آینده مبهم «هولولنز۳»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از xda-developers، هسته‌ اصلی مشکل‌های پیش‌آمده در بخش واقعیت افزوده به عدم توانایی «مایکروسافت» در هدایت آن به مسیری درست مربوط می‌شود. این شرکت اخیرا قراردادی دولتی برای همکاری با ارتش به منظور توسعه چیزی به نام سیستم تقویت بصری یکپارچه (IVAS) بر‌ اساس فناوری هولولنز بسته است. بااین‌حال، تلاش‌ها مطابق انتظارات نبوده و «مایکروسافت» دچار دودستگی شده است. در حالی که برخی مسوولان شرکت مذکور، از ‌جمله رییس بخش هولولز یعنی «الکس کیپمن»، می‌خواهند در ‌نهایت هولولنز را به مصرف‌کنندگان برسانند، برخی دیگر معتقدند «مایکروسافت» باید به سرمایه‌گذاری در شرکت و قراردادهایی مانند IVAS ادامه دهد.

این گزارش همچنین نشان داد مدیرعامل «مایکروسافت»، «ساتیا نادلا»، ترجیح می‌دهد این غول فناوری به جای ساخت سخت‌افزاری، به‌دنبال توسعه نرم‌افزاری برای «متاورس» باشد که سایر شرکت‌ها بتوانند از آن در هدست‌های AR و MR استفاده کنند. از طرفی گفته می‌شود این شرکت تلاش کرده با «سامسونگ» به ساخت سخت‌افزاری برای اجرای نرم‌افزار خود شریک شود، اما این همکاری نیز به جایی نرسیده، زیرا ظاهرا «مایکروسافت» تمایلی به استفاده از فناوری صفحه‌نمایشی که برای هولولنز توسعه داده شده، ندارد. تمام این اتفاقات تنها چند ماه پس از اینکه «کوالکام» اعلام کرد همکاری جدیدی با مایکروسافت به منظور توسعه تراشه‌ای برای هدست‌های واقعیت ترکیبی شروع کرده، رخ داده است. این خبر در ماه دسامبر منتشر شد، اما گزارش Business Insider ادعا می‌کند برنامه‌های ۳ HoloLens تا پایان تابستان لغو شده است.

این یعنی «مایکروسافت» احتمالا حتی همکاری خود با «کوالکام» را نیز فراموش می‌کند. این دو شرکت قبلا روی پردازنده‌های سری SQ کار کرده‌ بودند. در بخش نرم‌افزاری، «مایکروسافت» علاقه زیادی به «متاورس» نشان داده است.

این شرکت در بیلد ۲۰۲۱، پلتفرم Mesh را با تمرکز بر تعامل افراد در محیطی مجازی معرفی کرد. اخیرا نیز اعلام شده Mesh به تیمز می‌آید تا همکاری و ارتباطات افزایش پیدا کند. مسائل و مشکلات پیش‌آمده در این حوزه ما را به یاد سرنوشت کورتانا می‌اندازد. سیستمی که به عنوان دستیار دیجیتال هوشمندی شروع به کار کرد و می‌توانست نیروی محرکه اصلی برای تلفن‌های ویندوزی باشد، طی کشمش‌های داخلی درباره اینکه چه چیزی باید به آن اضافه شود به دست فراموشی سپرده شد و اکنون آینده آن مشخص نیست.

«مایکروسافت» یکی از اولین شرکت‌هایی بود که در سال ۲۰۱۵ هدست‌های واقعیت ترکیبی را با هولولنز در‌ معرض دید عموم قرار داد، اما اکنون از رقبای اصلی ازجمله متا عقب مانده است. باید ببینیم که آیا مایکروسافت واقعا تسلیم شده یا اینکه هنوز به ۳ HoloLens امیدوار است.

ماموریت ما ساخت نسل بعد اینترنت است

همچنین «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، به‌تازگی درباره خرید اخیر اکتیویژن بلیزارد با فایننشال‌تایمز صحبت کرده است. نادلا رشد مایکروسافت در صنعت بازی را به متاورس مرتبط دانست و ادعا کرد که متاورس در واقع اینترنت بعدی است. به‌گزارش ویندوزسنترال، مصاحبه ریچارد واترز از فایننشال‌تایمز و نادلا، با خرید اکتیویژن بلیزارد به مبلغ ۷/۶۸ میلیارد دلار آغاز شد. نادلا درباره این‌ موضوع توضیح داد که چرا صنعت بازی برای مایکروسافت اهمیت دارد و سپس موضوع این مصاحبه به متاورس تغییر کرد. مدیرعامل «مایکروسافت» تشابهاتی بین ساخت متاورس و تولید بازی‌های ویدئویی ارائه و توضیح داد که ساخت بازی‌ها به‌معنای ایجاد دنیایی است که مردم می‌توانند با آن تعامل کنند. وی خاطرنشان کرد که مایکروسافت درحال‌حاضر متخصصانی دارد که از روش ایجاد فضاهای مجازی تعاملی آگاهی دارند؛ فضاهایی که به کاربران اجازه می‌دهد وظایفشان را انجام دهند و در دنیای مجازی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

به‌نظر نادلا، ایجاد «متاورس» شبیه ساخت بازی است. وی این موضوع را کمی فراتر برد و گفت درحال‌حاضر افراد در بازی‌های رایانه‌ای مشابه آنچه در آینده در متاورس خواهیم دید، تعامل می‌کنند. وی توضیح داد: «من و شما به زودی با آواتارها یا هولوگرام‌هایمان یا حتی سطوح دوبعدی با صدای فراگیر روی میز اتاق کنفرانس خواهیم نشست.»

از دیدگاه «نادلا»، تجربه «مایکروسافت» در صنعت بازی به فعالیت این شرکت در حوزه متاورس کمک خواهد کرد. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «ازنظر من، عالی‌بودن در ساخت بازی به ما اجازه می‌دهد پلتفرم بعدی را بسازیم که اساسا می‌توان آن را نسل بعد اینترنت دانست.

امروز من یک بازی انجام می‌دهم؛ اما در آن بازی حضور ندارم. اکنون می‌توان ازطریق متاورس رویاپردازی کرد.

در متاورس، می‌توانیم به‌معنای واقعی کلمه در بازی حضور داشته باشیم؛ درست مثل اینکه می‌توانم در اتاق کنفرانس با شما در جلسه باشم.» در حالی که این روزها متاورس موضوع جذابی است، رویکرد مایکروسافت به این حوزه همچنان همه افراد ازجمله کارمندانی را راضی نکرده است که در این شرکت روی پروژه هولولنز کار می‌کنند.

در اواخر سال ۲۰۲۱، نادلا دیدگاه خود را درباره متاورس به‌اشتراک گذاشت؛‌ اگرچه این نظرات عمدتا به‌جای بازی‌کردن، روی کارکردن در متاورس متمرکز بود. در سایر خبرهای مرتبط، گزارش شده است که مایکروسافت برای آینده هولولنز درحال دست‌وپنجه‌ نرم‌کردن است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 246082
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا