اپوزیسیون ضعیف

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حالا اما وضعیت زیر و رو شده است. ابراهیم رییسی در شرایطی کشورداری می‌کند که مجلس همسو است و قوه قضاییه همراه. در میان سیاسیون هم کسی برای انتقاد نمانده است. از احمدی‌نژادی‌ها گرفته تا دیگران هر یک به کاری مشغول هستند و نه برای نقد بلکه برای سر خاراندن هم فرصت ندارند. می‌ماند اصلاح‌طلبان که به درد خود یعنی ریزش سرمایه اجتماعی و دلزدگی مردم دچار هستند. این است که برخی می‌گویند دولت جدید حداقل در این مقطع زمانی منتقد و اپوزیسیون قوی ندارد. البته برخی هم معتقدند عبدالناصر همتی قصد دارد، یک نفره این بار را به دوش بکشد. او این روزها آنقدر در نقد دولت و مطرح کردن خود زیاده‌روی کرده که رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز به فکر تحلیل و بررسی چرایی این رویکرد او افتاده‌اند. تصورشان این است که همتی سعی دارد اولا خود را به اپوزیسیون دولت تبدیل کرده و دوما در پی اعتباری که از راه نقد دولت کسب می‌کند، زمینه حضور دوباره در انتخابات و احتمالا ریاست‌جمهوری را فراهم آورد؛ خیالی که به باور بسیاری از سیاسیون ازجمله اصلاح‌طلبان خام است.
روزنامه «شرق» چند روز قبل گزارشی نوشته و همتی را در مسیر اپوزیسیون شدن دیده بود. سایت «قرن نو» هم دیروز در گزارشی به همین گمانه پر و بال داده بود. این اما درحالی است که همتی به جد مورد نقد است و درباره اینکه ظرفیت لازم برای تحقق هدف مورد اشاره را داشته باشد، حرف بسیار است.او اخیرا علاقه وافری به رو کردن عدد و رقم و حساب‌کشی از دولت پیدا کرده اما نمی‌گوید که خودش وقتی در بانک مرکزی مسوول بود، چه کرد؟ آیا کارنامه قابل دفاعی دارد؟ به کدام پشتوانه، امروز خرده می‌گیرد و هیاهو راه‌ می‌اندازد؟!
شاید بهتر باشد از جانب دیگری به موضوع بنگریم؛ آقای همتی اگر مثل بسیاری از مدیران احمدی‌نژادی امروز در دولت رییسی پست و جایگاهی داشت، باز هم حامی مردم و بهبود اوضاع اقتصادی بود و با این اشتیاق توییت می‌کرد؟ به نظر نمی‌رسد که پاسخ مثبت باشد.گذشته از این، فرض کنیم که او شایستگی تبدیل شدن به یک منتقد را دارد اما باید دید آیا با این انتقادها به هدف خود که به گفته رسانه‌های اصلاح‌طلب مهیا شدن برای یک کاندیداتوری دیگر است، خواهد رسید؟ باز هم پاسخ منفی به نظر می‌رسد. دلایلش هم روشن است. آقای همتی اگر همین طور تخت‌گاز برود و انتقادهایش از دولت را ادامه دهد، از خود چهره‌ای می‌سازد که دیگر شانس تاییدصلاحیت از سوی شورای نگهبان را ندارد. ضمن اینکه اصلا معلوم نیست که با این نوع نقدها بتواند محبوبیتی رقم زده و رای جمع کند. مهم‌تر اینکه او پشتوانه حزبی و جریانی ندارد و اصلاح‌طلبانی که وقتی در کارزار ۱۴۰۰ آنطور دستشان در پوست گردو بود، روی حمایت از همتی اجماع نکردند، در انتخابات‌های بعدی هم چنین نخواهند کرد. خلاصه اینکه همتی شاید اپوزیسیون باشد اما اپوزیسیون ضعیفی که نه مشکل‌ساز است و نه راه به جایی می‌برد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 244657
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا