکسیناسیون گسترده را دستاورد خود دانسته و به آن می‌بالد، انتظار می‌رود که با ادامه رویه فعلی هر آنچه رشته را پنبه نکرده و اجازه ندهد یک بار دیگر شاهد افزایش شمار مرگ و میر باشیم. رییس‌جمهور محترم و همکارانشان در ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت و… حواسشان باشد که آنچه نزدشان امانت است، جان مردم است و اولی بر هر موضوع دیگری.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 244650
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا