تاوان مقابله با فساد

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که به دلیل این عزل غیرقانونی، برخی مسوولان نظام‌پزشکی در تلاش هستند که وی استعفا بدهد تا شرایط قانونی برای حضور مدیرعامل جدید فراهم شود. اما وی اعلام کرد، قصد چنین کاری را ندارد. دکتر سعید کاظمی مقابله با فساد را یکی از دلایل عزل ناگهانی‌اش دانسته و می‌گوید: «دقیقا همان زمانی که کمیته‌ای برای تحقیق و تفحص در خصوص رسیدگی به فساد و رانت ایجاد کردم و به‌رغم اینکه مجمع عمومی از ایجاد این کمیته خبر داشت ولی به یکباره پشت من را خالی کرد و بدون طی مراحل قانونی و بدون آنکه جلسه‌ای با بنده بگذارند، عزلم کردند. این در حالی است که به دلیل عزل غیرقانونی، من را تحت فشار قرار داده‌اند تا استعفا بدهم.»

اولویت صندوق، معیشت پزشکان است

مدیرعامل معزول صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام‌پزشکی ضمن شروع پشت‌پرده‌های این عزل درخصوص اهمیت و جایگاه صندوق به «جهان‌صنعت» گفت: در حال حاضر امور رفاهی جزو اولویت‌های اصناف مختلف شده است. این در حالی است که سازمان نظام‌پزشکی که یکی از قدیمی‌ترین اصناف ایران با حدود ۳۵۰ هزار عضو است، از چند سال قبل صندوق تعاون و رفاه را راه‌اندازی کرد تا بتواند در زمینه امور رفاهی و خدماتی برای جامعه پزشکی گام‌های موثر بردارد. البته در دوران مدیریت‌ام متوجه شدم یک حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که در این خصوص تلاش‌هایی کردم ولی بی‌نتیجه ماند. به نظرم صندوق باید بتواند زیرمجموعه‌هایی داشته باشد و سپرده‌های اندک آنها را به سرمایه بزرگی تبدیل کند. در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار پزشک و سایر اعضای جامعه پزشکی در این صندوق عضو هستند.

اگر هر کدام از آنها نفری ۵۰ میلیون تومان به حساب صندوق واریز کرده یا بکنند، با این حجم از سرمایه کارهای بزرگی می‌توان برای بهبود شرایط اغلب پزشکان انجام داد. حلقه گمشده دیگری که باید به نتیجه برسد احیای رسالت اجتماعی در جامعه پزشکی است. زیرا جامعه پزشکی همواره ایثارگری‌های زیادی انجام داده است که نمونه‌اش دوران کرونا است. اما تاکنون کار خاصی درخصوص آن صورت نگرفته است. در هر صورت یکی از وظایف اصلی صندوق، ارائه خدمات رفاهی به اعضا و سرمایه‌گذاری مطلوب است، تا آنها بتوانند با فکری آزاد‌تر به رسالت صنفی و اجتماعی خود بپردازند.

خدمات صندوق

دکتر کاظمی با اشاره به خدماتی که طی دو سال گذشته انجام شده است، اظهار کرد: در مدتی که مدیرعامل صندوق بودم، سعی کردم کارهای نیمه‌تمام مدیران قبلی و آسیب‌هایی که وارد شده را جمع کنم. اما با این اوصاف همیشه سعی کردم وضعیت رفاه از جمله بیمه، مسکن، خودرو و معیشت اعضا را مدنظر قرار دهم. البته فاصله حوزه‌های مختلف جامعه پزشکی با صندوق بسیار طولانی شده بود و بسیاری از پزشکان صندوق را نمی‌شناختند. اما در حال حاضر تمامی پزشکان از خدمات صندوق بهره‌مند می‌شوند و این امر یکی از بزرگ‌ترین رسالت‌های کاری بنده بود. در این مدت خدمات گردشگری و آموزشی زیادی هم داشتیم. البته یکی از بزرگ‌ترین کارهای صندوق پشتیبانی از استارت‌آپ‌های حوزه سلامت بود. زیرا رونق اقتصاد در آینده به دست جوانان و کسب‌وکار‌های اینترنتی است.

وی افزود: همچنین به موضوع بیمه‌های تکمیلی اعضا نیز ورود کردیم. از آنجا که تنها راه فرار از رکود، استفاده از پلتفرم‌های کسب‌وکاری است در حال حاضر از بیمه‌های آنلاین بهره می‌بریم. همچنین با شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا قراردادهایی منعقد کردیم که برخی همکاران از شرایط ویژه‌ای برای خرید خودرو بهره‌مند شدند. همچنین در زمینه مسکن و زمین نیز تفاهمنامه‌هایی با بنیاد تعاون ارتش و سپاه و شرکت‌های سازنده خصوص منعقد ‌کردیم که امیدوارم مدیرعامل بعدی بتواند به خوبی این راه نیمه‌تمام را به پایان برساند.

عزل غیرقانونی

مدیرعامل معزول صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام‌پزشکی در خصوص عزل ناگهانی‌اش نیز بیان کرد: من دو هفته گذشته در مجمع حضور داشتم و هیچ بحثی درخصوص عزل یا استعفای بنده مطرح نبود. البته طی هفته‌های اخیر مشغول برخورد با افرادی بودم که از جایگاه و مقام‌شان سوءاستفاده کرده بودند و اتفاق‌نظر مجمع عمومی صندوق و شورای عالی نیز برخورد با خاطیان بود. به همین دلیل کمیته‌ای را برای تحقیق و تفحص افراد خاطی تشکیل دادیم. اما به نظرم برخورد با متخلفان به مذاق برخی افراد خوش نیامده است. در هر صورت هیات‌مدیره صندوق به صورت کاملا غیرقانونی و بدون طی مراحل قانونی بنده را عزل کرده است. با این حال مشکلی با اختیارات مجمع عمومی و شورا ندارم اما مسائل اصلی بی‌قانونی عیانی هست که رخ داده است.

وی افزود: اینکه دقیقا وقتی بنده به عنوان مدیرعامل مقابل فساد ایستادم و بررسی آن را در دستور کار قرار دادم متاسفانه هیات‌مدیره پشتم را خالی کرد که جای تعجب دارد. به همین دلیل تاکنون نتوانسته‌ام عزلم را قبول کنم. طبق قانون اگر هیات‌مدیره بخواهد مدیرعاملی را عزل کند، ابتدا باید او را به مجمع عمومی دعوت و استیضاح کند و بعد نامه عزلش را به رییس کل تقدیم کند. حال اگر رییس کل و هیات‌مدیره موافقت کردند آن زمان باید نامه عزل مدیرعامل به مجمع عمومی صندوق ارجاع شود و اگر دوسوم اعضای مجمع عمومی صندوق با عزل مدیرعامل موافقت کردند، آن زمان مدیرعامل به صورت قانونی عزل می‌شود. این در حالی است که متاسفانه به صورت کاملا غیرقانونی و سلیقه‌ای و شتابزده نامه عزل من را صادر کردند. برخی افراد در حالی برای عزل من عجله داشتند که حتی فرصت نکردند من را استیضاح کنند. چنین رفتارهایی حس خوبی ندارد، ضمن اینکه شب قبل از تودیع و معارفه مدیرعامل جدید با من تماس گرفتند و اعلام کردند که فردا جلسه تودیع‌ام است!

دکتر کاظمی گفت: بنده بیش از دو دهه در این صنف حضور مستمر داشته‌ام. زمانی هم که مدیرعامل بودم نواقص را با کمک همکاران پرتلاش‌ام حل کردم و راه بقیه را پیش گرفتم. به همین دلیل بنده می‌خواستم زمانی که مسوولیت را به مدیرعامل بعدی تحویل می‌دهم کارها شفاف و به نتیجه رسیده باشد نه اینکه در عرض ۱۰ دقیقه بنده را عزل و دیگری را جایگزین کنند. اینکه دلیل واقعی عزل من را هنوز نگفتند، بی‌حرمتی به من و دیگر اعضای صنف است. حال به دلیل عزل غیرقانونی من را تحت فشار قرار داده‌اند تا استعفا دهم. به نظرم چنین رفتارهایی پسندیده نیست. بنده هم خیلی تمایلی به مدیریت نداشته و ندارم و تنها برای خدمت به اعضا پیشقدم شده‌ام. اما بهتر بود پیش از عزل ناگهانی جلسه‌ای تشکیل می‌دادند تا حداقل بنده را درخصوص عزل توجیه می‌کردند یا حداقل زمانی به من می‌دادند تا کارها را طی دو هفته تحویل مدیرعامل بعدی دهم نه اینکه شبانه من را عزل کنند.

او ادامه داد: در هر صورت چنین رفتارهایی توهین به شعور من و افرادی است که باید در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کردند. با این حال صندوق همانند فرزندم است و امیدوارم همیشه چراغ آن روشن و پرچم‌اش برافراشته باشد. دو سال و نیم عمرم را برای صندوق گذاشتم. من برای خدمت به صندوق از دانشگاه دو سال مرخصی بدون حقوق گرفتم تا بتوانم صندوق تعاون و رفاه را احیا کنم. اما آنها به دروغ گفتند من استعفا دادم یا حکم مدیریت‌ام تمام شده.

این در حالی است که ۱۳ ماه از حکم من باقی مانده است. کاش اشتباهشان را می‌پذیرفتند. بهتر است بنده را به جلسه هیات‌مدیره دعوت کنند و براساس روال قانونی علت اصلی عزل را به من بگویند، نه اینکه بخواهند برای افراد دیگر فداکاری کنم و استعفا دهم. چه‌بسا طی دو سالی که مدیرعامل صندوق بودم هیات‌مدیره همیشه سدی در مقابل برنامه‌های بنده بوده است. حال آنکه هیات‌مدیره همیشه باید از برنامه‌های مدیرعامل حمایت کند.

دکتر کاظمی اظهار کرد: جرم بنده برخورد با یک فرد متخلف بود که همه او را می‌شناسند. اما به جای اینکه با آن فرد خاطی برخورد شود، بنده را یک‌شبه و بدون روال قانونی عزل کردند. امیدوارم حمایت مسوولان سازمان از فرد خاطی ناآگاهانه باشد وگرنه باید برای این شرایط خون گریست. البته در گذشته نیز افراد بسیاری به خاطر حفظ همین فرد و عوامل‌اش کنار گذاشته شده‌اند. اما من در مقابل این بی‌قانونی سکوت نخواهم کرد، چراکه اگر سکوت کنم به معنای همراهی من با آنهاست. وظیفه آنها طی روال قانونی عزل من است. اگر دوباره به کار بازگردم باز هم با فرد خاطی مقابله خواهم کرد و از فساد و رانت جلوگیری می‌کنم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 245762
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا