قیمت سیب‌زمینی هفته آینده به ۸ تا ۱۰ هزار تومان می‌رسد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   اسماعیل قادری فر مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهارداشت: در طی سال‌های گذشته نتوانستیم دلالی را حذف و فاصله قیمت سفره تا مزرعه را کم کنیم به طوری که هر قوطی رب با قیمت ۴۰ هزار تومان به دست مردم می رسد در حالی که با گوجه کیلویی هزار تومان تولید شده است.

وی در پاسخ به سوالی گفت: در برخی از محصولات غذایی حتی تا سود ۷۰۰ درصدی میان قیمت تمام شده‌ تا اینکه به دست مردم برسد فاصله وجود دارد.

قادری فر تاکید کرد سازمان تعاون روستایی از طریق توزیع هوشمند به دنبال تنظیم بازار است.

وی در پاسخ به سوال دیگر اظهارداشت: با اقدامات‌ تنظیم بازاری قیمت سیب زمینی تا هفته آینده‌ در میادین میوه و تره بار به کمتر از ۸ هزار تومان و در بازار کمتر از ۱۰ هزار تومان خواهد رسید.

قادری‌فر اظهار داشت: هوشمندسازی زنجیره تولید تا عرضه وارد ادبیات سازمان تعاون روستایی شده است و الگوی کشت و کشت قراردادی در دستور کار قرار دارد.

کشت قراردادی در دستور کار تعاون روستایی

وی افزود: ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی گندم پاییزه به صورت توافقی کشت می‌شود و به تدریج به دیگر محصولات زراعی و محصولات باغی تعمیم داده می‌شود.

وی گفت: با کشت قراردادی می‌توان جلوی تولید بیش از اندازه یا کمبود تولید را در محصولات کشاورزی مختلف گرفت که وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که تا وقتی که بازار محصول مشخص نباشد حتی نباید بذری در زمین کاشته شود.

قادری‌فر با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی پس از پیروزی انقلاب گفت: تولید ۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی قبل از پیروزی انقلاب اکنون به ۱۲۵ میلیون تن رسیده و ایران از کشورهای پیشرو در تولید این محصولات به حساب می‌آید.

مسئولیت بهره‌برداری از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به تعاون روستایی سپرده شد

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی خواستار اهمیت بیشتر به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در منطقه ایلام و خوزستان شد و گفت: این طرح که با فرمان مقام معظم رهبری آغاز شد اکنون تقریبا به نتیجه نرسیده است اما ما در این خصوص مطالبه داریم. همچنین مسئولیت بهره‌برداری از آن به سازمان تعاونی روستایی سپرده شده است.

وی در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه سازمان تعاونی روستایی بعد از اجرای طرح انتزاع چه مسئولیت‌هایی برای تنظیم بازار دارد گفت: مسئولیت‌های تنظیم بازاری محصولات کشاورزی برعهده این سازمان است اما ما باور داریم که توزیع هوشمند می‌تواند نقش مهمی در تنظیم بازار و بازارسانی داشته باشد. به همین منظور نیز از ابتدای امر اقدام کرده‌ایم.

قادری‌فر در پاسخ به سوالی درباره اینکه اقدامات تنظیم بازاری این سازمان برای محصولاتی مانند سیب زمینی و گوشت قرمز و برنج چیست گفت: سیب زمینی کالای پرمصرفی به حساب می‌آید که قیمت این محصول در بازار به بیست هزار تومان نیز رسید.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی افزود: دلایل این امر سیل در جنوب کشور و رسیدن صادرات به سقف خود بود و ما از لحاظ تولید مشکلی نداشته‌ایم به همین منظور اقدامات تامین بازاری این محصول با عرضه هوشمند در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم سیب زمینی به صورت هوشمند در سامانه‌های توزیع آنلاین به قیمت ۹ هزار و ۸۰۰ تومان توزیع می‌شود که قیمت این محصول در هفته آینده نیز کاهش خواهد داشت.

قادری‌فر در ارتباط با افزایش قیمت برنج گفت: تولید این محصول در سال جاری ۳۰ درصد کم شده است به همین دلیل بازارسانی آن نیز کاهش یافت و در نتیجه شاهد افزایش قیمت بودیم که احتکار برنج داخلی توسط شبکه‌های دلالی و تشدید قیمت‌ها دامن زده است.

وی گفت: در بعضی از شبکه‌های اجتماعی اعلام شد که قیمت برنج ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان نیز بفروش می‌رسد که این موضوع باعث دامن زدن به قیمت شد اما توزیع هوشمند برنج ایرانی و خارجی در سامانه‌های هوشمند در دستور کار قرار دارد به طوریکه در جمعه هفته گذشته تنها مدت زمان ۶ ساعت ۲۴ تن برنج به قیمت مصوب به درب منازل تحویل داده شد.

توزیع هوشمند گوشت قرمز از هفته آینده

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی در ارتباط با گوشت قرمز گفت: با توجه به ذخایر مناسب گوشت قرمز گوسفندی و گاوی که وجود دارد توزیع آنلاین این محصول از هفته آینده انجام می‌شود.

قادری‌فر افزود: صادرات این محصول ناچیز بوده (۲۸ هزار راس) و تاثیری در بازار ندارد و امیدواریم که با اقدامات تنظیم بازاری قیمت آن برای شب عید متعادل باشد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص دلیل ایجاد انحصار در سامانه توزیع هوشمند کالاهای اساسی و مواد غذایی گفت: در ابتدا تنها یک سامانه این قابلیت‌ها را داشت اما اکنون ۱۶ سامانه در استان‌های مختلف کشور مشغول خدمترسانی به مردم هستند.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی گفت: قیمت گوشت شقه در حال حاضر ۱۱۶ هزار تومان است و مواردی که درباره قیمت گوشت قرمز ۲۲۰ هزار تومانی مطرح می‌شود صحیح نیست و جزء دسته‌های لوکس است.

قادری‌فر در پاسخ به سوال دیگر گفت: اقدامات خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید شامل سیب و پرتقال هر کدام به اندازه ۵۰ هزار تن آغاز شده که این محصولات از ۲۰ اسفند لغایت ۱۵ فروردین ماه توزیع می‌شود.

میوه شب عید با قیمت مصوب درب منزل مردم تحویل داده می‌شود

وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم ۴۰ تا ۵۰ درصد توزیع میوه شب عید به صورت هوشمند و در بسته‌بندی‌های شکیل و با قیمت مناسب درب منازل مردم تحویل بدهیم.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی اضافه کرد: میوه تنظیم بازار حداقل ۳۰ درصد زیر قیمت بازار خواهد بود که نقش مهمی در تنظیم بازار دارد.

قادری‌فر همچنین با اشاره به اینکه توزیع برنج فجر از هفته آینده در سامانه‌های توزیع هوشمند اضافه می‌شود گفت: قیمت این محصول ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان است که امروز به طور رسمی مشخص و برای توزیع در سامانه‌‌های آنلاین قرار می‌گیرد.

احتکار برنج در استان‌های شمالی کشور/التهابات را از سرچشمه می‌خشکانیم

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با احتکار برنج در انبارهای شمال کشور گفت: رصد ما نیز نشان می‌دهد که این برنج‌ها در شمال کشور احتکار و دلال بازی شده است اما التهابات را از سرچشمه می‌خشکانیم.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی در پاسخ به سوالی در ارتباط با دلایل فروش کلیه زعفران‌های خرید تضمینی شده توسط تعاونی روستایی به یک گرم گفت: این قرارداد که در سازمان تعاون روستایی در دولت گذشته انجام شده است از لحاظ شکلی مشکلی نداشته است اما از لحاظ نحوه اجرا مشکل دارد که در حال حاضر کمیسیون اصل ۹۰ و معاون غذایی به این پرونده ورود کرده‌اند.

وی افزود: ما نیز در تعاون روستایی به عرضه زعفران به این شکل در بورس مخالف هستیم که قیمت آن را خار و خفیف کنیم و بعد با قیمت پایین نیز و به صورت یکجا آن را به یک شرکت واگذار کنیم.

این مقام مسئول گفت: در حالیکه زعفران در سال گذشته ۱۲ میلیون تومان به یک شرکت فروخته شده بود اکنون ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و ما نباید به هر شکلی محصولات را در بورس عرضه و بازار را اشباح کنیم و بعد از‌ آن محصولات تولیدی کشاورزان را از دستشان در بیاوریم تا در آینده به قیمت بالاتری عرضه کنیم.

قادری‌فر گفت: ایران ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند اما از گردش مالی زعفران خام کمتر از ۵ درصد سهم دارد این در حالیست که با فرآوری آن شرکت‌های دارویی در دنیا سود کلانی به دست می‌آورند.

وی در ارتباط با خبر ابلاغ شورای عالی جهاد سازندگی گفت: ضعف نهادهای تصمیم‌گیر درباره روستا در ایران زیاد است. جهاد سازندگی بعد از ادغام کمرنگ شد و اقتصاد روستا با وجود امکانات زیرساختی فراوان  شکل نگرفته است.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی گفت: در حال حاضر نسبت شهرنشینی نسبت به روستانشینی ۷۰ به ۳۰ است که خود سازمان تعاون روستایی نیز یکی از دلایل ضعف در اقتصاد روستاست.

قادری‌فر تاکید کرد: امیداریم با احیای جهاد سازندگی در قالب شورای عالی بتوانیم از تصمیمات پراکنده در حوزه روستا جلوگیری کنیم و اشتغال و اقتصاد روستا را تقویت کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 246598
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا