امیرعبداللهیان: هیچ پیش‌شرطی از طرف آمریکایی دریافت نکردیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  واکنش‌ها به این اقدام آمریکا بسیار بوده و ادامه‌دار‌، برخی آن را چراغ سبز و نشانه حسن نیت طرف آمریکایی قلمداد کرده و برخی دیگر نیز مثل امیرعبداللهیان «ناکافی» خوانده و یا مثل شمخانی«نمایش لغو تحریم» توصیف کرده و مثل «وطن امروز» خواستار گذاشتن آن در کوزه شده‌اند!

این واکنش‌ها و یا اظهارنظرهای پیرامون آن اما همچنان ادامه دارد. مثلا تروئیکای اروپا از بازگشت معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران استقبال کرده و در بیانیه‌ای از تهران خواسته تا از فرصت ایجاد‌شده استفاده کند.

واکنش اروپا

سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه خود ضمن استقبال از اقدام آمریکا تاکید کرده‌اند که این امر باید باعث تسهیل بحث‌های فنی لازم برای حمایت از مذاکرات وین درباره بازگشت به برجام شود.آنها همچنین در بیانیه خود توپ را به زمین ایران انداخته و افزوده‌اند: ما از ایران می‌خواهیم تا از این فرصت به وجود‌آمده به سرعت استفاده کند زیرا زمان‌بندی معافیت بر دیدگاه مشترک ما با آمریکا مبنی بر این تاکید می‌کند که زمان اندکی برای به نتیجه رسیدن موفقیت‌آمیز مذاکرات برجامی باقی مانده است.

لازمه توافق

در ایران اما موضع مقامات و مسوولان همان است که بود. شاهد آنکه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توئیتی نوشت: «وجود پیشرفت‌های محدود در مذاکرات وین هنوز با شکل‌گیری توازن ضروری در تعهدات طرفین فاصله داریم. تصمیمات سیاسی در واشنگتن لازمه ایجاد توازن در تعهدات برای دستیابی به توافق خوب است.» او پیش از آن نیز توئیت کرده بود: «انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است. نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.»

پیش‌شرطی‌ در کار نیست

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز طی گفت‌وگویی بر مواضع خود تاکید کرد و به سوالاتی که در این رابطه مطرح بود، پاسخ داد. او درباره بحث‌هایی که پیرامون تعیین پیش‌شرط برای به توافق رسیدن در مذاکرات وین مطرح است، گفت: «ما هیچ پیش‌شرطی را از طرف آمریکایی دریافت نکرده‌ایم و اساسا مذاکرات ما روندی را دارد که موضوع پیش‌شرط در آن مطرح نیست. من نمی‌دانم خبری که منتشر شده، چگونه است. ولی تا این زمانی که باهم صحبت می‌کنیم، موضوع پیش‌شرط مطرح نیست و ما متن یا پیشنهادی را در چارچوب پیش‌شرط هم دریافت نکرده‌ایم و قطعا این مذاکرات بر مبنای نظرات کارشناسی و توافقاتی که نتیجه‌ نهایی آن رسیدن به یک توافق خوب در راستای تامین منافع ملت و کشورمان باشد، پیش خواهد رفت.»

اقدام روی کاغذ

او در مصاحبه با صداوسیما در پاسخ به اینکه گفته می‌شود بخشی از تحریم‌ها لغو شده‌اند، آیا این خبر صحت دارد و این تحریم‌ها کدام موارد هستند، گفت: اقداماتی که روی کاغذ انجام می‌شود، اقدامات خوبی می‌تواند باشد، یعنی هر فرمان اجرایی و یا اقدامی که تحریم‌های وضع‌شده پس از خروج آمریکایی‌ها از برجام را مجددا به حالت قبلی خود و رفع تحریم‌ها بازگرداند، از نظر ما اقدام خوبی قلمداد می‌شود. اما آنچه برای ما مهم است، عمل طرف آمریکایی‌ است.

او در این راستا افزود: ما نگاه می‌کنیم ببینیم روی زمین چه اتفاقی به وقوع می‌پیوندد. برای ما مهم این است که رفتار عملی آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها را بتوانیم به طور ملموس و عینی مشاهده کنیم. آنچه برای ما مهم است، نتیجه مذاکراتی است که در مذاکرات وین دنبال می‌کنیم و توافقی که در آنجا حاصل خواهد شد. البته آمریکایی‌ها از طریق برخی واسطه‌ها پیام‌های مکرری را برای ما می‌فرستند و مدعی هستند که ما دارای حسن‌نیت هستیم. ما در روند فعلی مذکرات، ابتکار جدی و قابل‌توجهی را تا الان از طرف آمریکایی ندیده‌ایم. ابتکار هم از نظر ما ابتکاری است که باید در مذاکرات ۱+۴ و از طریق Non-paperهایی که به واسطه اتحادیه اروپا بین ما و آمریکایی‌ها تبادل می‌شود، قابل مشاهده باشد و یا در عمل ما شاهد لغو بخشی از تحریم‌ها باشیم. لذا برای ما، ملاک رفتار عملی آمریکاست.

«نه» به توافق موقت

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران ممکن است توافقی دو ساله انجام دهد و آیا ممکن است توافقی انجام شود که تاریخ داشته باشد، گفت: ما به دنبال یک توافق خوبیم. به دنبال توافق موقت و محدود نیستیم.

«نه» به توافق موقت را اما از زبان رییس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس هم شنیدیم. وحید جلال‌زاده در گفت‌وگویی با خبرگزاری دولتی «ایرنا» در این باره گفته: «در همان زمانی که عراقچی مذاکرات را اداره می‌کرد، آمریکایی‌ها وقتی موضع محکم و جدی ایران را برای توافق دائم و رفع تحریم‌ها دیدند و معتقد بودند که این توافق در دسترس نیست، لذا پیشنهاد توافق موقت یا مرحله‌ای و گام به گام را مطرح می‌کردند. بر این اساس به طور مثال ایران برخی فعالیت‌های جدی هسته‌ای خود را تعطیل کرده و در قبال آن آمریکا می‌پذیرد تحریم فروش نفت را تعلیق کند. ایران چنین پیشنهادی را قبول نکرد، زیرا باعث می‌شد اقتصاد شرطی شده و به دنبال مذاکرات کشیده شود. این پیشنهاد در دولت قبل و دولت فعلی پذیرفته نشد. اولین مطرح‌کننده پیشنهاد توافق موقت، آمریکایی‌ها بودند. ایران به دنبال توافق موقت نیست بلکه به دنبال توافق دائم است. توافق موقت از روی میز وین برداشته شده است.»

نیاز به سازش

گفتنی است امیرعبداللهیان یک رایزنی تلفنی هم با جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت. رایزنی که جوزپ بورل درباره آن در توئیتر خود نوشت: «در آستانه از سرگیری گفت‌وگوهای برجامی در وین طی روزهای آینده، تماس تلفنی مهمی با امیرعبداللهیان داشتم.» بورل افزود: «برای پایان سریع مذاکرات و بازگشت به اجرای کامل برجام به تلاش‌هایی مبتنی بر حسن‌نیت و روحیه سازش از سوی تمام طرف‌ها نیاز داریم.»

این گفت‌وگو گویا شنبه شب انجام شده و بورل طی آن با اشاره به اینکه هم اکنون مذاکرات در برهه زمانی مهمی قرار دارد، گفته: «انتظار این است همه طرف‌ها با یک دستور کار مشخص و در راستای رسیدن به توافق به وین بیایند و آماده اتخاذ تصمیم‌های سیاسی باشند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 246037
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا