احتمال همکاری بخش خصوصی با چین در ساخت شهرک‌های صنعتی

به گزارش جهان صنعت نیوز: علی رسولیان در نشستی خبری اظهار کرد: بیشتر صادرات واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی در حوزه صنایع غذایی، مواد شیمیایی، نساجی و چرم، لوازم خانگی و کالاهای غیر فلزی بوده است.

وی همچنین با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی واحدهای راکد در شهرک‌های صنعتی نسبت به سال گذشته، گفت: به طور کلی در داخل و خارج شهرک‌ها ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تعطیل وجود دارد که ۶۸۱۴ واحد از آن‌ها داخل شهرک‌ها فعال هستند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۲ درصد از این ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد امکان راه اندازی مجدد دارند و مابقی باید مدل و کارکردشان تغییر کند.

به گفته این مقام مسئول ۲۰۹ مشکل در ۲۰ عنوان به عنوان چالش های واحدهای راکد شناسایی شده است. همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۱۷ واحد راکد به چرخه تولید بازگشتند.

برخورد با سوداگران زمین

وی با اشاره به تقاضای بالا برای افزایش وسعت شهرک‌های صنعتی، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا امروز ۷۰۰۰ هکتار به وسعت شهرک‌ها و نواحی صنعتی افزوده شده است.

رسولیان درباره پیگیری‌های انجام شده از افرادی که در سال‌های گذشته از این سازمان زمین دریافت کرده بودند، اما واحدشان به بهره‌برداری نرسیده بود، نیز تصریح کرد: ۹ درصد از این واحدها در مرحله نصب ماشین آلات، چهار درصد در مرحله ایجاد سالن‌های تولیدی، هفت درصد در مرحله نصب اسکلت و بقیه در مراحل دیوارکشی، تخصیص زمین و غیره هستند. این در حالی است که تا پایان پارسال فقط ۳۰۰۰ واحد در مرحله نصب ماشین آلات بودند.

وی افزود: در موضوع مبارزه با سوداگری و دلالی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، از ابتدای امسال تاکنون ۸۸۰ قرارداد به مساحت ۷۷۸ هکتار از سوداگران بازپس گرفته شد.

معاون وزیر صمت همچنین از راه‌اندازی سامانه واگذاری الکترونیکی زمین در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ‌با راه‌اندازی این سامانه، همه فرآیندها به صورت الکترونیکی انجام شده و افراد می‌توانند از رایانه‌های شخصی خود اراضی را ببینند و همه فرآیندها را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

هنوز شهرک صنعتی مشترک با خارجی‌ها نداریم

رسولیان در پاسخ به سوالی درباره شهرک‌های صنعتی مشترک با کشورهای دیگر از جمله آذربایجان و چین اظهار کرد: یکی از موضوعات توافقنامه با چین ایجاد شهرک صنعتی مشترک بوده که در این رابطه جلساتی هم برگزار کردیم و پیشنهاداتی هم در این زمینه مثل برخی شهرک‌های صنعتی با زیرساخت آماده سرمایه گذاری و پیشنهاداتی هم از سوی بخش خصوصی ارائه شده است. نگاه ما این است بخش خصوصی بیشتر این مشارکت را انجام دهد.

وی افزود: مطالعات اولیه در شش شهرک انجام شده و امیدواریم این برنامه با چین وارد فاز عملیاتی شود. درباره ایجاد شهرک صنعتی مشترک با ترکیه، عراق و آذربایجان نیز قبلا مسائلی مطرح و مکان‌هایی در نظر گرفته شده بود، اما هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است. بخشی از این کار نیاز به قوانین و مقررات جدید در حوزه نحوه فعالیت شهرک‌های مشترک، واردات مواد اولیه و غیره و صدور برخی مجوزها دارد، اما تفاهمات کلی انجام شده است.

بنابراین به گفته این مقام مسئول هنوز هیچ شهرک صنعتی مشترک با کشورهای دیگر فعال نشده، اما چند بازارچه مشترک راه اندازی شده است.

جدیدترین وضعیت شهرک‌ها

همچنین این مقام مسوول درباره جدیدترین وضعیت شهرک‌ها گفت: اکنون ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در سطح کشور شامل ۵۰۱ شهرک، ۳۲۷ ناحیه و چهار منطقه ویژه وجود دارد و امسال برای تامین زیرساخت‌های آنها ۶۲۴۸ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته وی ۴۸ هزار و ۵۳۵ واحد صنعتی و تولیدی در این سازمان در حال بهره‌برداری هستند که ۴۲ درصد واحدهای خرد (زیر ۱۰ نفر کارکن)، ۵۱ درصد واحدهای کوچک (بین پنج تا ۱۰ نفر کارکن)، پنج درصد واحدهای متوسط (۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن) و دو درصد واحدهای بالای ۱۰۰ نفر کارکن هستند.

رسولیان درباره وضعیت تامین برق واحدها نیز گفت: در مجموع ۱۰ هزار و ۴۱۵ مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شده و کسری برق ۲۳۷۲ مگاوات است. برای امسال علاوه بر ۲۵۰۰ مگاوات برق با وزارت نیرو برای تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارکت کردیم و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و نیروگاه‌های خورشیدی را در دستور کار داریم.

همچنین به گفته وی ۱۶ هزار و ۵۵۸ لیتر در ثانیه آب برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شده و دو رویکرد استفاده از پساب شهری و تصفیه آنها و بازیافت آب صنعتی موجود را برای تامین آب واحدها در دستو کار است.

رسولیان در ادامه با بیان اینکه اکنون ۶ شهرک فناوری و ۳۸ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار فعال است از تخفیف ۱۰ درصدی در واگذاری اراضی به شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: همچنین شرکت‌های دانش بنیان برای بهره برداری و همچنین واگذاری اراضی در اولویت هستند. از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۰ شرکت دانش بنیان زمین با اقساط بلندمدت از این سازمان دریافت کرده‌اند.

رمزارزها را از وزارت نیرو بپرسید

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره میزان تخلفات استخراج رمز ارزها در شهرک‌های صنعتی گفت: وزارت نیرو متولی رمز ارزها است و در این زمینه اطلاعات دقیق دارد.

رسولی در پاسخ سوالی درباره وضعیت شهرک‌های صنعتی تخصصی نیز گفت: در حال حاضر ۸۱ شهرک تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله خودرو، سرامیک، ماهی زینتی و غیره وجود دارد. برای شهرک صنعتی پوشاک نیز تمام اقدامات لازم انجام و مجوزهای مورد نیاز دریافت شده، اما یک مشکل حقوقی پیش آمده که امیدواریم به زودی این مشکل حل شود. به نظر می‌رسد برطرف شدن این مشکل زیاد طول نکشد.

بهره برداری از ۳۹۵ طرح در دهه فجر

رسولیان همچنین با بیان اینکه در ایام دهه فجر ۳۹۵ طرح صنعتی در بخش های مختلف صنعت و تولید به بهره برداری می رسد، گفت: ‌در همین راستا در ۳۱ استان کشور ۱۱۴۳ میلیارد تومان پروژه عمرانی در قالب ۳۹۰ پروژه تعریف شده و در ۲۲۸ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اجرا می‌شود و اجرای آنها به تامین زیرساخت‌های صنعتی در شهرک‌ها کمک خواهد کرد. این پروژه‌ها در حوزه‌های آبرسانی، برق رسانی، تصفیه فاضلاب، محوطه‌سازی، اصلاح معابر، گاز رسانی، آتش‌نشانی، مخابرات و غیره خواهد بود.

همچنین به گفته وی در حال حاضر ۲۰۲۳ قرارداد فعال در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهرک‌ها به مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست و متوسط پیشرفت فیزیکی آنها ۶۱ درصد است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 245903
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا