تهدید به تعطیلی «نورداستریم ۲»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در نشست خبری که رهبران آلمان و آمریکا در کاخ سفید برگزار کردند، بایدن و شولتس بر لزوم اتخاذ تمهیدات بازدارنده در برابر اقدامات تهاجمی روسیه به اوکراین تاکید کردند. جو بایدن که همواره مخالف پروژه «نورداستریم۲» بوده است طی نشستی خبری به همراه شولتس در کاخ سفید هشدار داد که عبور نیروهای روسیه از مرز اوکراین بهای سنگینی برای مسکو در پی خواهد داشت و به معنای پایان چنین پروژه‌ای خواهد بود. این مساله که آیا آلمان و ایالات متحده سیاست یکسانی درباره پروژه ۱۱ میلیارد دلاری «نورداستریم۲» دارند، پرسشی کلیدی است چرا که این دو دموکراسی بزرگ، رهبری ناتو در برابر روسیه را بر عهده دارند.
در هفته‌های اخیر و با افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین شولتس با انتقادات گسترده‌ای در سطح جهان و همچنین در داخل آلمان رو به رو شده و میزان محبوبیت او در این کشور ۱۷ درصد کاهش یافته است. آلمان که از گاز روسیه برای تامین نیمی از نیازهای خود استفاده می‌کند، راه‌اندازی خط لوله «نورداستریم۲» را دست‌کم تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به تعویق انداخته، اما همچنان از لغو این پروژه که تقریبا تکمیل شده، خودداری کرده است.
شولتس که در داخل و خارج کشور خود اطمینان چندانی به قدرت رهبری او در میانه این بحران وجود ندارد، به خبرنگاران گفت که روسیه در صورت حمله به اوکراین بهای سنگینی خواهد پرداخت و آلمان و ایالات‌متحده در این باره موضع یکسانی دارند.
جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا در حاشیه دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید گفت که ایالات متحده، آلمان و دیگر متحدان و شرکا برای یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک برای بحران روسیه و اوکراین همکاری می‌کنند و متحدان آمریکا به صراحت اعلام کرده‌اند که آماده ادامه گفت‌وگوها با حسن نیت با روسیه هستند.
رییس‌جمهوری آمریکا عنوان کرد که ایالات متحده و آلمان به طور پیوسته برای جلوگیری از حمله روسیه تلاش می‌کنند. بایدن دیدارش در کاخ سفید با صدراعظم آلمان را بسیار سازنده توصیف کرد و گفت که بحث در مورد مقابله با تهدیدات روسیه علیه اوکراین در دستور کار این دیدار قرار داشت. بایدن خاطرنشان کرد که راه‌حل‌های دیپلماتیکی که واشنگتن، برلین و متحدان آنها به دنبالش هستند بهترین راه پیش روی همه طرف‌ها است.
وی گفت: ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که آماده ادامه گفت‌وگوها با روسیه با حسن نیت هستیم و آلمان نیز در پیشبرد تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها و تشویق برای گفت‌وگو از طریق فرمت نرماندی پیشرو بوده است. رییس‌جمهور آمریکا در ادامه هشدار داد که اگر روسیه تصمیمی برای حمله مجدد به اوکراین بگیرد، ما به شکل مشترک آماده هستیم و همه اعضای ناتو هم آماده هستند.
بایدن تاکید کرد که او و اولاف شولتس درباره حفظ اتحاد نزدیک و تدوین یک بسته قوی از تحریم‌ها که به وضوح عزم بین‌المللی را نشان می‌دهد و در صورتی که روسیه حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض کند، عواقب سریع و خطرناکی را بر آن تحمیل کند، گفت‌وگو کرده‌اند. بایدن در این دیدار از آلمان قدردانی کرد و گفت: از آلمان و سایر شرکایمان در اروپای شرقی و اتحادیه اروپا به خاطر این تلاش متحد تشکر می‌کنم.
رییس‌جمهور آمریکا متعهد شد در صورت حمله روسیه به اوکراین، پروژه «نورداستریم۲» را متوقف کند و گفت: اگر روسیه حمله کند، یعنی تانک‌ها یا نیروهایش دوباره از مرز اوکراین عبور کنند، آنگاه نورداستریم۲ وجود نخواهد داشت. تمامش می‌کنم.
بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایالات متحده می‌تواند پروژه را متوقف کند در حالی که کنترل آن را در دست ندارد، گفت: به شما قول می‌دهم بتوانیم این کار را انجام دهیم.
بایدن از آمریکایی‌هایی که در حال حاضر در داخل اوکراین هستند، خواست از این کشور به دلیل حمله احتمالی روسیه خارج شوند و گفت در این شرایط خروج از اوکراین عاقلانه خواهد بود. بایدن در این رابطه گفت: من در مورد آمریکایی‌هایی صحبت می‌کنم که در آنجا هستند. من از اینکه ببینم آنها در هدفگیری متقابل گرفتار شده‌اند، متنفرم. وی تاکید کرد که هنوز نمی‌داند ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، دستور حمله به اوکراین را قبل از پایان زمستان یا وقتی که زمین در کی‌یف یخ زد خواهد داد یا خیر.
بایدن گفت: پوتین باید بداند که حمله به اوکراین، اشتباه بزرگی برای او خواهد بود و او بهای سنگینی را خواهد پرداخت. رییس‌جمهور آمریکا هشدار داد که تاثیر چنین تهاجمی در سراسر جهان نه تنها بر اروپایی‌ها و روس‌ها بلکه تا حدودی برای آمریکایی‌ها نیز محسوس خواهد بود. بایدن گفت که روسیه همچنان می‌تواند بحران کنونی با اوکراین را کاهش دهد.
او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منطقه اروپا به گاز روسیه وابسته است، ایالات متحده در حال بررسی چگونگی کمک به اروپا در تامین انرژی جایگزین در صورت درگیری با روسیه است.
بایدن در کنفرانس خبری مشترک با شولتس در کاخ سفید هم گفت: قبل از همه، ما به دنبال فرصت‌هایی برای جبران تلفات گاز تامینی از روسیه هستیم. صدراعظم آلمان نیز به نوبه خود گفت: روسیه در صورت حمله به اوکراین بهای سنگینی را خواهد پرداخت. وی افزود: ما در وضعیت بسیار دشواری قرار داریم. تهدید نظامی برای اوکراین وجود دارد و ما نمی‌توانیم در برابر آن سکوت کنیم.
صدراعظم آلمان خاطرنشان کرد: ما شمار زیادی نیرو را در امتداد مرز اوکراین می‌بینیم و این یک تهدید جدی برای امنیت اروپا است و به همین دلیل مهم است که با هم حرکت کنیم، کنار هم باشیم و آنچه لازم است را با هم انجام دهیم.
شولتس تاکید کرد: ما یک‌صدا هستیم و کارها را با هم انجام می‌دهیم و به صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر تهاجم نظامی علیه اوکراین صورت بگیرد، مستلزم عواقب ناگواری است که با هم توافق کرده‌ایم. او از ضمن تمجید از تلاش متحدان برای آماده شدن جهت تحریم احتمالی روسیه گفت: ما نمی‌خواهیم به محض وقوع تهاجم نظامی علیه اوکراین شروع کنیم. شولتس در برابر پرسش خبرنگاری که از او از عدم پاسخ صریح به لغو این پروژه و نام نبردن از عبارت «نورداستریم۲» در سخنانش پرسید، به پاسخی غیرمستقیم و کلی بسنده کرد و گفت که کشورش با آمریکا هماهنگ است و هر تصمیمی که گرفته شود به طور مشترک اتخاذ خواهد شد.
کشورهای غربی نگرانند تجمع ده‌ها هزار نیروی روس در مرز اوکراین برنامه‌ریزی برای یک حمله از سوی مسکو به اوکراین باشد. روسیه البته همواره این اتهام را رد کرده و تاکید می‌کند قصدی برای حمله به اوکراین ندارد. با این حال تجمع چند ماهه صد هزار نیروی روسی در مرز با اوکراین بر نگرانی‌ها در خصوص نیت واقعی کرملین افزوده است.
اولاف شولتس که طی هفته‌های اخیر محبوبیتش به خاطر تنش‌ها با مسکو ۱۷ درصد کاهش یافته است، پس از دیدارهای این هفته خود با جو بایدن، مقامات اتحادیه اروپا و سران کشورهای حوزه بالتیک، هفته آینده به اوکراین و روسیه سفر می‌کند.
دیپلماسی رفت و برگشت ماکرون
روزنامه گاردین در خصوص دیدار پوتین و ماکرون در کرملین نوشت: به نظر می‌رسد مذاکرات امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین روسای‌جمهوری فرانسه و روسیه در روز دوشنبه که با هدف جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین انجام شد، پیشرفتی نداشته است. این رسانه افزود: ماکرون بعد از مذاکراتی که پنج ساعت طول کشید هشدار داد دو طرف باید به سرعت برای جلوگیری از خطر تشدید اوضاع همکاری کنند.
وی بعد از مذاکره با پوتین در کاخ کرملین گفت: اکنون تنش‌ها و خطر بی‌ثباتی اوضاع در حال افزایش است. روسیه و اروپایی‌ها، هیچ یک نمی‌خواهند به ویژه در شرایطی که کشورها گرفتار همه‌گیری کرونا بوده‌اند، اوضاع بی‌ثبات و آشفته‌ای ایجاد شود. ما باید درباره اقدامات قطعی توافق کنیم.
این در حالی است که ولادیمیر پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که برخی از ایده‌های امانوئل ماکرون، می‌توانند به پیشبرد راه‌‌حل کمک کرده و پایه‌های پیشرفت مشترک را پی‌ریزی کنند. پوتین افزود که برخی از ایده‌های ماکرون در ارتباط با موضوع «امنیت» واقع‌گرایانه بوده است و وی بار دیگر و پس از دیدار ماکرون با ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف، با همتای فرانسوی‌اش گفت‌وگو خواهد کرد.
او با بیان اینکه نه او و نه آقای ماکرون خواهان جنگ روسیه و ناتو که «برنده‌ای نخواهد داشت» نیستند، افزود: «ما به نوبه خود، هر کاری که لازم بود خواهیم کرد تا به مصالحه‌هایی دست پیدا کنیم که همه را راضی کند.» ماکرون دیروز عازم کی‌یف شد تا با ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین مذاکره کند. رییس‌جمهوری فرانسه گفت قصد دارد در تماس تلفنی پوتین را در جریان گفت و گوهایش با زلنسکی قرار دهد. گاردین نوشت: معلوم نیست دیپلماسی رفت و برگشت ماکرون چگونه می‌تواند نظر روسیه را درباره لغو عضویت اوکراین در ناتو تامین کند و همان طور که خود او نیز در ابتدای اظهاراتش گفت سیاست درهای باز ائتلاف، نقش حیاتی برای اروپا ایفا می‌کند.
پوتین در مذاکره با ماکرون بدون اشاره به جزییات گفت می‌توان برخی از پیشنهادهای ماکرون را بررسی کرد، اما در عین حال سیاست درهای باز ناتو را محکوم کرد و گفت این سیاست فقط منافع آمریکا را تامین می‌کند. پوتین همچنین گفت آماده است به پترو پروشنکو رقیب زلنسکی پناهندگی دهد. پروشنکو به دلیل اتهامش در دخالت در تامین مالی جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو به خیانت متهم شده است.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون همزمان با مذاکرات پوتین و ماکرون مدعی شد که پوتین توان نظامی خود در مرز با اوکراین و بلاروس را افزایش داده است. مقام‌های آمریکایی گفته‌‌اند که روسیه تاکنون بیش از ۷۰ درصد از نیروهای لازم برای حمله به اوکراین را گردآوری کرده است و برخی تحلیلگران می‌گویند بر این باورند که کرملین با مذاکره با رهبران غربی در حال خریدن زمان و وقت‌کشی است.
ماکرون درباره انتظار معجزه در مذاکراتش با پوتین هشدار داده است. او امیدوار بود به توافقی درباره امنیت اروپا دست یابد که پوتین را ترغیب کند از دستور حمله خودداری کند اما در بدو ورود به مسکو تلاش کرد انتظارات را کاهش دهد و از این‌رو گفت: می‌توان از وقوع اتفاقی در کوتاه‌مدت جلوگیری کرد. به معجزه اعتقادی ندارد و تنش‌ها بالاست. قبل از مذاکرات نیز مسکو تلاش کرده بود انتظارات از آن را کاهش دهد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در این زمینه گفت اوضاع بسیار پیچیده‌تر از آن است که انتظار داشت پیشرفت قطعی با تنها یک نشست به دست آید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 246532
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا