فعالان معدنی از نبود تجهیزات انتقاد می‌کنند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به باور برخی از کارشناسان، سیاست فعلی بخش معدن کشور این است که آینده معادن کشور را به توانایی محدود ماشین‌سازی داخلی گره زد. این در حالی است که با توجه به این شرایط بسیاری از معادن زمینگیر می‌شوند. در حال حاضر ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی با عمر بیش از ۲۰ سال ساخت در کشور وجود دارد و برای حفظ تولید در سطح کنونی، دست‌کم به ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی نیاز است. از طرف دیگر گفته می‌شود که طی چهار سال باید ۲۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات به معادن تزریق شود. در این بین تنها معادن کوچک‌مقیاس در انتهای سال ۹۹ به تامین ۱۱ هزار دستگاه جدید نیاز دارند.

به این ترتیب عوامل زیادی وجود دارد که داخلی‌سازی تمام ماشین‌آلات معدنی را ممکن و منطقی نمی‌داند و تاکید می‌شود که باید راه واردات را آزاد گذاشت. کارشناسان باور دارند که در تمام دنیا، شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی محدود هستند و اغلب از برندهای ژاپنی، آمریکایی و… استفاده می‌کنند. بنابراین اینکه ما تصور کنیم باید همه چیز را در داخل بسازیم درست نیست. از طرف دیگر جهت دستیابی به هدف‌گذاری افق ۱۴۰۴ نیاز به رشد سالانه ۱۶ درصدی تولید مواد معدنی داریم. بنابراین باید ۲۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی طی چهار سال آینده به این صنعت تزریق شود تا هم به اهداف ۱۴۰۴ برسیم و هم از زمینگیر شدن این صنعت جلوگیری کنیم.

در این خصوص نایب‌رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه طی چهار سال باید ۲۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات به معادن تزریق شود، گفت: معدنکاری کشور در حال زمینگیر شدن است که علت عمده آن نبود تجهیزات است. سجاد غرقی در مورد تامین ماشین‌آلات معادن اظهار کرد: در حال حاضر طبق برآوردهای انجام‌شده، فقط «معادن کوچک‌مقیاس» در انتهای سال ۹۹ نیاز به تامین ۱۱ هزار دستگاه جدید داشتند که جهت افزایش حمل عملیاتی بوده است؛ یعنی این دستگاه‌ها برای نوسازی و… نیست. نایب‌رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن عملیات خاکبرداری انجام شود در حالی که این عدد هم اکنون ۵۰ میلیون تن است، افزود: طبق آمار اتاق بازرگانی تهران، برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده در برنامه سال ۱۴۰۱ جهت تولید مواد معدنی نیاز به ۲۵ هزار دستگاه داریم.

اینکه همه چیز را در داخل بسازیم، تصور درستی نیست

مشکل تامین ماشین‌آلات معدنی مساله‌ای است که هنوز در کش‌وقوس بین فعالان معدنی و مسوولان است. با اینکه معادن کشور به قبرستان ماشین‌آلات سنگین تبدیل شده‌اند اما هنوز راهکاری پیدا نشده است. هرچند مسوولان دولتی بر لزوم توجه شرکت‌های معدنی به هپکو تاکید دارند اما با توجه به اینکه این مجموعه از تامین نیاز تمامی معدنکاران در زمینه تولید ماشین‌آلات نو و به‌روز ناتوان مانده است و این نیاز هر چه سریع‌تر برای معدنکاران احساس می‌شود، فعالان معدنی بر لزوم واردات ماشین‌آلات تاکید دارند.

چندی پیش بود که در همین رابطه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از موافقت این کمیسیون برای لایحه بودجه سال آینده با واردات ۱۰ هزار ماشین‌آلات سنگین معادن و راهسازی با تعرفه‌ای که به تصویب هیات وزیران می‌رسد با ارز غیرصادراتی خبر داد. گفته شده با توجه به همکاری‌های جدید ایران با کشور چین و سند ۲۵‌ساله می‌توان مشکل کمبود ماشین‌آلات معدنی را حل کرد. اگرچه به گفته معدنکاران، ماشین‌آلات چینی کیفیت ماشین‌آلات کشورهای اروپایی را ندارند اما در حال حاضر در بسیاری از موارد می‌تواند کار آنها را راه بیندازد.

اما از طرفی کارشناسان معدن باور دارند اینکه معدنکاران را برای تهیه ماشین‌آلات صرفا به واردات از چین محدود کنیم، ظلم بزرگی است. با اینکه این مساله منطقی است که در شرایط فعلی کشور و بحران اقتصادی و تحریم‌ها امکان تامین ماشین‌آلات چینی در قبال صادرات نفت برای کشور مناسب‌تر است اما این مساله در شرایطی خالی از اشکال است که در داخل مسوولان جلوی ورود آزاد سایر برندهای ماشین‌آلات معدنی را نگیرند و بگذارند معدنکارانی که توان خرید و تامین ماشین‌آلات برندهای شاخص‌تر و معروف‌تر را دارند بدون هیچ حمایت سوبسیدی ارزی با نرخ ارز آزاد مایحتاج خود را تامین و وارد کنند.

اینکه امروز معادن کشور با مشکل تامین ماشین‌آلات روبه‌رو هستند به دلیل مدیریت غلط، ناکارآمد و استراتژی‌های اشتباه بوده است. چراکه این مساله باعث شده که حتی قیمت فروش ماشین‌آلات دست دوم در داخل کشور نیز به بیش از دو برابر آن و‌ در مواردی تا سه برابر میانگین قیمت آن در بازارهای جهانی و منطقه مانند ترکیه و امارات برسد!

۱۸ هزار دستگاه بالای ۲۰ سال عمر دارند

در ادامه نایب‌رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر واردات کمک می‌کند اما مقاومت از سمت این شرکت تولید‌کننده ماشین‌آلات بالاست، گفت: ما می‌گوییم واردات ماشین‌آلات برای معدنکاران و پیمانکاران بدون تشریفات خاصی آزاد شود. در حال حاضر ۱۸ هزار دستگاه در معادن ما بالای ۲۰ سال عمر دارند که باید نوسازی شوند.

غرقی تاکید کرد: عملا صنعت معدنکاری کشور در حال زمینگیر شدن و افت تولید است که بخش عمده‌ای از آن به دلیل نبود ماشین‌آلات است. نکته مهم آنکه زنجیره‌های بعدی که مصرف‌کنندگان مواد معدنی هستند دچار مشکل خواهند شد.

وی اظهار کرد: نوع سازوکار شرکت‌های تولیدکننده نباید روی ساخت همه تجهیزات باشد بلکه روی زنجیره ارزش ماشین‌آلات از ساخت قطعات و سرویس و خدمات باشد که این مساله می‌تواند بسیار اقتصادی و موثر شود. اما تاکید بر این است که کل دستگاه‌های سنگینی که فناوری بالایی دارد و وابسته به زنجیره‌های فنی قبل است که البته ما فاقدش هستیم، در داخل تولید شود؛ همین موضوع موجب بروز این اتفاقات می‌شود که واردات ماشین‌آلات محدود شده و تولید داخل هم رخ ندهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 247194
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا