حاشیه‌سازی‌های سفر رییسی به مسکو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رویکرد رسانه‌های روسی در قبال این سفر که برای ایران و جبهه همسو با دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، قابل تامل است چون اجازه نمی‌دهد که در عصر ارتباطات افکار عمومی ساده به داشتن دستاورد و پرثمر بودن این سفر متقاعد شود. درباره چرایی این رویکرد رسانه‌های روس اما اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی آن را طبیعی و در راستای مخالفت‌هایی که در داخل روسیه با پوتین و سیاست‌هایش هست، می‌دانند. برخی دیگر نیز مثل همیشه در داخل کشور دنبال مقصر گشته و ادعا می‌کنند که آنچه از سمت روس‌ها منتشر شد و دیدیم و شنیدیم، بعضا ساختگی و بعضا نیز حاصل فضاسازی رسانه‌ای غرب‌گراها و مخالفان دولت رییسی بوده است!

مخالفان پوتین

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین ازجمله تحلیلگرانی است که در گروه نخست جای می‌گیرد. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این‌باره اظهار کرد: «استقبالی که در روسیه از رییسی شد از بهترین استقبال‌ها در سوابق پذیرش‌های پوتین یا دولت روسیه اصولا دیده نشده و یک تشریفات معمولی و متعارف بود. نمی‌گویم که اهانت صورت گرفته یا چیز دیگری اما معتقدم که آنها به یک حقیقتی توجه دارند و آن اینکه نفر دوم حاکمیت ایران، نزد نفر اول حاکمیت روسی رفته است. ممکن است که در تشریفات ایران رییس‌جمهور، مظهر ریاست کشور باشد اما کشورهای دیگر مجبور نیستند که این را بپذیرند.»وی افزود: «نکته دیگر اینکه در روسیه محافل روشنفکری، پیشرو و دموکراسی‌طلب با دولت روسیه مساله دارند. رهبرانشان بازداشت و زندانی می‌شوند، رهبرانشان محکوم می‌شوند و این‌ها به نوعی پاسخ این رفتارها را به کشورهای دیگری می‌دهند که به نظر آنها مشابه خود پوتین تلقی می‌شوند. به هرحال واکنش‌های منفی گروه‌های مخالف نظام روسیه را هم باید در نظر گرفت.»
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: «به نظر من رسانه‌ها و مطبوعات روسیه نیز مایل نیستند که کشورشان به عنوان متحد کشور ایدئولوژیکی مثل ایران تلقی شود و آنچه در بازتاب سفر رییسی نشان دادند، نوعی انعکاس کشمکش داخلی بین دموکراسی‌طلبان و نظام روسیه بود که به این صورت در مطبوعات منعکس شد.
آنچه که مسلم است این گروه از رسانه‌های روسی حامی دولت پوتین نیستند چون حاصل کارشان می‌تواند در کشور مورد نظر روسیه اهانت‌آمیز تلقی شود لذا این کار از طرف اپوزیسیون روسیه که با روابط کشورمان با ایران موافق نیستند، صورت گرفته است.»

امان از غرب‌گراهای داخلی

جعفر قنادباشی دیپلمات پیشین اما ازجمله تحلیلگرانی است که در گروه دوم جای دارد. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن تاکید بسیار بر بی‌اهمیت بودن این حواشی و اهمیت توجه به ظرفیت‌های روسیه، خاصه ظرفیت‌های اقتصادی که با آمدن و رفتن سیاستمدارانی مثل پوتین از بین نرفته و عمق و ریشه در خود روسیه دارد، گفت: «اولا که برخی از فضاسازی‌های رسانه‌هایی مثل جلد نشریه پراودا که صورت آقای رییسی پوشیده از برف بود را آن‌طور که متوجه شدید توسط سایت دولت بهار احمدی‌نژاد ساخته شده بود و واقعی نبود، من حتی در فضای مجازی دیدم که مثل این را با عکس خاتمی هم ساخته بودند.»
وی افزود: «دوما اینکه تصاویر زیادی از این سفر منتشر شده، چرا تصاویر آقای رییسی در دوما را منتشر نکردند، یا چرا حضور او در مسجد مسلمانان در رسانه‌های داخلی بازتاب نیافت؟ این نشان می‌دهد که متاسفانه یک گروه غرب‌گرا و حتی منافقین که در عربستان و… هستند، بخش‌های منفی را منعکس کرده‌اند و اگر می‌خواستند واقعا کار رسانه‌ای کنند، همه سفر را منتشر می‌کردند و حضور رییسی در دوما را منعکس می‌کردند چون در آنجا موافقان و مخالفان پوتین در کنار هم حضور دارند.»
کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «به نظر من بزرگ کردن برخی تصاویر کار رسانه‌های روسی نیست، بلکه کار برخی در داخل است.»
قنادباشی در ادامه گفت: «مساله دیگر این است که در هر کشوری موافقان و مخالفان وجود دارند. در همین فضای مجازی عکس‌هایی از پوتین دیده‌ایم که تبدیل به خوک می‌شد یا برخی روزنامه‌های ما کاریکاتورهایی از پوتین کشیدند، اینها نشان‌دهنده وجود آزادی در یک کشور است. طبیعتا نمی‌خواهیم وارد کشوری شویم که مخالفت ممنوع باشد. نمی‌دانم افرادی که این چیزها را منعکس می‌کنند، چه می‌خواهند؟! می‌خواهند روسیه دچار خفقان باشد و همه یک حرف را بزنند؟! طبیعی است که سیاست‌های پوتین موافق و مخالفانی دارد.»
وی همچنین تاکید کرد: «اصلا اینکه توانمندی‌های روسیه را به عنوان یک کشور ۱۵۰ میلیون نفری در پوتین خلاصه کنیم یک اشتباه تحلیلی است. این یک شیوه کلاسیک تحلیلی است. در شیوه‌های امروزی تحلیل به جریانات حاضر در روسیه، جریاناتی که در آینده خواهد بود و… توجه می‌شود.»

توام با تردید

آنچه قنادباشی درباره چرایی این رویکرد رسانه‌های روسی در پوشش سفر رییسی می‌گوید، البته نه عجیب است و نه تازگی دارد، متاسفانه به این طور فرافکنی‌ها و توطئه‌پنداری‌ها و گردن دشمن و بیگانه انداختن‌ها و… عادت داریم. آنچه مجلسی درباره ابراز مخالفت‌های جریان روسی با سیاست‌های پوتین می‌گوید اما قدری قابل تامل است، خاصه اگر در نظر داشته باشیم که ابراز صمیمیت‌ها و دست دوستی‌ دراز کردن‌های دولت پوتین در ایران با بدبینی‌هایی همراه است، خیلی باورپذیر نیست لذا وقتی حواسمان باشد که طیفی در این کشور اساسا و علنا با این رویه مخالف هستند، باید در اتکا به مثلا حمایت‌های روسیه و سیاست‌های ظاهر همسو منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش با ما بیشتر تردید کنیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 245755
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا