آماده‌باش برای سناریوی جنگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین تماس تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در مورد بحران اوکراین تصریح کرد، واشنگتن برای رفع بحران در پی دیپلماسی است، اما برای مقابله با تمام سناریوها آمادگی دارد. طبق اعلام کاخ سفید بایدن در این تماس تلفنی تصریح کرده آمریکا و هم‌پیمانان این کشور در صورت حمله روسیه به اوکراین واکنشی قاطعانه نشان خواهند داد؛ واکنشی که بهای سنگینی برای روسیه خواهد داشت و جایگاه روسیه را در جهان کاهش خواهد داد.

بایدن تصریح کرد که حمله روسیه به اوکراین درد و رنج انسانی بزرگی به بار خواهد آورد و وجهه و اعتبار روسیه را خدشه‌دار خواهد کرد. رییس‌جمهوری روسیه در مقابل گفت، کشورهای غربی برای واداشتن اوکراین به اجرای تعهداتش فشار لازم را اعمال نمی‌کنند.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که این تماس تلفنی تغییر اساسی در وضعیت ایجاد نکرده است و هنوز مشخص نیست که روسیه قصد دارد راه دیپلماسی را در پیش بگیرد یا اقدام نظامی را دنبال کند.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین به خبرگزاری دولتی تاس گفته است، رییس‌جمهوری روسیه اطمینان داده که اظهارات بایدن را مورد بررسی قرار داده، اما همزمان مشخص است که خواست‌های کلیدی مسکو برآورده نشده است. مشاور پوتین همچنین گفت که هشدارهای آمریکا در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین فقط هراس‌افکنی است. او در عین حال افزود که تماس تلفنی بایدن و پوتین متناسب و موضوع‌محور انجام گرفته است.

اوشاکوف در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که این تماس تلفنی کمی بیش از یک ساعت به طول انجامید و در فضایی هیستریک و بی‌سابقه و در میان استرس شدید مقامات آمریکایی درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین برقرار شد. وی گفت‌وگو بین دو رهبر را متوازن و عملگرایانه توصیف کرد.

اوشاکوف اظهار کرد که پوتین به بایدن گفته است معلوم نیست که چرا افرادی دست به انتشار اطلاعات نادرست در مورد حمله روسیه به اوکراین می‌زنند. او گفت که پوتین به همتای خود اطلاع داده که مسکو بررسی واکنش ایالات‌متحده و ناتو به پیشنهادات روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی را به پایان رسانده است و در آینده نزدیک به آن پاسخ داده خواهد شد.

به گفته دستیار پوتین، او در این تماس گفته که ملاحظات بیان‌شده توسط بایدن را به دقت تجزیه و تحلیل خواهد کرد و بدون شک آنها را در نظر خواهد گرفت. اما متاسفانه این ملاحظات به عناصر اصلی و کلیدی ابتکارات روسیه مربوط نمی‌شود و هیچ تضمینی نه در مورد گسترش حضور ناتو و نه در مورد بازگشت به سال ۱۹۹۷ وجود ندارد و بسیاری از مسائل پاسخی دریافت نکردند.

اوشاکوف همچنین درباره مواضع رییس‌جمهور آمریکا گفت که بایدن در این تماس تاکید کرده روسیه و ایالات‌متحده اگرچه رقیب یکدیگر هستند، اما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بدترین سناریو در اوکراین انجام دهند. اوشاکوف خاطرنشان کرد که دو رهبر توافق کردند تماس‌ها را در مورد همه موضوعات مورد بحث در این تماس ادامه دهند.

در عین حال ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین نیز از کشورهای غربی انتقاد کرده که با هشدارهایشان در مورد حمله‌ای قریب‌الوقوع مردم کشورش را هراسان کرده‌اند. او خواستار ارائه شواهدی در رابطه با برنامه‌ریزی برای چنین حمله‌ای شد.

مسکو اخیرا بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را در نزدیکی اوکراین مستقر کرده و این نگرانی را ایجاد کرده است که کرملین ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله نظامی دیگر علیه اوکراین باشد. این درحالی است که روسیه هرگونه قصدی برای حمله به اوکراین را رد و کشورهای غربی را به تضعیف امنیت آن از طریق گسترش حضور ناتو در مرزهایش متهم می‌کند.

تماس وزیران خارجه

پیش از مکالمه تلفنی روسای‌جمهور ایالات‌متحده و روسیه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز با سرگئی لاوروف، همتای روس خود طی تماسی تلفنی گفت‌وگو کرده بود. لاوروف بار دیگر آمریکا و اتحادیه اروپا را متهم کرد که درخواست این کشور برای ضمانت‌های امنیتی را نادیده گرفته‌اند.

او همچنین دولت آمریکا را به کارزار تبلیغاتی علیه کشورش متهم کرد و گزارش‌ها در مورد حمله ‌قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را بی‌‌اساس و تبلیغات محض خواند. روسیه اواخر دسامبر سال ۲۰۲۱ طی نامه‌هایی به آمریکا و ناتو خواستار ارائه ضمانت‌های حقوقی-امنیتی در مورد اقدامات ناتو و گسترش این پیمان دفاعی و استقرار زیرساخت‌ها و تسلیحات ناتو در نزدیکی مرزهای خود شد.

انتقاد ماکرون از پوتین

ولادیمیر پوتین عصر شنبه در تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. کاخ الیزه اعلام کرد که مکالمه دو مقام حدود ۹۰دقیقه طول کشیده و ماکرون در آن تاکید کرده که گفت‌وگوی جدی با  تشدید تنش‌ها از سوی طرف روسی همخوانی ندارد. ماکرون افزوده  که کشورهای اروپایی نگران پیامدهای وخیم‌تر شدن بحران اوکراین هستند.

نیروی دریایی روسیه صبح شنبه مانوری نظامی را در سواحل شبه‌جزیره کریمه آغاز کرد. به گفته خبرگزاری ریانووستی، دفتر ناوگان دریای سیاه روسیه اعلام کرد، بیش از ۳۰ کشتی مستقر در بنادر سواستوپول و نووراسییسک در تمرینات گسترده ناوگان دریای سیاه که از شنبه آغاز شده مشارکت دارند.

هشدار آلمان به شهروندانش

دولت آلمان در پی هشدارهای آمریکا شهروندان خود را فراخوانده که اوکراین را ترک کنند. در اطلاعیه وزارت خارجه آلمان آمده است: تنش‌های میان روسیه و اوکراین با توجه به حضور و تحرکات سنگین ارتش روسیه تشدید شده و خطر درگیری نظامی وجود دارد. اگر در حال حاضر در اوکراین هستید، بررسی کنید که آیا حضور شما در این کشور کاملا ضروری است. اگر نه، اوکراین را ترک کنید.

برخورد در پاسیفیک

در بحبوحه کشمکش‌های دیپلماتیک رویدادی دیگر میان آمریکا و روسیه خبرساز شده که به حضور زیردریایی هسته‌ای ایالات‌متحده در نزدیکی جزایر کوریل برمی‌گردد. این جزایر در اقیانوس آرام (پاسیفیک) و در نزدیکی ژاپن قرار دارند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک زیردریایی آمریکا به مرزهای روسیه تجاوز کرده است. روسیه اقدامات این زیردریایی را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای امنیت ملی این کشور دانست. یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات‌متحده در واکنش به این مساله، ادعاهای روسیه در مورد حضور زیردریایی آمریکا در آب‌های روسیه را رد کرد.

آمریکایی‌ها پوتین را قوی‌تر از بایدن می‌دانند

این در حالی است که نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد تعداد آمریکایی‌هایی که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه را یک رهبر قوی می‌دانند، از شمار آمریکایی‌هایی که جو بایدن را قوی می‌دانند، بیشتر است.

تنها ۳۰ درصد از ۱۵۰۰ آمریکایی که در نظر‌سنجی پایگاه TouGov شرکت کردند، بایدن را رییس‌جمهوری «قدرتمند» توصیف کردند، این درحالی است که ۵۷ درصد از آنها پوتین را رییس‌جمهور قدرتمندی می دانستند. در مقابل این نظرسنجی نشان داد، اگرچه بسیاری از آمریکایی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی، پوتین را رهبر «قوی‌تری» می‌دانند، اما عموما از بایدن حمایت می‌کنند و او را صادق‌تر می‌دانند. بیش از یک‌سوم از آمریکایی‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی، دید مثبتی نسبت به بایدن داشتند، در حالی که تنها ۹ درصد نظر مثبت نسبت به پوتین داشتند.

نتایج این نظرسنجی که بین ۲۹ ژانویه تا ۱ فوریه انجام شده در زمانی به دست می‌آید که به نظر می‌رسد کانال‌های دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین بسته شده و دو رییس‌جمهور شنبه شب در این باره گفت‌وگو کردند و بایدن به پوتین هشدار داد در صورت هرگونه حمله مجدد به اوکراین، دچار عواقب سریع و شدیدی خواهد شد.

مداخله در اوکراین

همچنین طبق یک نظرسنجی دیگر، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها مخالف مداخله کشورشان در بحران اوکراین هستند، در حالی که ۲۰ درصد رویکرد جو بایدن در قبال روسیه را بیش از حد خصمانه ارزیابی کردند.

این نظرسنجی که توسط سی‌بی‌اس نیوز انجام شد، نشان کرد که ایده عدم مداخله در میان جمهوریخواهان و مستقل‌ها و در میان افراد زیر ۶۵ سال محبوب‌تر بود، در حالی که دموکرات‌ها و پاسخ‌دهندگان ۶۵ سال به بالا معتقد بودند که عمدتا حمایت از اوکراین درست است. همچنین در پاسخ به این سوال که «ایالات‌متحده باید در مذاکرات بر سر اوکراین چگونه عمل کند» ۵۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گزینه بی‌طرفی را ترجیح دادند، در حالی که ۴۳ درصد حمایت از اوکراین و ۴درصد گزینه حمایت از روسیه را انتخاب کردند.

علاوه بر این ۴۶ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که رویکرد بایدن در قبال روسیه صحیح است و ۳۴ درصد تایید کردند که رویکرد او بسیار دوستانه است، در حالی که ۲۰ درصد معتقد بودند رفتار بایدن بسیار خصمانه است. این نظرسنجی در بازه زمانی ۸ تا ۱۱ فوریه انجام شد و شامل ۲۵۷۸ بزرگسال آمریکایی بود، در حالی که سازمان‌دهندگان میزان خطا در مطالعه را ۲/۲ درصد تخمین زدند.

تاریخ روابط

بایدن و پوتین در دهه‌های اخیر سابقه طولانی از روابط داشته‌اند. آنها چندین بار زمانی که بایدن رییس کمیته روابط خارجی سنا بود، ملاقات کردند. بایدن همچنین زمانی که معاون باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ بود، بیش از یک بار با پوتین ملاقات کرد.

پس از به قدرت رسیدن بایدن، او در یک مصاحبه تلویزیونی در مارس گذشته اظهار داشت که معتقد است پوتین یک قاتل است و سپس در یک نشست خبری بعدی اضافه کرد که وقتی او را چنین توصیف کرد، «صادقانه» صحبت می‌کرد.

واکنش پوتین اما به این اظهارات مبهم بود و او در مصاحبه با «ای‌بی‌سی» با بیان اینکه «تعجب نکردم» گفت: اصطلاح قاتل در آمریکا رایج است و چنین لفاظی بخشی از فرهنگ سیاسی آمریکاست که در آن مورد توجه قرار می گیرد. در آنجا عادی است اما اینجا عادی در نظر گرفته نمی‌شود.

روابط مسکو و واشنگتن به پایین‌ترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده اما این امر مانع از دیدار رودرروی دو رییس‌جمهور در ژنو طی ژوئن گذشته نشد و دو رهبر چندین بار از طریق ویدئوکنفرانس دیدار مجازی درباره اوکراین برگزار کردند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 247382
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا