دولت سیزدهم نهضت خانه‌سازی در سراسر کشور را فعال کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «حمید بهبهانی» روز یکشنبه درباره طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: رییس جمهوری با انتخاب فردی مناسب به عنوان وزیر راه و شهرسازی، از همان ابتدا ثابت کرد که دولت سیزدهم عزم ساخت و ساز مسکن را دارد، چرا که مردی که تمام عمر خود را در ساخت و ساز بوده و نسبت به کار عمرانی منفعل نیست، سکاندار وزارت راه و شهرسازی شد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی ساخت ۴ میلیون مسکن بسیار دقیق و کارشناسی انجام شده است. با اینکه سال اول هر طرح بزرگ معمولا سال پی ریزی است و هیچ ساختمانی یکباره ساخته نمی‌شود، اما نهضت ملی مسکن اکنون و ۴ ماه بعد از آغاز طرح به مرحله کلنگ زنی و اجرا رسیده است.

به گفته وزیر اسبق راه و شهرسازی با سیاست‌های درست و آگاهانه دولت سیزدهم این انتظار وجود دارد که در پایان سال دوم، ساخت یک میلیون واحد مسکونی تمام و اجرای یک میلیون واحد مسکونی بعدی آغاز شده باشد.

بهبهانی با اشاره به کمبود مسکن ناشی از ۸ سال انفعال در ساخت مسکن، ادامه داد: جبران کسری ساخت مسکن در سال دوم اجرای طرح نهضت ملی مسکن خود را نشان خواهد داد. شاهد بودیم که حتی رستم قاسمی در دوران ابتلا به بیماری کرونا هم در دفتر خود حاضر شد و فرماندهی ساخت و ساز را انجام داد و به همین دلیل این انتظار وجود دارد که نهضت خانه سازی در دولت سیزدهم ادامه پیدا کند.

وی به تعهدات باقی مانده در دولت قبل اشاره کرد که اکنون روی دوش دولت جدید سنگینی می‌کند و گفت: مسکن ملی با میانگین ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت سیزدهم داده شد و در عین حال تکمیل تعهدات مسکن مهر نیز روی دوش دولت جدید است.

وزیر اسبق راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر که در ۸ سال گذشته به اتمام نرسید، ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری دولت‌های نهم و دهم این طرح خوب پیشرفت داشت، اما در دولت یازدهم وزرایی بر سرکار آمدند که به مسکن مهر اعتقاد نداشتند و آن را راکد گذاشتند و با تاخیر به دنبال پروژه‌هایی رفتند که همان‌ها را هم نساختند.

به گفته بهبهانی، وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم اکنون باید طرح نهضت ملی مسکن را اجرایی کند، اما چرخه ساخت و ساز با مشارکت مجلس، شهرداری و دولت امکان پذیر است.

وی توضیح داد: در ساخت مسکن باید توجه داشت که اعداد بزرگ یک شبه و یک روزه به دست نمی‌آید. اکنون که به دلیل کسری ساخت و ساز متقاضی بیش از توان اجرایی دولت است و همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل در امر تولید مسکن باید همراه سیاست‌های مسکنی دولت سیزدهم باشند.

وزیر اسبق راه و شهرسازی به وظیفه شهرداری‌ها برای تسهیل‌گری در بخش صدور مجوز اشاره کرد و گفت: نگاه درآمدی دستگاه‌های خدمات رسان به حوزه ساخت و ساز و طولانی شدن فرآیند صدور پروانه، می‌تواند مانع بزرگی برای تحقق ساخت مسکن باشد. لازم است تا هماهنگی کامل بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی برقرار شود. انتظار آن است که با تغییر مدیریت در شهرداری تهران و تغییر سیاست‌های شهرداری جدید، معضلات و پیچیدگی‌های ساخت مسکن برطرف شود.

بهبهانی معتقد است که برای ساخت مسکن قبل از هر چیز نیاز به زمین، تامین اعتبار و همکاری بانک‌ها و تامین کنندگان مصالح ساختمانی است؛ چرا که دولت با تمام وجود پای کار ایستاده و کارگاه‌های نهضت خانه سازی را در سراسر کشور فعال نگه داشته است.

تشکیل بانک زمین، راه‌اندازی صندوق توسعه مسکن، افزایش رقم تسهیلات و امکان ثبت‌نام بدون محدودیت هم‌زمان با آغاز شروع ساخت ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در آبان ماه امسال، بخشی از تلاش‌های ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم برای تبدیل کشور به کارگاه عمرانی مسکن است که در شروع پاییز توانست در توقف رشد قیمت‌ها تاثیر گذار باشد. اکنون نیز در مرحله ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکونی قرار دارد که دارای پیشرفت فیزیکی ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 247284
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا