بایدها و نباید‌های گازسوز کردن خودروها/سی‌ان‌جی ماندگار می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  البته در این طرح دولت، فقط گاز‌سوز کردن خودروها اهمیت ندارد، بلکه ایجاد جایگاه‌های سوخت‌گیری هم موضوعی است که صاحبان خودروهای گازسوز همیشه نسبت به توقف‌های طولانی در صف جایگاه‌ها نسبت به آن ابراز ناراحتی می‌کنند. هرچند مقامات وزارت نفت عنوان می‌کنند که قرار است تعداد جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی افزایش یابد، اما انجام این کار هم نیاز به ایجاد مشوق‌هایی از سوی دولت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد. چه آنکه تعدادی از ۲۵۰۰ جایگاه‌دار سوخت سی‌ان‌جی به «جهان‌صنعت» می‌گویند، استقبال از سوخت گاز در سال‌های اخیر کاهش یافته و دلیل آن را کیت‌های تبدیل غیراستاندارد خودروها می‌دانند که هم به لحاظ ایمنی مالک خودروی گاز‌سوز تمایلی به سوخت‌گیری با گاز ندارد و هم قیمت پایین بنزین صاحبان خودروهای گاز‌سوز را به سمت استفاده از بنزین ترغیب کرده است.

ال‌پی‌جی بهتر از سی‌ان‌جی

حسن مرادی کارشناس انرژی و نماینده پیشین مجلس درباره مسائل ایمنی سوخت گاز به «جهان‌صنعت» می‌گوید: اگر موارد ایمنی رعایت شود، گاز سی‌ان‌جی به اندازه بنزین امنیت دارد. اما متاسفانه تبدیل پایه سوخت بنزین به گاز را به صورت غیراستاندارد انجام دادند یا آنکه به جای سی‌ان‌جی مخزن خودروی خود را با گاز ال‌پی‌جی ( گاز مایع) پر کردند،که منجر به حوادثی شد. در حالی که تاکنون انفجار بدون دلیل کپسول هیچ خودروی گازسوزی گزارش نشده است.

او در عین حال معتقد است که بهتر است دولت به جای سی‌ان‌جی‌، استفاده از گاز ال‌پی‌جی را توسعه بدهد، زیرا به گفته مرادی اگر در دورانی کمبود ال‌پی‌جی در کشور وجود داشت و دولت هم مخالفت می‌کرد‌، امروز این مشکل مرتفع شده است.او می‌گوید: خطر استفاده از گاز ال‌پی‌جی به مراتب کمتر است. بنابراین بهتر است دولت در شهرهایی مثل اراک و قم و شهرهایی که به تولید نزدیک است از گاز ال‌پی‌جی استفاده کند و در شهرهایی که از تولید فاصله داریم از گاز سی‌ان‌جی استفاده کند. اگر مسائل ایمنی رعایت شود هیچ خطری ندارد و این طرح در صرفه‌جویی حجم بالای بنزین موثر است.

این کارشناس انرژی تاکید می‌کند که توسعه گازسوز کردن خودروها در شرایط کنونی امری واجب است‌، زیرا به گفته او، دولت می‌تواند با صرفه‌جویی در این مسیر، بنزین صادر کند.

مرادی می‌گوید: امکان صادرات گاز سی‌ان‌جی وجود ندارد، زیرا این کار سخت است مگر اینکه از طریق لوله‌کشی صورت بگیرد، بنابراین می‌توان خودروها را گاز‌سوز کرد و گاز ال‌پی‌جی و بنزین را هم صادر کرد.

خطر کمبود بنزین

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس انرژی اما نظر دیگری دارد؛ او می‌گوید، حتی اگر شده دولت برای گاز‌سوز کردن خودروها و ایجاد جایگاه‌های سوخت سوبسید بدهد، بهتر است این کار را بکند زیرا این کار را به نفع اقتصاد کشور می‌داند.بهروزی‌فر در خصوص ضرورت‌های گاز‌سوز کردن خودروها به «جهان‌صنعت» می‌گوید: با توجه به محدودیت‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، اگر پالایشگاه جدیدی به ظرفیت پالایشی اضافه نشود و پروژه‌هایی که برای افزایش تولید بنزین در پالایشگاه فعلی ما به نتیجه نرسد ما دچار مشکل خواهیم شد. او با تاکید بر اینکه ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز دنیا عملا امکان صادرات را نداشته است، تصریح کرد: در گذشته امکان صادرات فرآورده‌های مایع، هیروکربن‌های مایع چه به صورت نفت‌خام و چه به صورت فرآورده گاز مانند بنزین را داشته‌ایم، اما برای گاز این اتفاق کمتر افتاده است. بنابراین حداقل کار این است که گاز در داخل جایگزین بنزین شود که این کار به نفع اقتصاد کشور است.بهروزی‌فر با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین ناوگان سی‌ان‌جی‌سوز دنیا را دارد، یادآور شد: اینکه تعداد جایگاه‌ها کم است مشکلی است که باید دولت و وزارت نفت با ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذار، نسبت به حل آن اقدام کنند تا در بخش خصوصی انگیزه ایجاد شود.او اضافه می‌کند: در نظر داشته باشید اگر کرونا نبود، ما امروز با کمبود بنزین مواجه بودیم. از همین رو بهتر است دولت هر چه مصرف سی‌ان‌جی را افزایش و گسترش بدهد.

سیاست‌های ناهماهنگ

عبدالرسول دشتی کارشناس حوزه انرژی درباره مشکلات ناشی از توسعه طرح گاز‌سوز کردن خودروها با اشاره به تجارت گذشته در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: مساله اصلی در این زمینه این است که طرح به صورت همه‌جانبه اجرا شود؛ نه اینکه در یک دوره اجرایی شده و سپس متوقف شود.در گذشته تعدادی از فعالان بخش خصوصی اقدام به ایجاد خط تولید کیت گاز‌سوز خودروها کردند و در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی انجام شد، اما دولت‌های بعدی از این پروژه خودروهای گاز‌سوز حمایت نکردند و در نتیجه‌بخش خصوصی ورشکست شد.او با بیان اینکه اجرای این طرح به لحاظ ایمنی مناسب و ایمن است، اظهار کرد: مهمتر آنکه موجب صرفه‌جویی در مصرف بنزین خواهد شد. اما صرف نظر از مزیت‌های این طرح، آنچه مهم است حمایت همه‌جانبه دولت و سیاست هماهنگ برای اجراست. زیرا اگر طرح اجرا شود و ادامه نیابد، موجب هدررفت منابع خواهد شد.این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در گذشته شرکت پالایش پخش به کسانی که زمین داشتند، برای احداث جایگاه گاز وام می‌داد، گفت: در دوره‌ای، تصمیم این بود که هر سال تعدادی از خودروهای فرسوده از چرخه خارج شود و خودرو‌های جدید دوگانه‌سوز جایگزین شوند‌. اما این سیاست تداوم نیافت. امروز هم اگر دولت بناست که این طرح را اجرایی کند، باید قوانین محکمی وضع کند و سیاستگذاری‌ها تغییر نکند.دشتی یادآور شد: اجرای این طرح نه تنها به نفع اقتصاد کشور بلکه به نفع جامعه و محیط‌زیست است زیرا گاز سوختی با کمترین آلودگی محیط‌زیستی است. امیدوارم دولت آقای رییسی شجاعت اجرای این طرح را داشته باشد.

افزایش آسان قیمت بنزین

سعید میرترابی، کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه تجربه گاز‌سوز کردن خودروها در گذشته، به لحاظ ایمنی مشکلی نداشته، به «جهان‌صنعت» گفت: آنچه در توسعه این طرح مانع بوده، هزینه‌هاست.آمارها نشان می‌دهد که استفاده از سی‌ان‌جی برای خودرو‌هایی که مانند تاکسی‌ها و وسیله نقلیه‌ای که بار سبک حمل می‌کنند از نظر هزینه سوخت به صرفه‌تر بود، بنابراین باید تاکید کرد که این طرح موجب کاهش هزینه دارنده خودرو می‌شود.

اما این حسن استفاده از خودروی گاز‌سوز است، در حالی که در مقابل تعداد پمپ گاز در مقایسه با تعداد پمپ‌بنزین کمتر است و همین موضوع موجب کاهش استقبال مردم از تبدیل خودروهایشان به گاز‌سوز شده است.او با اشاره به اینکه الزام این است که دولت قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را افزایش دهد،گفت: به نظرمن یکی از بهترین راهکارها برای آنکه فشار کمتری به ویژه در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی ازجمله تاکسی‌ها وارد شود، توسعه جایگاه‌های سوخت گاز و کمک به گازسوز کردن خودروهاست.وی افزود: با اجرای این سیاست هماهنگ همزمان با افزایش قیمت بنزین، هزینه حمل‌و‌نقل با استفاده از سوخت گاز افزایش چندانی نخواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 246036
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا