هشدار منابع اطلاعاتی آمریکا نسبت به آمادگی ۷۰ درصدی روسیه برای حمله به اوکراین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق اعلام دو مقام آمریکایی، روسیه حدود ۷۰ درصد از قدرت نظامی‌ای که گمان می‌رود برای یک حمله تمام‌عیار به اوکراین نیاز داشته باشد، در اختیار دارد و در حال ارسال گروه‌های تاکتیکی بیشتر به مرز با این همسایه خود است. این دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که از دو هفته گذشته تا روز جمعه، شمار گردان‌های تاکتیکی در این منطقه مرزی از ۶۰ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته و ۱۴ گردان دیگر هم در حال انتقال هستند.

این مقام‌ها گفتند، تا زمانی که موقع حمله فرا برسد، انتظار می‌رود زمین در حوالی ۱۵ فوریه به اوج یخبندان برسد و امکان ترانزیت مکانیزه خارج از جاده از سوی واحدهای نظامی روسیه فراهم شود. چنین شرایطی تا پایان مارس ادامه خواهد داشت.
جدول زمانی فوق و رشد نیروها و ظرفیت نظامیان روس در نزدیکی مرز با اوکراین احتمالا حاکی از بسته شدن باب دیپلماسی است. این مقام‌های آمریکایی که با اشاره به حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، مدرکی برای پشتیبانی از برآوردهایشان از نظامیان روسیه ارائه نکردند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، اگر روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین حمله کند، سقوط آن تنها چند روز زمان نیاز دارد. یک مقام گفت، یک تهاجم تمام‌عیار موجب وارد آمدن تلفات زیادی می‌شود. او افزود، برآوردهای آمریکا نشان می‌دهد که اوکراین ممکن است بین ۵۰۰۰ تا ۲۵ هزار تلفات نیرو داشته باشد، در حالی که تلفات نظامیان روس ممکن است بین ۳۰۰۰ تا ۱۰ هزار تن باشد و تلفات غیرنظامیان هم بین ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار ارزیابی می‌شود. به باور واشنگتن، وقوع چنین حمله‌ای همچنین موجب حرکت میلیون‌ها پناهجو و آواره‌های داخلی در اروپا می‌شود.

حمله روسیه به اوکراین تا نیمه فوریه

بنا بر ارزیابی آمریکا، ۱۱۰ هزار نظامی روسیه در مرزهای اوکراین مستقر شده‌اند، اما هنوز درباره تصمیم ولادیمیر پوتین برای حمله به این کشور قطعیت وجود ندارد.
مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به کنگره هشدار داده‌اند که ارتش روسیه برای تهاجم گسترده زمینی به اوکراین به ۱۵۰ هزار سرباز نیاز دارد که این تعداد تا نیمه ماه فوریه در مرزهای این کشور مستقر خواهند شد. به گفته این مقام‌ها، کرملین طرح‌های مختلف از جمله حمله زمینی محدود یا اشغال کامل اوکراین را بررسی کرده است. روسیه ادعای مقام‌های آمریکایی درباره حمله قریب‌الوقوع به اوکراین را تکذیب کرده است.
بر اساس ارزیابی اطلاعاتی آمریکا، در صورت تهاجم گسترده زمینی روسیه به اوکراین، کی‌یف پس از ۴۸ ساعت اشغال و دولت ولودیمیر زلنسکی سرنگون خواهد شد. این ارزیابی همچنین از سرازیر شدن یک تا پنج میلیون پناهجو به کشورهای همسایه، به خصوص لهستان خبر داده است.
این در حالی است که رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به قانونگذاران کنگره گفته است که در صورت حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین، ممکن است کی‌یف ظرف ۷۲ ساعت سقوط کند.
چندین منبع مطلع در کنگره آمریکا به فاکس‌نیوز گفتند، ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جلسه غیرعلنی دوم و سوم فوریه به قانونگذاران تاکید کرد که یک حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین ممکن است به سقوط کی‌یف ظرف ۷۲ ساعت منجر شود و ممکن است به قیمت مرگ ۱۵ هزار نظامی اوکراینی و ۴۰۰۰ نظامی روس باشد.
چندین قانونگذار آمریکایی در آن جلسه ابراز نگرانی کردند که دولت بایدن واکنش فوری برای تامین کمک نظامی چشمگیر به اوکراین نداشته است، از جمله با سامانه‌های ضدهواپیما و راکت‌انداز که بشود از آنها برای دفاع مقابل حمله روسیه استفاده کرد.
مقام‌های دولت بایدن در آن نشست‌ها تاکید کردند که ممکن است روس‌ها از تامین کمک نظامی چشمگیر برای اوکراین به عنوان بهانه‌ای برای آغاز حمله سوءاستفاده کنند.

گرچه اوکراین از طریق یک بسته اختصاصی ۲۰۰ میلیون دلاری که دسامبر تایید شد، کمک نظامی از ایالات متحده دریافت می‌کند، اما ۶۰۰ میلیون دلار کمک هم از انگلیس و کشورهای بالتیک گرفته است که شامل موشک‌های ضدتانک جاولین و مدل‌های قدیمی‌تر موشک‌های ضدهواپیمای قابل حمل استینگر می‌شود.

چندین مقام دولت بایدن در نشست مذکور با قانونگذاران آمریکایی حاضر بودند، از جمله آنتونی بلینکن وزیر خارجه، لوید آستین وزیر دفاع، آوریل‌ هاینس مدیر اطلاعات ملی، مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش، آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی، والی آدیمو معاون وزیر خزانه‌داری، دون گریوز معاون وزیر تجارت و ایزابل کلمن، معاون یواس‌اید.

همچنین یک مقام مطلع از برنامه‌ریزی‌ها گفت، ایالات متحده روی تدارکاتی برای مدیریت یک بحران پناهجویان و مهاجران کار می‌کند. همین طور متحدان اروپایی واشنگتن بحث‌هایی درباره میزبانی و مدیریت سیل پناهجویان دارند با این تصور که با وقوع یک حمله، اتباع اوکراینی به دیگر قسمت‌های اروپا پناه می‌برند.

به تازگی غرب به ویژه آمریکا، به ادعاهایی مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین که در دستور کارش قرار دارد، شدت بخشیده است. دو روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور با انتشار گزارش‌هایی ادعا کردند که روسیه طرحی را ایجاد کرده است تا برای حمله به اوکراین بهانه‌تراشی کند.

نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شد که طرح روسیه شامل استفاده از یک ویدئوی جعلی است که حمله ساختگی ارتش اوکراین در خاک روسیه یا علیه مردم روسی‌زبان در شرق اوکراین را نشان می‌دهد. واشنگتن‌پست نیز گزارش داد که جزئیات این طرح توسط سازمان‌های اطلاعات آمریکا از حالت محرمانه خارج شده و انتظار می‌رود منتشر شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ادعا کرد که این ویدئو کاملا توسط اطلاعات روسیه ساخته شده و یکی از گزینه‌های در دست اقدام مسکو به عنوان بهانه‌ای جعلی برای آغاز و توجیه احتمالی تهاجم نظامی علیه اوکراین است. ند پرایس مدعی شد که آمریکا این ادعا را به عنوان راهی برای بازدارندگی روسیه از کارزار اطلاعات نادرست مخرب و بی‌ثبات‌کننده خود علیه اوکراین علنی می‌کند.
کارشناسان بر این باورند که کاخ‌سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده‌اند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

ورود ۸۶ تن مهمات آمریکایی به اوکراین

این در حالی است که وزیر دفاع اوکراین شنبه شب از ورود هشتمین هواپیمای حامل مهمات جنگی از آمریکا به کشورش خبر داد. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت که محموله جدید سلاح آمریکایی شامل ۸۶ تن مهمات است این در حالی است که وزن کل تجهیزات نظامی منتقل‌شده توسط ایالات متحده به اوکراین از ژانویه ۲۰۲۲،
۶۵۰ تن است.

وزیر دفاع اوکراین با اشاره به اینکه این محموله آمریکایی آخرین محموله در نوع خود نیست، گفت: ارسال این محموله‌ها ادامه دارد. پیش از این، سفارت آمریکا در کی‌یف اعلام کرده بود که ایالات متحده از سال ۲۰۱۵ به میزان ۷/۲ میلیارد دلار از جمله بیش از ۶۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱، برای اوکراین کمک نظامی ارسال کرده است.
دولت جو بایدن بار‌ها تاکید کرده است که به ارائه کمک‌های نظامی به نیرو‌های اوکراینی در راستای افزایش توان دفاعی آنها در شرایط تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین ادامه خواهد داد.

واشنگتن به دنبال مرتبط کردن تمامی مشکلات جهانی به اوکراین

از طرفی سفیر روسیه در واشنگتن گفت: آمریکا تلاش می‌کند همه مسائل امنیتی بین‌المللی را به اوکراین محدود کند که کاملا اشتباه است.
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا گفت: می‌دانید که آمریکا تلاش می‌کند تا تمامی مشکلات حال حاضر را به اوکراین مرتبط کند. بر این باورم که چنین رویکردی کاملا اشتباه است و تلاشی برای از بین بردن حقیقت ماجرا.
وی ادامه داد: اسناد روسیه در مورد ضمانت‌های امنیتی، توسعه بیشتر سیستم امنیتی بین‌المللی را مطرح می‌کند. در حقیقت در این اسناد که ما آن را به ناتو و آمریکا دادیم، نه تنها به امنیت اروپا و مساله پیرامون اوکراین پرداختیم بلکه این سوال را نیز درباره دورنمای امنیت بین‌المللی مطرح کردیم.

این دیپلمات روس همچنین افزود: اینکه جهانی که در آن زندگی می‌کنیم باید چطور باشد؟ آیا ما باید از آموزه‌ها و تصمیم‌های پیشینیانمان درباره سیستم پساجنگ روابط بین‌الملل بر اساس سازمان ملل و شورای امنیت پیروی کنیم؟ آیا باید از معاهدات بین‌المللی، توافق‌ها، قانون بین‌الملل تبعیت کنیم یا باید از دستورات، زور و برخی قوانینی که بدون حضور ما کارایی دارند، پیروی کنیم؟
سفیر روسیه در آمریکا همچنین با بیان اینکه بر این باور نیست که آمریکا به دنبال تخریب روابط با مسکو است، در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن منتظر واکنش روسیه است یا خیر گفت: چنین مساله‌ای در حال ارزیابی است.

سفیر روسیه در آمریکا همچنین گفت که انتظار دارد واشنگتن به ۲۸ دیپلمات روس دستور دهد تا ژوئیه سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند اگرچه قول داد که مسکو به تلاش‌هایش برای عدم بروز یک تنش دیپلماتیک بین دو کشور ادامه می‌دهد.
وی افزود: به این دیپلمات‌های روس نوامبر گذشته میلادی گفته شد تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ آمریکا را ترک کنند و آنها را تهدید کردند که اگر یک روز بیشتر در ایالات متحده بمانند، دستگیر می‌شوند. آنتونوف درباره اینکه آیا دو کشور در آستانه قطع روابط دیپلماتیک هستند یا خیر نیز گفت، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه درباره اقدامات بعدی تصمیم می‌گیرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 246038
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا