«گوگل» و «متا» در تیررس «مایکروسافت»/جنگ ستارگان
به گزارش جهان صنعت نیوز: «مایکروسافت»، اکتیویژن بلیزارد، هلدینگ فعال در صنعت بازی را تنها با هدف پیشرفت در حوزه بازی نمیخرد و با این تصمیم میخواهد اجزای سازنده برای ساخت «متاورس» را فراهم کند، بنابراین از این پس اهداف بلندپروازانه «مایکروسافت» فراتر از مبارزه با رقبای قدیمی خود یعنی «سونی» و «نینتندو» برای ساخت کنسولهای بهتر و قدرتمندتر است. در ضمن به دلیل اینکه غول فناوری آمریکایی فعالیت خود را در حوزه «متاورس» آغاز کرده، از این پس رقیب جدی «متا» (فیسبوک سابق) نیز محسوب میشود.«متاورس» توجه بسیاری از شرکتهای فعال در حوزه فناوری را به خود جلب کرده و در نمایشگاه CES امسال یکی از فناوریهایی بود که در کانون توجه قرار داشت. بسیاری از شرکتها مدعی شدند که «متاورس» را بدون اینکه هیچ پایه و اساسی در دنیای واقعی داشته باشد، ایجاد کردهاند.
هیچ توافق نظری در رابطه با ماهیت دقیق «متاورس» وجود ندارد و به همین دلیل نمیتوان هیچ طرح و برنامهای به صورت جدی و منسجم در رابطه با آن پیادهسازی کرد، اما «ساتیا نادلا» مدیرعامل اجرایی ردموندیها در گفتوگویی با بلومبرگ در مورد اهداف «مایکروسافت» در حوزه «متاورس» به صراحت اعلام کرده که این شرکت قصد دارد از ساخت بازیهای متداول فاصله بگیرد و به سمت ایجاد دنیایی کاملا سهبعدی حرکت کند. ممکن است دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هنوز توانایی لازم برای ایجاد یک میکروورس را نداشته باشند، اما در دوران مدیرعاملی «نادلا» بازیهایی مثل «ماینکرفت» و Elder Scrolls منتشر شدند و اکنون هم «ورلد اف وارکرافت» توسط این شرکت منتشر شده که هرکدام از آنها میتوانند به بخشهای دیگری تقسیم و به عنوان بازی جدید معرفی شوند.«مایکروسافت» در یکی از کنفرانسهای مطبوعاتی خود که به تازگی برگزار شده، مدعی شده که «سونی» فقط در ارائه بازیهای انحصاری استودیو پلیاستیشن خوب عمل میکند و حتی به نظر میرسد به دلیل اینکه مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد را میخرد، در آینده درآمد سالانهاش از «سونی» و «تنسنت» بیشتر شود.
به نظر میرسد خرید این شرکت توسط «مایکروسافت» در جنگ آینده این شرکت با غولهای فناوری بزرگی مثل «گوگل»، «اپل»، «سونی» و «متا» در زمینه واقعیت ترکیبی، نقش مهمتری پیدا کند. اگرچه «مایکروسافت» نام بزرگی در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده محسوب نمیشود، اما مسوولان این شرکت به خوبی به این موضوع پی بردهاند که گاهی اوقات مالکیت معنوی از خود خدمات و کالاها مهمتر میشود و در حال برداشتن گامهای لازم برای دستیابی به موفقیتهای ارزنده در این دو حوزه هستند.
نزاع «مایکروسافت» با FTC برای خرید «اکتیویژن بلیزارد»
اگرچه در ظاهر به نظر میرسد مایکروسافت و متا هر دو به یک اندازه در حوزه متاورس رشد داشتهاند و مسوولان این دو شرکت به تازگی توافق کردهاند که با مشارکت یکدیگر چند تیم طراحی هدستهای ۲ Quest را ایجاد کنند، اما در پشت پرده برای تصاحب منابع و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار «متاورس» با هم مبارزه میکنند. با آغاز فعالیت «متا» در حوزه متاورس، ۱۰۰ کارمند شرکت «هولولنز»، شرکت فعال در حوزه واقعیت افزوده تحت مالکیت «مایکروسافت»، به «متا» پیوستند که تصمیم عاقلانهای به نظر میرسید. این اتفاق برای «اپل» نیز رخ داد و ۱۰۰ نفر از مهندسان این شرکت نیز به «متا» پیوستند.
البته «اپل» برای اینکه نیروهای متخصص بیشتری را از دست ندهد، به هر یک از مهندسان بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ۱۸۰ هزار دلار پاداش داد تا همچنان در این شرکت باقی بمانند. در حال حاضر «متا» در زمینه «متاورس» بهترین شرکت محسوب میشود و در این زمینه از تمام رقبای خود پیشی گرفته است. به نظر میرسد «متا» میخواهد برای تقویت عملکرد خود در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و پیشتاز شدن در این حوزه و جلوگیری از پیشرفت رقبا، تمام اقدامات لازم را انجام دهد. در ضمن بلومبرگ مدعی است قبل از اینکه مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد را بخرد، مسوولان این هلدینگ به «متا» پیشنهاد دادهاند شرکت آنها را بخرد. اما «متا» به دلیل برخی مسائل خصوصی، شرایط نامناسب محیط کار «اکتیویژن بلیزارد» و همچنین انجام تحقیقات و بررسیهای موشکافانه از سوی کمیسیون فدرال تجارت (FTC)، مطمئن بود در صورت خرید این شرکت با دردسر بزرگی مواجه میشود.در مقابل با تصویب قانون مهم ضدانحصار در زمینه فناوری از سوی کنگره آمریکا، ردموندیها همچنان به انحصار خود در زمینه بازی ادامه خواهند داد. مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد را میخرد تا در زمینه ارائه نسخههای واقعیت مجازی بازیها گام بزرگی بردارد؛ اما از سوی دیگر تحلیلگری به نام «جن مانستر» پیشنهاد داده کمیسیون تجارت فدرال تحت سرپرستی رییسجمهور بایدن به این موضوع نیز ورود کند. از نظر قانونی و قضایی هر اتفاقی رخ دهد، مایکروسافت باز هم به انحصار خود در زمینه تولید بازیهای پرهزینه اختصاصی ادامه خواهد داد؛ اما هنوز هم برای موفقیتش به توسعهدهندگان مستقل و ماهر خود چشمدوخته است. درصورتیکه «مایکروسافت» بتواند درست مثل «سونی» که در آینده چند بازی واقعیت مجازی را برای PS5 منتشر خواهد کرد، تجربه واقعیت مجازی کامل و چندگانهای از بازیهایی مثل Call Of Duty و Diablo ارائه دهد، میتواند در مسیر پیشرفتش به سمت «متاورس» موفق شود.
«استادیا»، مشکلی بزرگ برای «مایکروسافت»
سوابق دو شرکت «مایکروسافت» و «گوگل» در زمینه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چندان خوب و درخشان نیست. دو محصول «گوگل گلس» و «مایکروسافت هولولنز» چند سال در قالب نسخههای اینترپرایز گرانقیمت عرضه شدند و پس از گذشت شش سال دیگر مانند قبل از آنها استقبال نمیشد؛ به همین دلیل مایکروسافت و گوگل شروع به مبالغهگویی و تبلیغات فریبنده در مورد آنها کردند. جدیدترین قرارداد شرکت «مایکروسافت هولولنز» با ارتش آمریکا به ارزش ۲۲ میلیارد دلار، به خوبی اولویتهای این شرکت را نشان میدهند. این شرکت به همین دلیل بهجای تلاش برای پیشرفت در زمینه سختافزارهای مرتبط با واقعیت مجازی، روی توسعه
نسخه واقعیت مجازی بازی
Call Of Duty برای نوجوانان تمرکز کرده است. گفته میشود که تیم طراحی این شرکت تنها بر انجام تعهدات خود در این قرارداد (ساخت هدستهای واقعیت مجازی سفارشیسازیشده برای ارتش آمریکا با قابلیتهای مدرن و پیشرفته) تمرکز کرده و اعضای آن فرصتی برای کار کردن روی مسائل دیگر ندارند.فاش شدن اطلاعاتی در مورد پروژه جدید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده گوگل که بر مبنای استفاده از حافظه ابری طراحی شده است و Google Project Iris نام دارد، افراد علاقهمند به این پروژه را کمی کنجکاو کرده، اما چنین افرادی با شنیدن این اطلاعات بیشتر از اینکه کنجکاو شوند، ناامید شدهاند. در این پروژه گوگل هدستهایی برای بهرهمندی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده طراحی کرده که شبیه عینکهای اسکی هستند.
نحوه عملکرد این سیستم واقعیت ترکیبی گوگل به این صورت است که محتوای گرافیکی از راه دور رندر و سپس با اینترنت برای هدست فرستاده میشود. بهعبارتدیگر احتمالا گوگل از سرویس اشتراک بازی ابری گوگل استادیا (Stadia) برای طراحی سیستم پروژه Google Project Iris کمک بگیرد. گوگل و مایکروسافت در زمینه رایانش ابری برای بازی، دو شرکت مطرح و پیشتاز محسوب میشوند. به همین دلیل ممکن است بتوانند سیستم واقعیت افزوده پرتابلی را طراحی کنند؛ البته هنوز مشخص نیست آیا این دو شرکت میتوانند چنین سیستمی را بدون عیب و نقص طراحی کنند یا خیر.«استادیا» سال ۲۰۲۱ وضعیت سختی را پشت سر گذراند، زیرا از یک سو گوگل استودیوی بازیسازی خود را تعطیل کرد و از سوی دیگر هیچ عنوان اختصاصی برای «استادیا» منتشر نشد. البته این سرویس از نظر فنی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده و هواداران زیادی هم دارد. در حال حاضر «گوگل لایسنس» این سرویس را در اختیار شرکتهای شاخص ثالث و مستقلی مثل AT&T قرار داده تا برای اجرای اهداف مرتبط با حوزه کلود گیمینگ یا بازی ابری از آن استفاده کنند. البته اگر «استادیا» را با سرویس کلود گیمینگ گیمپس «مایکروسافت» مقایسه کنیم، قطعا «مایکروسافت» برنده میدان خواهد بود، زیرا کاربران سرویس بازی مایکروسافت میتوانند تنها با پرداخت ماهانه ۱۵ دلار از صدها بازی اختصاصی و غیراختصاصی برای ایکسباکس لذت ببرند.در مقابل «استادیا» تنها دربردارنده ۳۰ بازی رایگان است که غالبا جزو بازیهای پرهزینه AAA نسبتا قدیمی یا بازیهای بامزه کمهزینه هستند و برای استفاده از آنها باید ماهانه ۱۰ دلار پرداخت کنید؛ همانطور که میبینید دو سرویس بازی «گوگل» و «مایکروسافت» با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.
در ضمن باید این نکته را هم اضافه کنیم که اشتیاق «مایکروسافت» به انحصارطلبی باعث شده این شرکت برای ایجاد عناوین بیشتر در سرویس بازی خود سرمایه بیشتری را صرف کند، اما در مقابل «استادیا» بهعنوان یک منبع پردازشکننده و پشتیبان برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تنها توسط اپلیکیشنهای محبوب «گوگل» پشتیبانی میشود.
جنگ تصاحب شرکتها
تقریبا همه ما میدانیم بازار سیستمعاملهای موبایل تقریبا بهطور کامل در اختیار دو سیستمعامل اندروید و iOS یا بهبیاندیگر اپل و گوگل است و رقابت با اندروید و iOS غیرممکن است، اما دلیل این موضوع چیست؟ پاسخ این سوال کاملا ساده است؛ توسعهدهندگان اپلیکیشنهای خود را تنها برای اپاستورهای این دو شرکت یعنی گوگل پلیاستور و اپاستور ارائه میکنند و به همین دلیل کاربران تمایلی برای استفاده از سایر سیستمعاملهای موبایل ندارند. وقتی صحبت از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده میشود، ممکن است کسب حق مالکیت معنوی تنها بهاندازه میزان خوب بودن عملکرد سختافزار اهمیت پیدا کند. متاسفانه هیچ یک از هدستهای واقعیت مجازی متعلق به شرکتهای کوچک و نهچندان شناختهشده موفق نخواهند شد. در صورتی که مردم بدانند نسخه واقعیت مجازی «ماینکرفت» برای کودکانشان یا نسخه واقعیت مجازی Call of Duty: WarZone برای نوجوانانشان تنها در فروشگاه هدست مایکروسافت در دسترس هستند، هرچقدر هم شرکتهای شخص ثالث کوچکتر در این زمینه فناوریهای مبتکرانه داشته باشند، باز هم استقبالی از آنها نمیشود.
در ضمن باید به این نکته اشاره کنیم که هرچقدر هم قابلیتهای مختلف در دستگاههای واقعیت مجازی افزایش یابد، کاربران در هنگام خرید آنها دقت میکنند تا ببینند آیا آنها از نرمافزارهای گوگل ورک اسپیس یا اپلیکیشنهای مایکروسافت آفیس ۳۶۵ پشتیبانی میکنند یا خیر. تردیدی نیست که عملی شدن تمام قابلیتهای بالقوه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سالها طول میکشد و شرکتهای فعال در این حوزه ازجمله «مایکروسافت»، «سونی»، «گوگل»، «اپل» و سایر شرکتها تلاش میکنند تا جای ممکن در این دو حوزه پیشرفت کنند.
ایجاد پلتفرمهای واقعیت مجازی برای بازیهای مختلف، راهاندازی استارتآپهای جدید در حوزه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و ایجاد سختافزارهای جدید برای بهرهمندی از واقعیت افزوده، همگی جزو اتفاقاتی هستند که بهاحتمال زیاد در آینده رخ خواهند داد و تنها در صورتی شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود که نهادهایی مثل سازمان فدرال تجارت یا اتحادیه اروپا مانع رخ دادن آنها شوند و فعالیتهای شرکتهای مرتبط را متوقف کنند. به هر حال در سالهای آتی رقابتهای انحصارطلبانه غولهای فناوری با یکدیگر در زمینه «متاورس» چه در حوزه سختافزار و چه در حوزه نرمافزار ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه :