در وین، توافقاتی حاصل شده است

به گزارش جهان صنعت نیوز:   توافقاتی حاصل شده است ولی نباید فراموش کنیم که در مورد هیچ چیزی توافق نمی‌شود مگر اینکه در مورد همه چیز توافق انجام شود. وی درباره زمان از سرگیری مذاکرات گفت: انشاءالله هیات مذاکراتی ایران فردا (امروز سه‌شنبه) عازم وین خواهند بود و این انتظار وجود دارد که همه هیات‌ها فردا برگردند و رایزنی‌ها و گفت‌وگوها از سر گرفته شود. طبیعی است که ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری از سوی طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد، در موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از برجام. خطیب‌زاده افزود: انتظار ما این است که هیات‌ها از جمله آمریکایی‌ها با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهداتشان در راستای برجام و رفع تحریم‌ها به وین برگردند. موضوعات قابل‌توجهی در دستور کار است که جز با تصمیمات سیاسی واشنگتن احتمالا گشایشی در آن متصور نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با بیان اینکه اروپایی‌ها نیز در حوزه برجام بی‌عملی‌های مفصل و مکرری داشته‌اند، ادامه داد: تنها راه این است که به تعهدات خود عمل کنند و از بی‌عملی مطلق عبور کنند و برای یک بار نشان دهند که از اراده و توان لازم برای انجام تعهداتشان برخوردار هستند و کنشگران قابل اتکایی در نظام بین‌الملل هستند. وی در مورد تصمیم اخیر رییس‌جمهور آمریکا در مورد تمدید برخی معافیت‌های تحریمی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: اینها اسقاطی‌هایی است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضدبرجامی خود و نقض تعهدات این کشور ملغی کرده بود. این اسقاطیه‌ها مرتبط با تعهدات هسته‌ای است و آنچه امروز انجام شده بخش بسیار کوچکی در حوزه خاص طرف آمریکایی بوده است. تمرکز جدی ما در حوزه انتفاع اقتصادی ایران و مردم ایران از برجام است و متاسفانه در این حوزه هیچ اقدامی انجام نشده است. آمریکا تصمیم گرفته در حوزه‌ای که خودش می‌خواهد اقداماتی را انجام دهد و اینها مواردی نیست که ارزش پرداخت جدی داشته باشد. آنچه ارزش دارد این است که آمریکا با دستور کار مشخص و گرفتن تصمیمات لازم به وین برگردد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که طرف‌های غربی مطرح کرده‌اند که احتمالا این دور از مذاکرات، دور آخر است و آیا ایران نیز تصور بر این دارد که این دور از مذاکرات، دور نهایی و دور آخر خواهد بود افزود: اگر طرف‌های مقابل می‌گویند که این دور از مذاکرات دور آخر است، روشن است که باید با پاسخ‌های درست در راستای اجرای تعهداتشان به وین بازگردند. اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکایی‌ها که در وین حضور پیدا می‌کنند همین فردا اعلام کنند که تضامین لازم را ارائه می‌کنند و به تعهدات خود عمل می‌کنند فردای آن روز توافق قابل دسترسی است. ولی اگر این‌گونه اظهارات برای بازی‌های رسانه‌ای و اطلاعاتی در فضای عمومی باشد ایران به این ضرب‌الاجل‌های ساختگی، فکر و توجه نمی‌کند.

آماده مذاکره با عربستان

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ارتباط با انجام دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در عراق و رایزنی تلفنی اخیر نخست‌وزیر عراق با سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور در این زمینه اظهار کرد: همان‌طور که آقای رییس‌جمهور نیز در جریان رایزنی با نخست‌وزیر عراق مطرح کردند ما از انجام گفت‌و‌گوها بین تهران و ریاض استقبال می‌کنیم و از تحرکات و تلاش‌های دولت عراق نیز برای گسترش دیپلماسی در منطقه استقبال و قدردانی می‌کنیم. خطیب‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره برای انجام مذاکرات آمادگی داشته و در اینجا نیز بار دیگر آمادگی خود را برای شرکت در دور بعدی مذاکرات در بغداد اعلام می‌کنیم ما آماده ادامه مذاکرات بین تهران و ریاض در بغداد هستیم و تعیین تاریخ و زمان دور بعدی مذاکرات منوط به اراده‌ای است که در ریاض باید ایجاد شود و به محض اینکه این اراده شکل بگیرد ما در بغداد حاضر خواهیم بود.

رفت‌وآمد افغانستانی‌ها

خطیب‌زاده درباره اینکه گفته شده آقای گلبدین حکمت‌یار یکی از مقامات سابق افغانستان به تازگی به ایران سفری داشته است و آیا این خبر تایید شده است، گفت: رفت‌وآمد چهره‌های افغانستانی به ایران امر تازه‌ای نیست. تهران به صورت منظم میزبان گروه‌ها و چهره‌های مختلف محترم افغانستانی بوده است. در چارچوب این مسیر که در انجام گفت‌وگوهای بین‌افغانی تاکید دارد و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وی در خصوص اینکه گفته شده در جریان تحولات اخیر در افغانستان حدود یک میلیون نفر افغانستانی به ایران آمده‌اند و برخی از آنها با ویزاهای یک‌ماهه و سه‌ماهه آمده‌اند و اکنون با توجه به مدت زمان اتمام ویزای‌شان با مشکلاتی روبه‌رو هستند، گفت: ما در خصوص بی‌جاشدگان افغانستانی، در ایران با یک معضل جدی روبه‌رو هستیم. در بازه زمانی که فضای ناامنی در افغانستان حاکم شده بود با سیل عظیم بی‌جاشدگان به مرزهای ایران مواجه شدیم. بسیاری از آنها به صورت غیرقانونی و برخی دیگر نیز به صورت قانونی وارد شدند. ما تلاش کرده‌ایم چه آنهایی که به صورت قانونی و چه آنهایی که به صورت غیرقانونی به ایران آمده‌اند، در وضعیت مناسب انسانی قرار بگیرند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 246256
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا