تسهیلات بدون ضامن به معنی پرداخت وام جدید نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:   «یاسر مرادی» روز جمعه  اظهار داشت: پس از جلسه رییس جمهوری با تیم اقتصادی دولت و مدیران بانک‌ها، مقرر شد شرایط پرداخت وام‌های خرد به مشتریان تسهیل شود.

وی افزود: در بخشنامه‌ای که مدیران بانک‌ها با همکاری وزارت اقتصاد تهیه کردند نیز آمده است «وام‌هایی که بانک‌ها بنا بر ضوابط اعتباری بانک مرکزی به افراد پرداخت می‌کنند چنانچه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد بدون ضامن پرداخت شود.»

این کارشناس امور بانکی تاکید کرد: بنابراین قرار نیست وام جدیدی به افراد پرداخت شود و تسهیلاتی که پیش از این توسط بانک‌ها پرداخت می‌شد چنانچه کمتر از صد میلیون تومان باشد شرط معرفی ضامن حذف می‌شود.

وی ادامه‌داد: حقوق بگیران بانک‌ها، بازنشستگان و افراد دیگری که شرایط ذکر شده در بخشنامه اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن را داشته باشند براساس رتبه اعتباری و میانگین معدل حساب خود می‌توانند وام براساس نامه کسر از حقوق یا سفته دریافت کنند.

مرادی درخصوص امتناع برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جدید به متقاضیان، گفت: بانک‌ها در روزهای پایانی سال با کمبود منابع و مشغله بیش از حد مواجه هستند و این امر طبیعی است.

وی افزود: برخی از بانک‌ها اضافه برداشت از بانک مرکزی دارند و امکان پرداخت تسهیلات برای آنها فراهم نیست، بنابراین به این معنی نیست که پرداخت تسهیلات بدون ضامن مخالف هستند، بلکه به این دلیل است که قدرت پرداخت تسهیلات حتی با ضامن را هم ندارند.

این کارشناس بانکی درباره جایگزینی رتبه اعتباری افراد به جای ضامن گفت: افرادی که رتبه D و E  را دارند بدحساب، افراد با رتبه B و C رتبه اعتباری متوسط دارند و افراد با رتبه A و B افراد خوش حساب هستند.

وی اظهارداشت: اعتبار افراد براساس سامانه اعتبارسنجی شرکتی است که ذیل نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کند، محاسبه می‌شود و بر مبنای وصول چک پرداخت اقساط وام‌هاست. 

مرادی توضیح داد: میزان چک‌های وصول شده، پرداخت به موقع تسهیلات مستقیم و غیر مستقیم شاخص‌های تعیین رتبه افراد است و چنانچه فردی چک برگشتی داشته باشد یا در پرداخت اقساط وام تعلل کند و یا ضمانت فردی را برعهده گرفته باشد و شخص در پرداخت تسهیلات تعلل کند رتبه اعتباری کم می‌شود.

پیش از این نیز وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع مهم در مصوبه دولت و وزارت اقتصاد در مورد رفع یکی از شروط اخذ وام است تا چنانچه فردی حقوق‌بگیر یا مستمری‌بگیر از بانک است و در ضمن خوش‌حساب هم باشد، بانک‌ها باید شرط ضامن را برای فرد مذکور حذف کنند.

«سید احسان خاندوزی»‌ همچنین درباره توقف اعطای وام توسط برخی شعبات بانکی در روزهای پایانی سال نیز گفته بود: این امر بر اساس سیاست‌های متعارفی است که شبکه بانکی دارد و با ابلاغیه بانک مرکزی هیچ‌کدام از بانک‌ها حق متوقف کردن پرداخت تسهیلات را ندارند و زمانی که نوبت پرداخت تسهیلات فرد فرابرسد و شرایط لازم برای دریافت وام بدون ضامن را داشته باشد بانک‌ها باید براساس مصوبه پرداخت وام کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن را اجرا کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 245439
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا