روزگار ملت ایران

محمد بهشتی‌وند*

در همه ۴۳ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مناسبات سیاست خارجی ایران و نیز مناسبات میان شهروندان ایرانی و نظام سیاسی حاکم بر ایران گونه‌ای بوده است که در روزهای منتهی به ۲۲ بهمن هر سال هیچ داوری درباره سختی‌هایی که شهروندان ایرانی در این مدت کشیده‌اند سخنی بر زبان نمی‌آورند.
علی آقامحمدی از انقلابیون باسابقه ایرانی و نماینده دوره‌های نخست مجلس قانونگذاری که سال‌هاست در مقام همکار نزدیک در دفتر مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی فعالیت دارد نکاتی را بر زبان آورده که دارای اهمیت است‌. او در آیین افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران تصریح کرد: «دوران سختی بر ما گذشته است.» و یادآور شد در نظم جهانی پیشین «جهان بین دو قدرت تقسیم شده و عضویت یکی از اردوگاه‌ها اجباری بود» و گفت «انقلاب ایران این مساله را به هم زد و تنبیه بزرگی شامل ملت ایران شد» و «در واقع بعد از جنگ ویتنام طولانی‌ترین جنگ در جهان را بر ایران تحمیل کردند.»
واقعیت این است که اقتصاد ایران در ۴۳ سال سپری شده به دلیل اینکه زیر تیغ غرب بوده است آن‌گونه که باید و شاید در زمینه‌های گوناگون اقتصاد شامل اقتصاد کلان یعنی اقتصاد با تورم‌های نزدیک به تورم جهانی‌، افزایش تولید سرانه همانند کشور ترکیه و کره‌جنوبی‌، افزایش رفاه مادی شهروندان و از نظر سطح تکنولوژی صنعتی به میزانی که شایسته آن بوده است نرسیده و از این نظر عقب‌ماندگی‌های قابل اعتنایی دارد که نمونه مهم آن صنعت خودرو و صنعت لوازم خانگی است. به نظر می‌رسد یکی از تنبیه‌های بزرگی که ملت ایران در این سال‌ها متحمل شد از ناحیه تندروهایی بوده و هست که بیان همین میزان واقعیت که آقامحمدی بر زبان آورده است را نیز از سوی هر فردی قبول نکرده و ده‌ها انگ سیاسی به منتقدان اصولی زده و می‌زنند. شاید اگر در سال‌های پیشین نقد منصفانه می‌شد راه برای برطرف کردن برخی از دشواری‌ها هموارتر شده بود.
شهروندان ایرانی با بردباری و مدارا این وضعیت سخت را پشت‌ سر گذاشته‌اند و هیچ سختی‌ای به دولت‌ها نداده‌اند و حالا زمان آن رسیده که با راهبردهای مناسب آنها را به روزهای آسان برسانیم.

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 246468
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا