ناقوس جنگ در اوکراین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  خبرگزاری بلومبرگ آمریکا مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین امکان دارد روز سه‌شنبه آغاز شود. مقام‌های آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود با اعلام مطلب فوق به این خبرگزاری آمریکایی افزودند: اقدامات توسط روسیه ممکن است شامل تحریکاتی در منطقه دونباس بوده یا حتی حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین باشد.

چند کشور دیگر از جمله بریتانیا، استرالیا، کانادا و کره‌جنوبی نیز از شهروندانشان خواسته‌اند فورا خاک اوکراین را ترک کنند. شماری از کشورها هم دیپلمات‌های خود را خارج کرده‌اند. همزمان خبرگزاری روسی ریانووستی هم گزارش داده که دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری روسیه در اوکراین در حال ترک این کشور هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که روسیه نیروهای بیشتری در مرز اوکراین مستقر کرده و حمله نظامی به این کشور ممکن است در هر زمانی و احتمالا قبل از پایان المپیک زمستانی روی دهد. وزیر خارجه آمریکا افزود: «شاهد نشانه‌های بیشتری از اقدامات نگران‌کننده و تحریک‌آمیز روسیه هستیم و مسکو نیروی بیشتری به مرزهای اوکراین اعزام کرده است.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است روسیه به دنبال بهانه‌ای است تا اشغال اوکراین را توجیه کند. روسیه می‌گوید کشورهای غربی برای انحراف افکار عمومی از اقدامات تهاجمی خود دست به انتشار اطلاعات نادرست و غلط می‌زنند. در این میان تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران ادامه دارد. در شرایط اوج تنش‌ها میان روسیه و غرب و برای قدرت نمایی در برابر پیمان ناتو، رزمایش دریایی روسیه در دریای سیاه آغاز شد. در رزمایش دریایی روسیه بیش از ۳۰ ناو و ناوشکن شرکت دارند و این کشتی‌های جنگی، سواحل سواستوپل و نووراسییسک واقع در ساحل دریای سیاه را ترک کردند. فرماندهی این رزمایش را دریادار ایکور اوسیپوف فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه برعهده دارد. روسیه برای کاستن از تنش‌ها خواسته‌هایی را مطرح کرده که از جمله آن می‌توان به عدم پیوستن اوکراین به ناتو و گسترش نیافتن این پیمان دفاعی غربی به شرق اروپا اشاره کرد. کشورهای غربی با خواسته‌های روسیه موافقت نکرده‌اند.

روسیه در ماه‌های اخیر هزاران نیرو در مناطق هم‌مرز با اوکراین مستقر کرده که این به نگرانی‌ها از حمله احتمالی به اوکراین دامن زده است. بنا به برآورد سازمان‌های اطلاعاتی غربی تعداد این نیروها به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.به نظر می‌رسد هیچ یک از اقدامات دیپلماتیک کشورهای غربی در روزهای اخیر از جمله سفر امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه و لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا به مسکو نتیجه‌ای در برنداشته است. گفت‌وگوهای چهارجانبه مقامات ارشد روسیه، اوکراین‌، فرانسه و آلمان برای رفع تنش و متوقف کردن درگیری‌ها در شرق اوکراین نیز بدون نتیجه پایان یافت.

اولتیماتوم کی‌یف به مسکو

این در حالی است که وزیر امور خارجه اوکراین از روسیه خواست تا ظرف ۴۸ ساعت درباره فعالیت نظامی خودش در مناطق نزدیک به مرز اوکراین توضیح دهد. دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین جمعه در پیامی توئیتری نوشت: ما به طور رسمی مکانیسم کاهش خطر را مطابق بند سوم سند وین به جریان انداخته و از روسیه خواسته‌ایم تا توضیحات مفصلی در مورد فعالیت‌های نظامی در مناطق مجاور خاک اوکراین و کریمه موقتا اشغال‌شده ارائه دهد.

از نظر اوکراین، شبه‌جزیره کریمه به دست روسیه اشغال شده است. به گفته وزیر خارجه اوکراین، روسیه ۴۸ ساعت فرصت دارد تا پاسخ دهد. دیمیتری کولبا تاکید کرد: در صورت عدم پاسخ یا ناکافی بودن آن، اوکراین از روسیه و سایر کشورهای طرف حساب سند وین می‌خواهد تا جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل دهد که در آن روسیه باید توضیحاتی ارائه کند.

روز پنجشنبه تصاویری از سوی کمپانی فناوری «ماکسار» مستقر در کلورادو منتشر شد که نشان می‌دهد سربازان و تجهیزات روسی در جبهه‌های این کشور در کریمه، بلاروس و غرب روسیه مستقر شده‌اند. این افزایش حضور و استقرار نیروهای روسی در سه جبهه اطراف اوکراین، نگرانی‌ها درباره وقوع یک حمله را افزایش داده است.

روسیه: جنگ روانی هماهنگ علیه مسکو

در این میان، وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد برای بی‌اعتبار کردن خواسته‌های مشروع روسیه درباره تضمین‌های امنیتی، علیه مسکو جنگ روانی هماهنگ انجام می‌گیرد.
وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای در واکنش به ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه روسیه به زودی اوکراین را اشغال خواهد کرد، اعلام کرد: برای بی‌اعتبار کردن خواسته‌های مشروع روسیه درباره تضمین‌های امنیتی، علیه مسکو جنگ روانی هماهنگ انجام می‌گیرد. در بیانیه مذکور آمده است که از اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ کمپین رسانه‌ای برای اقناع‌سازی افکار عمومی جهان در خصوص تدارک روسیه برای اشغال اوکراین راه‌اندازی شده است.

وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه در چارچوب این کمپین رسانه‌ای، تعداد زیادی اخبار جعلی منتشر شده است، تاکید کرد: برای بی‌اعتبار کردن خواسته‌های مشروع روسیه درباره تضمین‌های امنیتی، علیه مسکو جنگ روانی هماهنگ انجام می‌گیرد. در عین حال، هدف آن توجیه جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی غرب و استقرار نظامی آن در خاک اوکراین است.
وزارت امور خارجه روسیه افزود: مقامات و رسانه‌های کشورهای غربی طرحی را برای تشدید تنش‌های تصنعی در اطراف اوکراین آغاز کرده‌اند.

خروج متحدان آمریکا از اوکراین

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در مرز اوکراین و افزایش احتمال وقوع حمله نظامی روسیه به اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا از همه اتباع خود خواست سریعا اوکراین را ترک کنند. وزارت امور خارجه انگلیس، در بیانیه‌ای در این خصوص هر چند اعلام کرد که سفارت بریتانیا در اوکراین همچنان باز خواهد بود اما در عین حال تاکید کرد قادر به ارائه خدمات کنسولی به صورت حضوری نخواهد بود. دولت نروژ هم در توصیه‌ای مشابه از تمام شهروندانش که در اوکراین حضور دارند خواست به دلیل «وضعیت جدی و غیرقابل پیش‌بینی» هرچه سریع‌تر این کشور را ترک کنند. وزارت خارجه نروژ همچنین به تمام نروژی‌ها توصیه کرد که از رفتن به مناطقی نزدیک‌تر از ۲۵۰ کیلومتری مرز اوکراین و روسیه پرهیز نمایند. این وزارتخانه همچنین تاکید کرده است که شهروندان نروژی جز به مینسک، به هیچ شهر دیگری در بلاروس سفر نکنند. استرالیا و نیوزیلند هم از شهروندان خود خواستند هر چه سریع‌تر اوکراین را ترک کنند. وزارت خارجه نیوزیلند دیروز از همه نیوزیلندی‌های ساکن اوکراین خواست در واکنش به تشدید تنش‌ها بین روسیه و اوکراین فورا این کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجه نیوزیلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیوزیلند نمایندگی دیپلماتیک در اوکراین ندارد و بنابراین توانایی دولت برای ارائه کمک کنسولی به نیوزیلندی‌ها در اوکراین بسیار محدود است. وضعیت امنیتی در اوکراین ممکن است در کوتاه‌مدت تغییر کند و نیوزیلندی‌ها نباید برای تخلیه در این شرایط به حمایت تکیه کنند.

این درحالی است که پیتر استانو، نماینده سرویس خارجی اتحادیه اروپا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: اتحادیه اروپا به طور معمول به کار خود در اوکراین ادامه می‌دهد و در حال حاضر شهروندان خود را از آنجا تخلیه نمی‌کند. استانو افزود: هر کشور معیارهای خاص خود را برای تصمیم‌گیری در مورد تخلیه شهروندانش دارد. ما به انجام تمام عملیات خود در اوکراین ادامه می‌دهیم.
استانو تاکید کرد که اتحادیه اروپا به طور منظم وضعیت را در محل ارزیابی می‌کند.

همزمان رژیم صهیونیستی به دنبال تنش‌های موجود میان اوکراین و روسیه، از تمامی شهروندانش خواست از سفر به اوکراین پرهیز کنند، همچنین این رژیم دستور خروج خانواده‌های دیپلمات‌هایش از اوکراین را صادر کرد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ به دلیل افزایش تنش‌ها و پیچیدگی اوضاع در اوکراین، تمامی شهروندان حاضر در اوکراین در سریع‌ترین زمان ممکن از این کشور خارج شوند. همین طور در این بیانیه‌ آمده است که شهروندان صهیون حاضر در اوکراین، از نزدیکی به مناطق تنش جدا خودداری کنند. براساس این بیانیه، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، از شهروندانی که قصد سفر به اوکراین را دارند، خواسته سفر خود را به دلیل اوضاع آن کشور به تاخیر بیندازند.

وزارت امور خارجه اردن هم با هشدار به اردنی‌های ساکن اوکراین از آنها خواست برای درخواست کمک در موارد اضطراری می‌توانند با سفارت اردن در آنکارا از طریق خط تلفن، دفتر فرهنگی اردن در کی‌یف یا مرکز عملیات این وزارت تماس بگیرند. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اردن نیز به نوبه خود اعلام کرد که در حال پیگیری وضعیت جامعه اردن در اوکراین با توجه به بحران روسیه و اوکراین است.

کره‌جنوبی هم اتباع خود را از سفر به تمام مناطق اوکراین منع کرد و از افرادی که در آنجا اقامت دارند خواسته است که فورا در بحبوحه تنش‌ها خارج شوند. به گفته وزارت امور خارجه، هشدار سفر سطح ۴، بالاترین در سیستم چهارلایه، قرار است از امروز اعمال شود. کره‌جنوبی در اواخر ژانویه توصیه سطح ۳ را در مناطق جنوبی، شرقی و شمالی اوکراین صادر کرده بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 247148
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا