بررسی ارتباط بین فضای مجازی و قتل‌های خانوادگی/فرافکنی مسوولان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری با اشاره به اینکه فضای مجازی اثری دارد که خانواده‌ها را از هم متلاشی می‌کند گفت: منشأ جنایت اهواز فضای مجازی بوده است.وی اظهار کرد: جنایت اهواز که چندین روز پیش اتفاق افتاد و مردی سر زن جوان را برید و آن را به دست گرفت و در خیابان به راه افتاد، وقتی پیگیری شد به فضای مجازی برمی‌گردد. این زن با یک فرد سوری در اینستاگرام ارتباط برقرار کرده و به ترکیه رفته بود و مدتی در آنجا بودند و سپس برگشت و آن موارد رخ داد و از کارهایی که زن می‌کرد این بود که تصاویر خود را از طریق اینستاگرام برای شوهرش می‌فرستاد که این اتفاق رخ داد و این شوهر وقتی دید که زن در دامن اجنبی است آن حرکت زشت و مشمئز‌کننده را مرتکب شد.

این در حالی است که به گفته جامعه‌شناس‌ها تاثیر فضای مجازی بر جنایت‌ها تنها ۱۰ درصد است. بنابراین به گفته فعالان سیاسی مسوولان، فضای مجازی را مقصر اعلام می‌کنند تا بی‌کفایتی آنها در حل مشکلات کشور عیان نشود.

فضای مجازی و اخلال در نظم کشور

این در حالی است که صادق زیباکلام، فعال سیاسی با تاکید بر اینکه فضای مجازی متهم جدید و ردیف اول از نگاه مسوولان است، به «جهان‌صنعت» گفت: به نظر مسوولان تمامی سیاست‌ها و برنامه‌های آنها دقیق بوده است و تنها دشمنان باعث اخلال در نظم کشور می‌شوند. اخلالگران طی سال‌های گذشته تغییر چهره می‌دادند، گاهی غربی‌ها، انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، منافقان و حتی سلطنت‌طلب‌ها بودند. در حال حاضر نیز به عقیده مسوولان فضای مجازی در نظم کشور اخلال ایجاد می‌کند.

وی افزود: مسوولان بر این عقیده‌اند که برنج کیلویی ۸۰ هزار تومان و ناامیدی را فضای مجازی ایجاد کرده است! یا جنایت هولناک اهواز را فضای مجازی ایجاد کرده است! همچنین آنها بر این باورند که مفاسد اقتصادی را نیز فضای مجازی ایجاد کرده است. البته برخی مسوولان مهاجرت نخبگان به خارج از کشور را به گردن فضای مجازی می‌اندازند. به طورکلی مسوولان برای فرار از مسوولیت تمامی مشکلات کشور از جمله آلودگی هوا، کمبود آب و گرانی را به گردن فضای مجازی می‌اندازند. بنابراین از حالا به بعد مقصر همه بی‌مسوولیتی‌ها و قصورات مسوولان فضای مجازی است. فضای مجازی متهم جدید ردیف اولی است که مسوولان به تازگی کشف کرده‌اند.

مسوولان فرافکنی می‌کنند

نعمت احمدی وکیل پایه یک دادگستری نیز به «جهان‌صنعت» می‌گوید: این روزها اظهارنظر دادستان کل کشور در فضای مجازی دست به دست می‌شود. اگر داستانی را در سطح حادثه اهواز برعهده فضای مجازی بگذاریم کمی از عمق قضیه دور شدن است. به نظرم فرافکنی است. چراکه حادثه اهواز موضوع ساده‌ای نبوده است. مونا حیدری در ۱۲‌سالگی ازدواج می‌کند و در ۱۵‌سالگی مادر می‌شود، حال به گفته والدین آنها اختلافاتی با شوهر خود داشته است و براساس رسم و رسوم آنها ازدواج دخترعمو و پسرعمو در آسمان‌ها بسته شده است. بنابراین دختر با ازدواج و بارداری ناخواسته مواجه شده است. حال به گفته خانواده، او به فرصتی برای خروج از کشور دست می‌یابد. گویا پلیس بین‌الملل برای بازگردانی این دختر به والدین آن کمک کرده است. اگر به عقیده مسوولان فضای مجازی بد است، که چرا این دختر را از طریق فضای مجازی پیدا کردند؟! بخش اول آن بد است و بخش دوم آن خوب است؟!
وی افزود: در هر صورت نمی‌توان گفت از فضای مجازی سوءاستفاده نمی‌شود ولی گناه بر گردن فضای مجازی نیست. به نظرم گناه بر گردن افرادی است که از این فضا بد استفاده می‌کنند. به طور مثال چاقو یک سلاح سرد است که اگر دست پرفسور قلب باشد، جان فردی را نجات می‌دهد و اگر همان چاقو در دست قاتلی باشد، جان بی‌گناهی را می‌گیرد. شما از دختری که در جامعه سنتی بزرگ شده و در ۱۲ سالگی ازدواج کرده چه انتظاری دارید؟!

این حقوقدان اظهار کرد: مسوولان به جای اینکه چنین جنایت‌هایی را از منظرهای مختلف اجتماعی، حقوقی و روانشناسی بررسی کنند به راحتی آن را به گردن فضای مجازی می‌اندازند و صورت مساله را پاک می‌کنند. همان اندازه که می‌گویند فضای مجازی بد است، به نظرم خوب است. لذا بستگی به مصرف‌کننده آن دارد. بنابراین به جای فرافکنی باید بیشتر به آموزش و فرهنگ‌سازی پرداخت.

مسوولان فرهنگ‌سازی کنند

از سویی اصغر کیهان‌نیا، جامعه‌شناس و رفتارشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه به جای محدودیت فضای مجازی، فرهنگ را اصلاح کنید، به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم نقش فضای مجازی در قتل‌های ناموسی ۱۰ درصد است. قتل‌های ناموسی ریشه در فرهنگ سنتی ما دارد. متاسفانه واژه‌ای به نام غیرت ریشه در فرهنگ و مذهب ایرانی‌ها دارد. این واژه در شهرستان‌های کوچک و متعصب به معضل جدی تبدیل شده است، چراکه مردان آن منطقه بر این باورند که اگر زنی رفتاری خارج از عرف و مذهب آنها انجام دهد باید آن عامل را از بین برد. حتی در فرهنگ ما امری وجود دارد که باید خون را با خون شست. گاها طایفه‌ها به دلیل غیرت جان همدیگر را می‌گیرند. وی افزود: بنابراین غیرت، تعصب و ناموس‌پرستی منجر به جنایت‌های هولناکی در شهرستان‌های ما می‌شود، زیرا قانون در قتل‌های ناموسی به قاتلان ارفاق می‌کند، همین امر منجر به سوءاستفاده قاتلین شده است، به طوری که والدین بابک خرمدین با علم و آگاهی از اینکه قانون درخصوص کشتن فرزندان از آنها حمایت می‌کند، دست به چنین جنایت هولناکی زدند. البته از این دست جنایت‌ها بسیار است.

کیهان‌نیا در ادامه گفت: از طرفی بسیاری از قتل‌های ناموسی شاکی خصوصی ندارد. متاسفانه ولی‌دم در زن‌کشی‌ها از قاتل حمایت می‌کند و به آزادی او رضایت می‌دهد. چنین عواملی به قاتل جرات بروز چنین قتل‌هایی را می‌دهد. وگرنه فضای مجازی هیچ ربطی به این‌گونه مسائل ندارد. مگر فضای مجازی فرد را ترغیب به قتل می‌کند!؟ بنده به عنوان جامعه‌شناس هیچ‌گاه در فضای مجازی پستی در جهت ترغیب افراد برای زن‌کشی ندیدم. البته نمی‌توان منکر بدآموزی فضای مجازی در جامعه شد ولی دلیل اصلی مشکلات ریز و درشت کشور فضای مجازی نیست.

جامعه‌شناس با اشاره به اینکه مسوولان چاره‌ای جز توجیه ندارند، بیان کرد: به عقیده من مسوولان برای توجیه عملکرد ضعیف خودشان چنین سخنانی می‌گویند. این در حالی است که اخیرا عوامل متعددی از جمله تنگناهای اقتصادی، افزایش بیکاری، گرانی، کاهش درآمد، اختلال‌های روانی و خشم جامعه نسبت به رانت و فساد مسوولان منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود. چه‌بسا اگر امروزه درخصوص رفتار ایرانی‌ها بررسی شود، کاملا مشخص است که آنها به دلیل وضعیت موجود بسیار کلافه و عصبی هستند، به همین دلیل مردم با کوچک‌ترین مشکلی خشمشان را به بدترین شکل بروز می‌دهند.

او ادامه داد: به طور کلی شاید فضای مجازی بدآموزی داشته باشد و قبح خیانت را بریزاند، اما هیچ‌گاه در خصوص زن‌کشی توصیه‌هایی نداشته است. این در حالی است که فرهنگ و مذهب ما در ترویج ناموس‌پرستی و غیرت نقش بسزایی دارد. در هر صورت مسوولان چاره‌ای جز توجیه ندارند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 246919
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا