طرح وزارت نیرو برای افزایش پلکانی قیمت برق در بوته نقد کارشناسان/ارزان‌فروشی ممنوع!

به گزارش جهان صنعت نیوز: نکته عجیب در گفته‌های وزیر نیرو این است که گویی آقای وزیر تازه متوجه شده که چنین اتفاق‌هایی هم در این کشور می‌افتد در حالی که حتی نیاز به این میزان تعجب هم نبود. یک بررسی ساده در شبکه‌های اجتماعی وزیر نیرو را می‌توانست به این واقعیت برساند که علاوه بر استخرهای تابستانی در زمستان، خیلی استفاده‌های دیگر از برق می‌شود که شاید ایشان خبر نداشته باشد! البته آقای وزیر نیرو این را هم اضافه کرده که «این مشترکین (احتمالا بی‌ملاحظه) برق یارانه‌ای را برای تفریحات خود استفاده می‌کنند در حالی که  این شرایط یعنی ما هزینه برق را از مردم عادی و مستضعف می‌گیریم و به این اقشار می‌دهیم که به شکلی نامتعارف از آن استفاده کنند.» محرابیان تاکید کرده که مردم از ما انتظار دارند که ما عدالت را رعایت کنیم.

البته که شاه‌بیت سخنان مسوولان وقتی صحبت از حامل‌های انرژی می‌شود، تاکید بر «عدالت» است اما در نهایت آنچه اجرا نمی‌شود، همان «عدالت» است.

 واقعیت این است که قیمت حامل‌های انرژی در ایران برای دهک‌هایی اول و دوم جامعه بسیار ارزان است؛ شاید هم بهتر است بگوییم خیلی مفت است. این گروه هرچقدر هم که بیشتر مصرف کنند، هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند در مقایسه با قیمت برق در دیگر کشورها تقریبا عددی نمی‌شود. هرچند وزارت نیرو، از ابتدای بهمن تصمیم گرفته که قیمت برق را پلکانی افزایش بدهد، اما باید منتظر نتایج این طرح جدید دولت ماند که آیا این شیوه کارساز بوده است یا خیر؟

حسین افضلی کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه موافق نظر وزیر نیرو درباره مصرف بی‌رویه برق است، به «جهان‌صنعت» می‌گوید: کسانی که تمایل دارند استفاده رفاهی خاص از برق کنند که همه مردم استفاده نمی‌کنند، باید بهای آن را به صورت تمام‌شده پرداخت کنند.

وی افزود: دولت نباید و نمی‌تواند یارانه برای قشر خاصی بپردازد، این یارانه متعلق به همه مردم است. هر مشترک برق که خارج از عرف مصرف داشته باشد و زیاده‌خواهی را پیش بگیرد باید بهای آن را بپردازد. این رویه غلطی است که گروهی بیشتر از منابع عمومی کشور استفاده می‌کنند و باید اصلاح شود.

همراهی دولت و ملت

حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در واکنش به این اظهارات وزیر نیرو به «جهان‌صنعت» می‌گوید: این صحبت‌ها حاکی از آن است که عدم عدالت صحیح در استفاده از برق تا به امروز بوده است. ارزانی انرژی در کشور ما و غیرواقعی بودن قیمت نشان از بیمار بودن اقتصاد دارد. البته که باید درآمد‌ها هم متناسب با واقعی شدن هزینه‌ها رشد کند. برای اینکه صحبت وزیر در آینده اجرایی شده و از این وضعیت نابسامان رها بشویم‌، نیاز است که عدالت اجرا شود. بنابراین باید هم قیمت‌ها واقعی شود و هم قدرت خرید مردم افزایش یابد.

او با بیان اینکه عدالت هم در بخش برق و هم سایر حامل‌های انرژی باید اجرایی شود، تصریح کرد: همان طور که افرادی که استخر دارند و یا خانه بزرگی دارند از برق یارانه‌ای بیشتری استفاده می‌کند، افرادی هم که ماشین بیشتری دارند بنزین یارانه‌ای بیشتری مصرف می‌کنند. بنابراین باید حرکت جامعی در این رابطه صورت بگیرد. اگر دولت درآمد‌های حاصل از این افزایش قیمت که منجر به کاهش مصرف و بهینه‌سازی انرژی می‌شود را به صورت شفاف مشخص کند که این درآمد‌ها کجا مصرف می‌شود‌، مردم هم بیشتر همراهی می‌کنند، زیرا می‌بینند که این درآمد برای خود آنها هزینه می‌شود‌. نتیجه این می‌شود که طی چند سال آتی از این مشکل هم رها می‌شویم.

او افزود: نیاز است مجلس‌، دولت و سایر قوا در این رابطه همراهی کنند تا این مشکل شود، تا در نهایت درآمد‌ها به شکوفایی اقتصاد کمک کند و برق پایدار فراهم شود نه اینکه ما به دلیل کمبود برق شاهد خاموشی‌ها باشیم. همچنین افزایش درآمدهای دولت کمک کند تا مردم هم به یک درآمد نسبی برسند و قدرت خرید مردم افزایش یابد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به طرح جدید وزارت نیرو و تعیین  الگوی مصرف در فصول گرم و سرد عنوان کرد: چهارچوبی وزارت نیرو اعلام کرده الگوی مناسب برای زندگی متوسط است‌. اگر شخصی بخواهد به صورت گذشته مصرف خود را ادامه بدهد و با ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از الگوی مصرف استفاده کند، قیمت برق هم یک تا یک و نیم برابر افزایش پیدا می‌کند. اگر پرمصرف باشد و دو تا سه برابر الگوی مصرف استفاده کند‌، برای مثال استخر رو باز خود را در فصل سرد سال گرم نگه دارد قیمت برق‌شان هم افزایش می‌یابد. بنابراین مصرف برق بستگی به مشترکین دارد که شیوه مصرف خود را انتخاب کنند.

صالحی عنوان کرد: وقتی قیمت انرژی واقعی شود هر شخصی بستگی به میزان مصرف خود به صورت متعادل مصرف می‌کند. وقتی ما درآمد‌ها را افزایش می‌دهیم و مصرف را کنترل می‌کنیم باید تولید هم افزایش یابد. از سویی، باید سرمایه‌گذاری در بخش تولید هم صورت بگیرد و تولیدکنندگان برق هم به خواسته‌های خود نزدیک شده و در تعیین قیمت تمام‌شده نقش داشته باشند. این کار باعث می‌شود نقش دولت که واسطه بین تولید و مصرف است کمرنگ‌تر شود.

این کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دولت برق ارزان را از نیروگاه‌ها می‌خرد و گران به صنایع می‌فروشد و از این درآمد چیزی نصیب نیروگاه‌ها نمی‌شود، گفت: باید نیروگاه هم درآمد داشته باشد تا بتواند نیروگاه نیمه‌تمام خود را تمام کند. بتواند توسعه بدهد تا  خاموشی‌ها در کشور کم شود.

او اضافه کرد: لازم است که همه ذی‌نفعان در اقتصاد انرژی یک حرکت رو به جلو و برد-برد را برای خود ببینند‌. اگر مصرف‌کننده پول کمتری بپردازد، ما همچنان شاهد آن خواهیم بود که تولید کمتر  شده و به دنبال آن خاموشی‌ها بیشتر می‌شود، نتیجه اینکه برق پایدار باقی نمی‌ماند.

صالحی تاکید کرد: تولید برق مستمر، مشکلی برای صنایع ایجاد نمی‌کند که مواد اولیه از بین برود. دستگاه‌ها آسیب نمی‌بینند و از همه مهم‌تر  نیروی انسانی بیکار نمی‌شود. همه این موارد به صورت زنجیروار به هم پیوسته است. ما امیدواریم که وزیر نیرو با برنامه‌ای که دارند همه ذی‌نفع‌ها را در نظر بگیرند و موجبات رونق اقتصادی و کسب‌وکارهای جدید شوند.

دو عامل بازدارنده

در همین حال مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز در این رابطه به «جهان صنعت» می‌گوید: متاسفانه افرادی  هستند که حتی در زمانی که محدودیت داریم، برق را به شکل نامناسب و با قیمت یارانه‌ای استفاده می‌کنند. یکی از این مصارف استخر‌های رو‌باز هستند که از انرژی برای گرم کردن استخر‌های روباز در فصل سرد استفاده می‌کنند. در حالی که برق یارانه‌ای متعلق به همه مردم است.

او افزود: ویلاهایی وجود دارند که هفته‌ای یک بار مورد استفاده افراد قرار می‌گیرند، در حالی که سیستم گرمایشی آنها در طول هفته روشن نگه داشته می‌شود. یا برای نمای ساختمان از روشنایی به شکل‌های نامناسب و بیش از حد استفاده می‌کنند. این گروه، مصرف‌کنندگان بی‌رویه برق هستند. در نتیجه زمانی که ما دچار مشکلاتی برای تامین برق هستیم چون گروهی برق بیشتری مصرف می‌کنند و در واقع از یارانه بیشتری استفاده می‌کنند.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: ما باید دو کار انجام بدهیم‌؛ اول اینکه اطلاع‌رسانی و آموزش و فرهنگ‌سازی برای استفاده درست از برق و آب و همه انرژی‌ها انجام شود. دوم اینکه، از ابزار‌های قیمتی به عنوان عامل بازدارنده استفاده کنیم.

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای مشترکان پرمصرف جرایمی را پیش‌بینی کرده، متذکر شد: برای این دسته از افراد قیمت‌های برق به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و هدف از اجرای این قانون این است که مشترکان پرمصرف، مصرف خود را با شیوه‌های قیمتی کاهش دهند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 246752
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا