زلزله در بازارهای جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طی دو روز گذشته، رسانه‌های جهانی و مقامات آمریکایی با تاکید بر حمله زودهنگام روسیه به اوکراین، اقتصاد جهانی را متلاطم کرده‌اند، به نحوی که قیمت نفت مجددا از مسیر نزولی به سمت صعود تغییر جهت داده است تا به راحتی در نرخ‌های بالاتر از ۹۳ دلار تثبیت شود. در همین حال طلای جهانی نیز با رشد روبه‌رو شد و دست‌کم تا ظهر روز گذشته به هزار و ۸۶۰ دلار در هر اونس رسید. این موج‌سازی در حالی رخ داده که مقامات روسیه با وجود تحرکات نظامی در مرزهای اوکراین،‌ اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای حمله به این کشور ندارند. با این حال اما فضای منفی حاکم بر بازارها سیگنال‌های ناامیدکننده‌ای را به فعالان اقتصادی در سراسر جهان صادر کرده است، به نحوی که بازارهای سهام در آمریکا، اروپا و آسیا، هفته را با ریزش یکپارچه به پایان رساندند و در این میان تنها نیک‌کی ژاپن مثبت بود. این روند البته با اعلام داده‌های اقتصادی در آمریکا که حاکی از رشد نرخ تورم بوده است تشدید شد. روند افزایشی نرخ تورم طی ماه‌های گذشته، دورنمای ریسک‌افزایی از احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را در میان فعالان اقتصادی مطرح کرده است.

به گزارش «جهان‌صنعت» از CNBC، آمارهای تازه‌ای که روز پنجشنبه از اقتصاد آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد که تورم ایالات متحده در ژانویه به ۵/۷ درصد سالانه رسیده است. این رقم بیش از انتظارات بوده است به نحوی که بالاترین افزایش قیمت مصرف‌کننده در مقایسه با سال گذشته را از سال ۱۹۸۲ تاکنون نشان می‌دهد. جیمز بولارد، رییس فدرال‌رزرو سنت لوئیس، یکی از اعضای کمیته تعیین نرخ بهره، امیدوار است درصد بالایی از افزایش نرخ بهره در نیمه اول سال اعمال شود. در همین حال قیمت طلا نیز روز جمعه جهش را تجربه کرد و به بالاترین حد خود در دو ماه گذشته رسید؛ نگرانی‌ها از افزایش تورم و تشدید تنش‌ها بین روسیه و آمریکا بر سر مساله اوکراین باعث افزایش تقاضا برای این فلز امن شده است. هر اونس طلا تا نیمه‌های روز جمعه با ۶/۱ درصد افزایش روبه‌رو شده بود و به ۱۷/۱۸۵۵ دلار رسید که این رقم بالاترین سطح از ۱۹ نوامبر بوده است. طلای آمریکا هم با ۳/۰ درصد افزایش به ۱/۱۸۴۲ دلار رسیده بود. روز گذشته نیز این روند رو به رشد ادامه یافت تا دست‌کم تا نیمه‌های روز شنبه، ‌قیمت طلای جهانی با رشد ۲۶/۱ درصدی از مرز ۱۸۶۰ دلار عبور کند. کریس گافنی رییس بازارهای جهانی در بانک TIAA گفت: «طلا شاهد برخی از سرمایه‌های ورودی امن است، زیرا خطرات ژئوپلیتیکی را در خارج از کشور داریم و نگران تاثیری که نرخ‌های بالاتر بر رشد جهانی خواهند داشت، هستیم.» در این میان قیمت نفت هم روز جمعه پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد بازارهای نفت در تنگنا قرار دارند، افزایش یافت. اگرچه پیش‌بینی می‌شد نرخ طلای سیاه در بازارهای جهانی به دلیل داده‌های تورمی آمریکا از یک سو و احتمال توافق این کشور با ایران که عرضه نفت ایران را افزایش خواهد داد، در مسیر کاهش قرار گیرد، اما بروز تنش در مرزهای اوکراین و خطر ایجاد یک جنگ تمام‌عیار که آمریکا بر وقوع زودهنگام آن تاکید می‌کند،‌ قیمت انرژی را در بازارهای جهانی افزایشی کرد تا نفت هم مجددا در مسیر رشد قرار گیرد. گفتنی است جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید روز جمعه گفت که حمله روسیه به اوکراین ممکن است هر روز آغاز شود و احتمالا شروع آن با یک حمله هوایی خواهد بود.

سرخپوشی یکپارچه بورس‌های جهانی

پس از انتشار داده‌های اقتصادی آمریکا و افزایش بیش از حد انتظار تورم که اظهارات تند یک مقام فدرال رزرو درباره رشد نرخ بهره را به دنبال داشت، بازارهای سهام در جهان ریزشی یکپارچه را تجربه کردند. بدین ترتیب در اروپا Stoxx 600 با افت ۶/۰ درصدی سهام فناوری همراه شد تا منجر به زیان شود. اگرچه گزارش‌های شرکت‌ها از رشد سودآوری همچنان موجب حرکت قیمت سهام در اروپا شده است؛ به نحوی که شرکت بریتانیایی مواد غذایی و نوشیدنی Tate & Lyle پس از انتشار نتایج سه ماهه قوی، ۵/۹ درصد جهش کرد. شرکت مهندسی سوئدی Sweco تقریبا ۹ درصد پس از درآمد سه ماهه چهارم خود رشد کرد. در انتهای شاخص بلو چیپ اروپا، شرکت خدماتی اسپانیایی Naturgy Energy پس از اعلام برنامه‌ای برای تقسیم شرکت به دو بخش، ۱۲ درصد سقوط کرد. در همین حال، شرکت تحویل غذای آلمانی Delivery Hero روز جمعه ۱۲ درصد دیگر سقوط کرد، زیرا تحلیلگران بارکلیز و جی‌پی مورگان اهداف قیمتی خود را برای سهام به دنبال راهنمای ضعیف درآمد سال ۲۰۲۲ کاهش دادند. شاخص دکس در آلمان هفته را با ریزش ۴۲/۰ درصدی به پایان رساند.

در همین حال فوتسی با افت ۱۵/۰ درصدی، کک با افت ۲۷/۱ درصدی و استاکس اروپا ۵۹/۰ درصدی روبه‌رو شدند.

ارقام رسمی روز جمعه نشان داد که از نظر آماری، اقتصاد بریتانیا در سال ۲۰۲۱، ۵/۷ درصد رشد کرد که از سقوط تاریخی ۴/۹ درصدی خود در سال ۲۰۲۰ که محدودیت‌های همه‌گیر فعالیت را متوقف کرد، بازگشته است. در همین حال تورم آلمان در ژانویه به ۹/۴ درصد سالانه رسیده است. در وال‌استریت افزایش بازده اوراق قرضه ایالات متحده، با بحث معامله‌گران در مورد جهت‌گیری سیاست فدرال رزرو، سهام از روز پنجشنبه کاهش یافت. بر این اساس در وال‌استریت شاخص داوجونز ۴۳/۱ درصد،‌ اس‌اند‌پی ۹۰/۱ درصد و نزدک معادل ۷۸/۲ درصد افت کردند. در آسیا نیز تنها نیک کی ژاپن مثبت بود و ۴۲/۰ درصد افزایش یافت. شانگهای ۶۶/۰ درصد، ‌‌هانگ‌سنگ ۰۷/۰ درصد و کاسپی کره ۸۷/۰ درصد افت را تجربه کردند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 247153
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا