ساخت‌و‌ساز در باغ تاریخی عفیف‌آباد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به تازگی اما انتشار خبری با این مضمون که یک کارگردان برای ساخت سریال اجازه پیدا کرده در کنار بنای تاریخی عفیف‌آباد ساخت‌و‌ساز کند موجی از ناراحتی و انتقاد را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. در این میان برخی از منتقدان بر این نظرند از آنجا که وزیر فعلی میراث فرهنگی فاقد تخصص لازم در حوزه میراث است به حساسیت‌های فرهنگ‌دوستان واقف نیست و توجه لازم را در زمینه رسیدگی به آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور ندارد.

تاریخچه باغ عفیف‌آباد

باغ عفیف‌آباد در محله عفیف‌آباد در بلوار ستارخان شهر شیراز قرار دارد و هم‌اکنون در اختیار ارتش است. یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ارتش خاورمیانه در باغ عفیف‌آباد وجود دارد و هر روز پذیرای بازدیدکننندگان و عاشقان میراث فرهنگی کشور است.این باغ از املاک شخصی ایل ذوالقدر، حاکم فارس در زمان صفویه بوده ‌است. باغ عفیف‌آباد نمونه کاملی از هنر گل‌کاری ایرانی است. سازنده عمارت باغ، میرزا علی محمدخان قوام‌الملک دوم است که در سال ۱۲۸۴ ه‍.ق آن را احداث کرد. این باغ در سال ۱۸۶۳ میلادی ساخته شده و شامل یک کاخ سلطنتی، موزه سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی است.

باغ عفیف‌آباد با وسعتی حدود ۱۲۷ هزار متر مربع از زیباترین باغ‌های تاریخی شیراز است. این باغ در دوره صفویه از املاک شخصی خان ذوالقدر (حاکم فارس) و باغ‌های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در این دوران این باغ توسط شاهان صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفته. در زمان قاجاریه، میرزا علی‌خان قوام‌الملک آن را خریداری و اقدام به نوسازی باغ و درختان کرد و عمارتی زیبا و آراسته در آن بنا کرد. قوام دوم قناتی در نزدیکی باغ را برای آبیاری آن خریداری کرد. در اواخر دوران قاجار این باغ به دست عفیفه خانم، خواهرزاده بانی باغ می‌رسد. وی در این باغ دگرگونی و بهسازی گسترده‌ای پدید آورد و به همین جهت پس از آن این باغ به نام عفیف‌آباد معروف می‌شود. اما وارثین باغ در زمان پهلوی آن را به خاندان پهلوی اول هدیه می‌دهند. در سال ۱۳۴۰ ارتش در مزایده این باغ را خریداری می‌کند تا اینکه پس از انقلاب اسلامی و به کوشش ارتش جمهوری اسلامی و هم‌زمان با روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، باغ عفیف‌آباد به موزه نظامی شماره ۲ کشور تبدیل می‌شود.

ساخت‌و‌ساز در عفیف‌آباد!

مرجان حاجی‌رحیمی – روزنامه‌نگار- با انتشار تصاویری خبر داده نرگس آبیار، -کارگردان- ، اجازه پیدا کرده برای سریال سووشون در کنار بنای تاریخی باغ عفیف‌‌آباد شیراز، ساخت‌وساز کند.این روزنامه‌نگار می‌گوید رییس میراث فرهنگی فارس که باید پاسدار این اثر فرهنگی و تاریخی باشد به منتقدان پاسخ داده: «اشکال ندارد… سازه پرتابل و قابل بازگشت است.»عکس‌های منتشره از عمارت باغ عفیف‌آباد و سازه‌ای نوساز که پهلو به پهلوی عمارت تاریخی بنا شده تاسف‌برانگیز است. به علاوه داربست‌هایی که چسبیده به عمارت تاریخی باغ بسته شده‌اند و سازه‌ای که با بلوک و سیمان ساخته شده به نظر نمی‌رسد که قابل حمل باشد.

پیگیری‌های روزنامه «جهان‌صنعت» از مسوولان میراث فرهنگی استان فارس که در نمایشگاه گردشگری حاضر هستند و هر لحظه پذیرای مهمانی جدید می‌باشند اما نتیجه‌ای نداشت. مسوولان امر پس از ۴۰ دقیقه معطل نگه داشتن خبرنگار ما و برگزاری نشست‌های دوستانه و ثبت عکس‌های یادگاری اعلام کردند به دلیل سوالات زیاد خبرنگاران در زمینه ساخت‌و‌ساز در باغ عفیف‌آباد در این خصوص صرفا روابط عمومی و واحد ارتباط با رسانه‌های وزارت میراث پاسخ می‌دهد که تا لحظه تنظیم این گزارش پاسخی به «جهان‌صنعت» داده نشده است. طبیعی است در صورت تمایل وزارتخانه به پاسخگویی در شماره‌های آتی امکان پاسخگویی به نقدهای مطرح‌شده وجود دارد.

انتقادات به ضرغامی

در مدت کوتاه و چندماهه تکیه عزت‌الله ضرغامی بر مسند وزارت میراث نقدها و انتقادات فراوانی در خصوص متخصص نبودن این مدیر اسبق صدا‌وسیما در حوزه میراث فرهنگی شنیده شده است.در زمان گرفتن رای اعتماد از مجلس هم موضوع متخصص نبودن ضرغامی در حوزه میراث مورد نقد نمایندگان قرار گرفت و حتی احمدی بیغش نماینده مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی خطاب به ضرغامی گفت: هرچه جست‌وجو کردم سر سوزنی مشابهت با تجربیات و سوابق شما با این وزارتخانه ندیدم. کارنامه شما نشان می‌دهد در چینش مدیریتی اعتقادی به انتخاب تخصصی ندارید و برای تجمیع دوستان سیاسی و گروهی استفاده می‌کنید.

این نماینده منتقد خطاب به ضرغامی همچنین گفت: حضور شما در راس وزارت میراث فرهنگی اهانت به متخصصان این حوزه است.
انتقادات به ضرغامی و مدیران منتصب شده توسط وی در چند ماه اخیر مسبوق به سابقه بوده است. پیش‌تر هم رییس جدید موزه فرش تهران، که گفته می‌شود چهره‌ای نزدیک به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی است، کاربری حوض‌های آب این موسسه را به باغچه تغییر داد و با اعتراض فراوان روبه‌رو شد و البته این حوض‌ها همچنان به عنوان باغچه استفاده می‌شوند و به نقدهای مطرح‌شده توجهی نشده است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 244669
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا