سه سناریو برای حرکت بیت‌کوین

علی هدیه *

ساختار بلند‌مدت بیت‌کوین را از سال ۲۰۱۱ تاکنون می‌توان در قالب الگوی دیامتریک هفت‌موجی شمارش کرد که این ساختار تا سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته است. در طول این ۱۰ سال، قیمت بیت‌کوین از کمتر از یک دلار به ۶۴ هزار دلار رسید. با شروع نزول از محدوده قیمتی ۶۴ هزار دلار، می‌توان ساختار اصلاحی را به صورت ترکیبی دوگانه فرض کرد که اکنون موج رابط بین این دو الگو یعنی X موج در حال شکل‌گیری است.

از منظر زمانی، موج‌های رابط بین دو الگو حداکثر به اندازه کل الگو و حداقل به میزان یک‌سوم الگوی قبل یا به میزان کوتاه‌ترین شاخه اصلاحی الگوی قبل (یعنی دیامتریک) زمان سپری می‌کند. تاکنون می‌توان حداقل‌های زمانی این موج اصلاحی را پاس‌شده در نظر گرفت اما تعیین اینکه زمان اصلاح تا چه میزان این فاز اصلاحی ادامه خواهد داشت را در قالب تحلیل سناریو می‌توان در نظر گرفت.

ساختار اصلاحی بیت‌کوین را برای بررسی میان‌مدت می‌توان در تایم‌فریم هفتگی هم مورد بررسی قرار داد. در سناریوی خوش‌بینانه در صورتی که در مدت زمان کمتر از دو هفته سقف قیمتی ۷۰ هزار دلار شکسته و تثبیت شود می‌توان فاز صعودی بیت‌کوین را مجددا به مدت حداقل دو ماه آغاز شده در نظر گرفت. اما این سناریو از احتمال بسیار کمی برخوردار بوده و نمی‌توان آن را به عنوان سناریوی اصلی در نظر داشت.

در سناریوی بعدی، فاز اصلاحی فعلی به صورت پنج‌موجی مثلث فرض می‌شود و تاکنون سه موج ابتدایی آن شکل گرفته و اکنون موج D از این ساختار در حال شکل‌گیری است و می‌تواند باعث صعود قیمتی بیت‌کوین حداقل به میزان یک هفته تا محدوده‌های ۵۵ هزار دلار نیز شود. پس از آن روند صعودی جدید در قالب موج C آغاز خواهد شد.

اما در سناریوی بدبینانه، الگوی اصلاحی بیت‌کوین به صورت دیامتریک یا سیمتریکال هفت‌موجی خواهد بود که این ساختار برای تکمیل حداقل به میزان دو ماه دیگر زمان سپری خواهد کرد و با اتمام الگوی مذکور و پاس شدن حرکت پساالگویی، روند صعودی جدید آن آغاز خواهد شد.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 247368
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *