آژانس‌های هواپیمایی در تور مالیاتی دولت

مرتضی محمودی *

در بحبوبه روزهایی که شما می‌توانید با شنیدن خبرهای اعجاب‌آور هر لحظه شگفت‌زده شوید و متوجه گذر عمر گرانمایه نشوید، شاید شنیدن خبر ارسال دعوتنامه رسیدگی به مالیات آژانس‌های هواپیمایی، شما را غافلگیر نکند اما ناخودآگاه لبخند را بر لبان شما بیاورد.

صنفی که جزو ۱۰ صنعت اول با بیشترین آسیب پس از بروز همه‌گیری کرونا در سال ۱۳۹۹ نه تنها در ایران که در تمام دنیاست و  نزدیک به ۱۰ ماه در تعطیلی کامل به سر برده است، چگونه می‌تواند به تامین کسری بودجه عظیم دولت یاری رساند؟ بدون در نظر گرفتن وقفه همه‌گیری ویروس کرونا‌، صنعتی  که مانند جوانی برومند که لباس کودکی خود را هنوز بر تن دارد با متولی‌ای به نام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا وزارتخانه فعلی صرفا به جای ایجاد رویه‌های متناسب با رشد جهانی این صنعت و تهیه سیاست‌های کلان گردشگری در کشور همواره نقش ناظم را ایفا نموده است. جالب اینکه از وزیر محترم گردشگری و صنایع‌دستی نیز هیچ خبری مبنی بر ترسیم طرحی جامع برای برون‌رفت از وضعیت فعلی نیست و تنها خبری که همگان را به وجود چنین وزارتخانه‌ای ملتفت کرده است، خبر انتصاب‌های فانتزی ایشان است.

نیازی به نگاه به شرق وغرب نیست؛ جایی که کشور ترکیه در همسایگی ایران عزیزمان در سال ۲۰۰۷ برای جذب گردشگر از کشورهای اروپای غربی، آمریکا، اوکراین و روسیه با دو شرکت تبلیغاتی که یکی از آنها جزو بیست شرکت برتر تبلیغاتی اروپا در آن زمان بود با بودجه‌ای حدود ۱۱۵ تا ۱۴۰ میلیون دلار برنامه توسعه برند گردشگری خود را آغاز کرد یا کشور هندوستان در سال ۲۰۰۲ با بودجه تقریبی ۴۰میلیون دلار یا کشور سنگاپور در سال ۲۰۰۴ با بودجه تقریبی ۱۰ میلیون دلار یا حتی کشور مالزی در سال ۱۹۹۹ با بودجه تقریبی ۴۰ میلیون دلار به توسعه گردشگری خود پرداخته‌اند.

آیا استراتژی بازاریابی و یا هدف کشور ترکیه چیز متفاوتی با فرهنگ کشور ما بوده است که ما نمی‌توانیم همان راه را برویم؟ هدف همسایه شمال غربی ما معرفی ترکیه به عنوان مناسب‌ترین مقصد گردشگری و افزایش آمار گردشگران ورودی و مهم‌تر از آن تثبیت هویت ترکیه به عنوان کشوری امروزی و در عین حال دارای قدمتی بی‌سابقه همراه با استراتژی تمرکز بر مقصدهای گردشگری، معرفی فرهنگ، تاریخ و میراث طبیعی، نمایش برتری محصولات گردشگری‌، ارائه محصولات گردشگری مطابق با گروه‌های مخاطب و نیز استفاده از روابط‌عمومی در بهبود عملکرد کمپین تبلیغاتی بوده است.

نکته جالب در این مسیر پیگیری‌، تمرکز و مداومت بدون وقفه ترکیه برهمین اهداف تا به امروز بوده است. جدا از وقوع هرگونه مسائل سیاسی یا اجتماعی در داخل یا خارج از کشور یا بروز حوادث تلخ در ترکیه که حتی بروز یک مورد از آنها برای نابودی صنعت گردشگری آن کشور کافیست یا حتی در همین دوران کرونا که تمام صنایع بزرگ از حرکت ایستادند تی‌آرتی به نقل از وزیر گردشگری ترکیه‌، از دستیابی به درآمد ۲۴ میلیارد دلاری از صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۱ خبر داد در حالی که ترکیه در سال ۲۰۲۰ درآمدی ۱۲ میلیاردی از گردشگری داشته است. در ادامه وی تصریح کرده است ما موفق شدیم سرانه درآمد گردشگر که در سال ۲۰۱۸ به ۶۴۷ دلار کاهش یافته بود را به ۸۳۰ دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش دهیم!

با توضیحات ارائه شده شما بدون نیاز به ماشین حساب یا فرمول‌های مرسوم ریاضی و فیزیک به راحتی می‌توانید مقایسه‌ای راحت و سریع از اقدامات گردشگری ایران و ترکیه حداقل در همین دوران همه‌گیری کرونا داشته باشید.

گره زدن مشکلات گردشگری با مسائل سیاسی و امنیتی فقط فرار رو به جلو به منظور سرپوش گذاشتن به عدم تحصیلات و تجربیات مرتبط با صنعت  گردشگری و عدم توانایی اجرایی مسوولان مربوطه است و یا حتی در صورت نبود یا کمبود در دو گزینه قبلی عدم به کارگیری نیروهای متخصص،  حال به جای توسعه پایدار گردشگری و ایجاد درآمدهای میلیاردی از آن به فکر دریافت مالیات از صنفی در حال ورشکستگی هستیم که مانند سایر صنایع حیاتی کشور‌، اکثر متخصصان آن یا کشور را ترک کرده‌اند و یا در حال پر کردن فرم دریافت اقامت از کشورهای دیگر برای ادامه فعالیت‌های خود هستند. فقط یک سوال پیش می‌آید که وزارتخانه گردشگری در همین لحظات مشغول چه کاری است؟

* کارشناس گردشگری

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 245072
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *