لغو تظاهرات مقابل وزارت صمت با دستور حذف محدودیت خرید شمش فولادی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تهیه مواد اولیه برای واحدهای فولادی تا جایی با مشکل روبه‌رو شد که آهن قراضه نسبت به آهن‌اسفنجی اولویت یافت و به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار گرفت. گفته شده که این مشکل ناشی از قطع گاز بوده و در صورت وصل مجدد گاز این واحدها، تولید آهن‌اسفنجی افزایش خواهد یافت و مشکل تامین ماده اولیه واحدهای القایی حل خواهد شد. از جمله موارد دیگری که فولادی‌ها از آن گله دارند، نحوه تعیین قیمت پایه مواد اولیه زنجیره فولاد همچون کنستانتره، گندله و آهن‌اسفنجی در بورس کالاست. آنها باور دارند قیمت‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که به آشفتگی این حوزه دامن می‌زند.

این مشکلات تا جایی موجب دل‌ نگرانی واحدهای القایی کشور شده بود که بنا شد روز گذشته مقابل وزارت صمت در خیابان سمیه دست به تظاهرات بزنند اما با نامه مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تا حدودی نگرانی‌ها رفع و این تظاهرات هم لغو شد.

لغو تجمع اعتراض‌آمیز

در این رابطه رضا شهرستانی عضوهیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد به « جهان‌صنعت» گفت: بنده بارها پیشنهادات خود را جهت حل مشکلات ارائه داده‌ام که مورد تایید بسیاری از کارشناسان امر بود ولی به هیچ عنوان به آنها ترتیب اثر داده نشد. از این رو بنا بود به همراه صدها مدیر شرکت‌های هم‌رده و معترض در تجمعی اعتراض‌آمیز و مسالمت‌آمیز در محل وزارت صمت گرد‌هم بیاییم و خواستار حل مشکلات قبل از تعطیلی صنعت فولاد در کشور شویم که خوشبختانه با دستور سیف‌الله امیری این تظاهرات لغو شد.

شهرستانی درباره مشکل تامین مواد اولیه گفت: متاسفانه به بهانه کمبود گاز، آهن‌اسفنجی را به صورت قطره‌چکانی از طریق بورس کالا به صنایع بالادستی ارائه می‌دهند که این مساله باعث شده قیمت‌ها در دو ماه اخیر دو هزار تومان رشد کند اما از طرف دیگر می‌توان آهن‌اسفنجی را به وفور از طریق دلالان حتی زیر قیمت بورس هم خریداری کرد!

او ادامه داد: به علت سیاست غلط منفی و مثبت سه درصد برای شمش یا میلگرد شاهد هستیم که شرکت‌هایی که با قیمت مثبت خریداری کرده‌اند با مشکل ضعف تقاضا روبه‌رو شده‌اند ولی آنهایی که با قیمت منفی خریداری کرده‌اند با استقبال روبه‌رو شده‌اند! هفته آینده این مساله برعکس می‌شود به این معنی که وضعیت شرکت‌هایی که با قیمت کف خریداری کرده‌اند مثبت شده و آنهایی که با قیمت بالا خریداری کرده‌اند به کف می‌رسند. در نهایت هر هفته شاهد این امر هستیم که قیمت‌ها کاهشی می‌شود. این مساله باعث شده که در دو ماه اخیر دو هزار تومان قیمت شمش و میلگرد کاهش پیدا کند که به ضرر شرکت‌های فولادسازی و نورد‌کاران است.

تعطیلی کارخانجات ذوب القایی

قراضه آهن در کنار آهن‌اسفنجی به عنوان شارژ فلزی و مواد اولیه کارخانجات ذوب فولاد محسوب می‌شود اما در سال‌های اخیر به دلیل کمبود قراضه در کشور و عدم صرفه اقتصادی واردات آن، بیشتر این کارخانجات به استفاده حداکثری از آهن‌اسفنجی روی آورده‌اند.

کارشناسان باور دارند که نسبت‌های قیمت عادلانه و منصفانه در زنجیره فولاد که حاصل مطالعات کارشناسی مفصل و حسابرسی‌های دقیق و چندجانبه و مورد توافق و عمل تولیدکنندگان بالادست و پایین‌دست زنجیره فولاد طی یک دهه گذشته بود، با بی‌تدبیری و برخوردهای هیجانی و غیرواقع‌بینانه و البته استفاده ابزاری از بورس کالا، دچار به‌هم‌ریختگی و عدم توازن شده است، به طوری که برای مثال، قیمت آهن‌اسفنجی از ضریب ۵۰ درصد قیمت شمش در بورس کالا به بیش از ۷۰ درصد رسیده و ضمن انباشت حاشیه سود در حلقه‌های بالایی زنجیره فولاد، موجب زیان‌دهی و تعطیلی کارخانجات ذوب القایی شده است؛ چیزی که مدتی است در خبرها مطرح می‌شود.

در این رابطه شهرستانی گفت: شاید بیش از ۱۱۰ شرکت در حال تعطیلی هستند و احتمال دارد که شش میلیون تن فولاد کشور رو به تعطیلی رود. اگر این اتفاق بیفتد باید فاتحه صادرات را بخوانیم و شرکت‌های بزرگ به جای صادر کردن تنها به تامین نیاز داخل توجه کنند. او با اشاره به سیاست افزایش مسکن در کشور گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر صحبت از این است که یک میلیون مسکن ساخته شود، خود خلائی را ایجاد می‌کند که مجبور می‌شویم از خارج از کشور میلگرد وارد کنیم.

افزایش قیمت‌ها بدون توجیه اقتصادی

شهرستانی در ادامه به دلایل کمبود قراضه آهن اشاره کرد و گفت: وقتی آهن‌اسفنجی قطره‌چکانی وارد بازار شود و قیمت‌ها هم رشد کند، خود قراضه هم از قیمت آهن‌اسفنجی تبعیت می‌کند. لذا قیمت آهن‌اسفنجی هرچه که بالاتر برود به همان نسبت قیمت آهن قراضه هم افزایش می‌یابد و این باعث شده که قیمت آهن‌اسفنجی و قراضه که به عنوان مواد اولیه برای فولادسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدون هیچ توجیهی افزایش یابند. به طور مثال می‌توان در بورس دید که قیمت قراضه حدود دوازده هزار و چهارصد تومان بوده در صورتی که کف قیمت شمش حدود ۱۲ هزار تومان بوده است.

نقش منفی بورس کالا برای فولادی‌ها

گفته می‌شود قیمت پایه مواد اولیه زنجیره فولاد نظیر کنستانتره، گندله و آهن‌اسفنجی در بورس کالا به گونه‌ای تعیین می‌شود که به این آشفتگی دامن می‌زند. مواردی همچون پاداش افزایش عیار، هزینه توزیع و… نیز موجب افزایش بیش از پیش قیمت این مواد اولیه می‌شود که متاسفانه علاوه بر افزایش قیمت تمام‌شده فولاد، زیان واحدهای ذوب القایی را مضاعف کرده است.
عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد در این خصوص گفت: بورس کالا باید مصوبات وزارت صمت را اجرا کند. سه هفته گذشته مصوبه‌ای مطرح شد که قیمت آهن‌اسفنجی هر هفته باید ۹۵ درصد معدل قیمتی که هفته قبل معامله شده، تعیین شود. از آنجا که ما کمبود آهن‌اسفنجی داریم و تقاضا زیاد است، قیمت‌ها افزایشی خواهد بود. متاسفانه بورس کالا به بهانه‌های مختلف این مصوبه را انجام ندادند. مساله دیگر هم اینکه منفی و مثبت سه درصد برای پایین دستی‌ها باید حذف شود و قیمت پایانی ملاک معامله قرار گیرد. یعنی هر قیمتی که هفته قبل فروخته شده آن را ملاک بگذارند. مثل سهام بورس که قیمت قبلی ملاک معامله است حالا چه افزایشی باشد و چه کاهشی.

مشکل حل می‌شود

در این راستا سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در خصوص اعتراض واحدهای ذوب القایی به کمبود آهن‌اسفنجی گفت: با توجه به روند تولید و مصرف آهن‌اسفنجی در کشور از ابتدا مشخص بود که این واحدها امکان استفاده طولانی‌مدت از آهن‌اسفنجی ندارند و حتی در برخی پروانه‌های بهره‌برداری آنها آهن‌قراضه به عنوان ماده اولیه درج شده است. البته اگر آهن‌اسفنجی مازاد در کشور وجود داشته باشد، امکان تهیه برای آنها فراهم می‌شود.
امیری درباره شرایط بازار آهن‌اسفنجی گفت: مشکلات تولیدکنندگان القایی ناشی از قطع گاز واحدهای تولیدکننده آهن‌اسفنجی به دلیل افزایش بسیار زیاد مصرف خانگی است.

او با بیان این مطلب افزود: با وجود اعلام لیست تولیدکنندگان آهن‌اسفنجی به وزارت نفت، گاز این واحدها قطع شده است و در حال حاضر حدود دو ماه است که به دلیل افزایش شدید مصرف خانگی، گاز واحدهای تولیدکننده آهن‌اسفنجی نظیر قائنات، میانه و سبزوار با وجود جلسات و پیگیری‌های بسیار زیاد وزارت صمت قطع شده است و در مواردی نیز شاهد کاهش ۷۰ درصدی گاز تحویلی به واحدها بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: قطعا با وصل مجدد گاز این واحدها، تولید آهن‌اسفنجی افزایش خواهد یافت و مشکل تامین ماده اولیه واحدهای القایی حل می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: با توجه به روند تولید و مصرف آهن‌اسفنجی در کشور از ابتدا مشخص بود که این واحدها امکان استفاده طولانی‌مدت از آهن‌اسفنجی ندارند و حتی در برخی پروانه‌های بهره‌برداری آنها آهن قراضه به عنوان ماده اولیه درج شده است البته تا زمانی که آهن‌اسفنجی مازاد در کشور وجود داشته باشد وزارت صمت هم امکان تهیه آهن‌اسفنجی را برای آنها فراهم کرده است.

امیری با بیان اینکه وزارت صمت در تلاش است عرضه‌های آهن‌اسفنجی حداقل ۸۰ هزارتن در هفته باشد، گفت: تمام عرضه این کالا هم الزاما در بورس کالا باید انجام شود تا با افزایش عرضه، قیمت در بازار تعدیل شود.

حذف محدودیت خرید شمش فولادی

وی همچنین از آزادسازی صادرات شمش فولادی تولیدی این واحدها، بدون نیاز به عرضه در بورس کالا در جهت حمایت از این واحدها خبر داد و اظهار کرد: حذف محدودیت خرید شمش فولادی که محصول این واحدها است و اجازه دادن به عموم برای خرید شمش از دیگر تصمیم‌های اخذ شده متناسب با سیاست‌های جدید وزارت صمت در مسیر حذف سهمیه بندی بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 245145
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا