مخالفت ستاد کل با خرید سربازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از همان وقتی که در جریان بررسی بودجه شروط خرید سربازی مشمولان خارج از کشور بیان شد، اعتراض‌ها به تبعیض بین مشمولان داخلی و خارج‌نشین شروع شد. اعتراضاتی که وقتی کمیسیون تلفیق با عددهای نجومی با خرید سربازی مشمولان داخلی موافقت کرد، بالا گرفت. آنطور که اعلام شده بود کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خرید خدمت سربازی را برای غایبان بالاتر از ۳۵ سال و البته با قیمت‌های نجومی تصویب کرد. بر این اساس گفته شد که «دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کم‌تر از آن ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد ۴۰۰ میلیون تومان و مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن ۶۰۰ میلیون تومان» باید خرج کنند تا سربازی نروند‌. البته یک تبصره هم داشت و آن اینکه اگر فرزند داشته باشند به ازای هر فرزند ۲۰ درصد تخفیف می‌گیرند البته این هم سقف داشت و گفتند تخفیف مربوطه تا ۶۰ درصد خواهد بود.
همانطور که انتظار می‌رفت این تصمیم کمیسیون تلفیق کلی جنجال به پا کرد و حاشیه‌ساز شد. بسیاری از کاربران در فضای مجازی جدی یا با طنز انتقاد کردند، مثلا محمدرضا باقری، مجری برنامه سلام صبح‌بخیر در توییتر خود نوشت: «چرا به عقلشون نمیرسه پادگان غیرانتفاعی تاسیس کنن برای بچه‌هاشون؟ اینجوری به لحاظ فرمی تمیزتره تا خرید سربازی.» آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم هم در واکنش به موافقت کمیسیون تلفیق با خرید سربازی نوشت که این مدل قانون (مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۱) در خصوص خرید خدمت سربازی مشمولان غایب، ضدعدالت اجتماعی و صرفا همراستا با خواسته سرمایه‌داران است.
در این بین البته برخی هم موافق بوده و ایرادی در این رویه نمی‌دیدند. مثلا حمزه غالبی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به انتقاد سیدعلی موسوی، نماینده مجلس که نوشته بود «کاش اسم سازمان نظام‌وظیفه عمومی را به سازمان نظام وظیفه مستضعفین تغییر دهند»‌، نوشت: «اگر مبلغ خرید به اندازه کافی بزرگ باشد که بشود به بقیه حقوق خوب داد، ایرادش چیه؟»به هرحال در ادامه این بگو مگوها، یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با خرید خدمت سربازی خبر داد.شهریار حیدری با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید سربازی گفت: کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت و کمیسیون تخصصی درآمدی برای دولت در بودجه ۱۴۰۱ از محل خرید خدمت سربازی پیش‌بینی کرد.وی درباره نظر ستاد کل نیروهای مسلح درباره خرید خدمت سربازی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح خیلی موافق خرید خدمت‌سربازی نیست و حتی اعلام کرد با این موضوع موافقت نشود.این عضو کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ ادامه داد: ستاد کل نیروهای مسلح نظرش را در کمیسیون تلفیق اعلام کرد مبنی بر اینکه مخالف است اما در نهایت موضوع خرید خدمت‌سربازی در کمیسیون تلفیق تصویب شد.حیدری در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: ستاد کل از این جهت مخالف است که نیروهای مسلح به سرباز نیاز دارد و از طرفی این کار، مشوقی برای خرید سربازی نباشد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 244660
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا