کمترین میزان شاخص مدیران خرید در طول ۵ ماه گذشته ثبت شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی اتاق بازرگانی ایران شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌و‌کار کمترین میزان را طی ۵ ماه گذشته به ثبت رسانده که این مساله در بخش خدمات، کشاورزی و ساختمان به دلیل کاهش شدید تقاضا و نقدینگی با رکود بیشتری همراه بوده است. همچنین شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان طی شش ماه گذشته و شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده در دی ماه امسال به کمترین میزان خود طی ۹ ماه اخیر رسیده است.

از سوی دیگر علاوه بر کاهش میزان استخدام در دی ماه نسبت به آذر ماه، شاخص میزان صادرات و خدمات نیز در این ماه به کمترین میزان خود طی سه ماه اخیر رسیده است. این موضوع بیانگر این واقعیت است که در ماه گذشته اکثر کسب ‌وکارها با کمبود شدید تقاضا روبه‌رو بوده و علاوه بر آن روند ادامه‌دار فشار هزینه‌ها همراه با نگرانی از افزایش مالیات‌ها، بسیاری از کسب‌وکارها به‌ویژه در بخش خدمات را در آستانه تعطیلی قرار داده است. همچنین بنا بر نظرسنجی‌های صورت گرفته، وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که بسیاری از بنگاه‌ها از حداکثر توان خود استفاده کرده و بیشتر از این توان تحمل افزایش هزینه‌ها و کمبود نقدینگی را ندارند.

شاخص مدیران خرید در بخش صنعت

بر اساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در دی‌ماه عدد ۵۰.۳۱ بوده که کمترین میزان در طول ۵ ماه گذشته را به ثبت رسانده است. همچنین در حالی که شاخص کل در صنایعی مانند کانی‌های غیرفلزی، غذایی، پوشاک، لاستیک و پلاستیک، چوب، کاغذ و مبلمان زیر ۵۰ بوده است، مولفه‌های اصلی سفارشات مشتریان و موجودی مواد اولیه نیز زیر این عدد را نشان می‌دهد.

در همین رابطه بررسی سایر مولفه‌ها نشان می‌دهد که شاخص مقدار تولید در دی ماه ۵۴/۵۰ بوده که از مرداد ماه به واسطه کاهش شدید تقاضا و کمبود نقدینگی به کمترین میزان خود رسیده است. شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نیز در این ماه رقم ۹۰/۴۴ را ثبت کرده که علاوه بر کمترین میزان از مرداد ماه به این سو، دلیل اصلی کاهش به مواردی نظیر کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز و نااطمینانی نسبت به فضای بین‌المللی کشور بازمی‌گردد. از سوی دیگر شاخص موجودی مواد اولیه ۹۰/۴۴ و شاخص میزان فروش محصولات هم ۶۳/۴۵ بوده و به کمترین میزان خود در طول پنج ماه اخیر رسیده است.

همچنین برآوردها نشان می‌دهد شاخص موجودی نهایی محصول در انبار عدد ۱۴/۵۳ است که نشان می‌دهد در طول سه ماه اخیر به واسطه کاهش تقاضا، موجودی انبارها افزایش یافته است. با این حال شاخص انتظارات تولید در ماه آینده، رقم ۶۲/۶۱ را نشان می‌دهد که ناشی از امیدواری به بهبود شرایط در بهمن ماه و روزهای پایانی سال است.

برخی از عوامل افت شاخص‌های اقتصادی

به‌طورکلی در دی‌ماه، برخلاف انتظارات آذر که تولیدکنندگان پیش‌بینی رونق و بهبود شرایط را داشتند، اکثر صنایع به دلیل افت شدید سفارشات ناچار به کاهش تولید شده‌اند. در واقع همه صنایع با افزایش چند برابری قیمت گاز روبه‌رو بوده‌اند که به همراه نگرانی از افزایش مالیات‌ها، برایشان برنامه‌ریزی با در نظر گرفتن قدرت خرید جامعه بسیار دشوار شده است. در این میان صنایع وابسته به محصولات پتروشیمی‌ باز هم در زنجیره تامین مواد اولیه خود با مشکل روبه‌رو هستند و خودروسازی‌ها نیز با ادامه روند پرداخت نکردن تعهدات خود، قطعه‌سازان را دچار مشکل کرده‌اند. همچنین پرداخت بدون نظارت یارانه به دارو و مواد غذایی با ناکارآمدی زیادی صورت می‌گیرد و در نهایت به‌جای تامین مایحتاج مردم، صرف صادرات می‌شود.

در عین حال، علاوه بر افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی به خصوص گاز که در استان‌هایی نظیر چهارمحل و بختیاری که منجر به توقف خط تولید شده است، به گفته ناظران اجباری شدن درج قیمت تولیدکننده روی بعضی از محصولات، در تقاضای فروشگاه‌ها تاثیر منفی گذاشته است.

از سوی دیگر عدم شفافیت و تعلل در تامین به ‌موقع مواد اولیه توسط تولیدکنندگان عمده پتروشیمی‌ها برای بازار داخلی نیز سبب شده با توجه به انحصاری بودن این محصولات و گستردگی صنایع مصرف‌کننده پایین‌دستی آن از جمله صنایع نساجی، لاستیک و پلاستیک و غیره، تامین مواد اولیه برای آنها با مشکلاتی جدی مواجه شود. همچنین در حالی که بسیاری از شرکت‌های تولیدی و صنعتی با کمبود شدید نیروی کار روبه‌رو هستند، گفته می‌شود که در بخش خدمات مانند اطلاعات و ارتباطات نیز که طرف تقاضا عمدتا مشتریان بخش دولتی هستند، به دلیل به روز نشدن نرخ تعرفه‌ها متناسب با تورم و افزایش نرخ ارز، کسب‌و‌کار این بنگاه‌ها با مشکل مواجه شده و همراه با تعدیل نیرو گسترده در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 245387
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا