معاون وزیر صمت از افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت کالاها در مرحله توزیع خبر داد
به گزارش جهان صنعت نیوز: در این راستا همچنین معاون وزیر صمت با بیان اینکه در سنوات قبل این موقع از سال موج افزایش قیمت را داشتیم اما انتظارات این است که امسال این کار فلج شده و حتی کاهش قیمت داشته باشیم. رییس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به رصد قیمت ۸۴ هزار قلم کالا گفت: در برخی موارد شاهد افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت کالاها بودیم اما اجرای طرح قیمتگذاری تولیدکننده جلوی این سوءاستفادهها را میگیرد. عباس تابش افزود: این افزایش قیمت در مرحله توزیع در حالی است که قیمت تولید خیلی پایینتر از این قیمتهاست؛ به عنوان مثال تولیدکننده ۱۵ درصد از یک کالا سود میبرد در حالی که سود یک توزیعکننده در مواردی دو برابر آن میزان بوده است.
معاون وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه این وزارتخانه با اجرای طرح جدید درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرفکننده روی کالا، دست سودجویان را از بازار کوتاه کرده است گفت: طرح جدید با ابتکار دولت اکنون در مرحله اجرا قرار گرفته که میتواند شفافیت را به بازارهای ما بازگرداند زیرا مصرفکننده با مشاهده قیمت تولید روی کالا میزان افزایش قیمت را از کارخانه تا بازار مشاهده میکند. رییس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: سازمان امور مالیاتی نیز براساس قیمت تولیدکننده مالیات اخذ میکند و بر این اساس هیچ کالای مصرفی بیشتر از ۳۰ درصد ارزش افزوده ندارد که این رقم در لوازم خانگی ۲۰ درصد بوده و فروش بیش از آن تخلف است.
وی در جریان دیدار با نماینده ولیفقیه کرمان ادامه داد: سه هزار قلم کالا مشمول درج قیمت تولیدکننده شده که با اجرای طرح بین پنج تا ۶۵ درصد کاهش قیمت کالاها را شاهد خواهیم بود و در اجرای آن به همکاری مردم و ائمه جمعه در استانها نیاز داریم تا بتوانیم این طرح را بهصورت کامل به تمامی کالاها گسترش دهیم.
سیستمهای قدیمی نظارتی پاسخگو نیست
تابش همچنین با بیان اینکه سیستمهای قدیمی نظارت دیگر پاسخگو نیستند گفت: ما با هزار و ۳۰۰ بازرس نمیتوانیم چند میلیون واحد صنفی را کنترل کنیم لذا باید به سمت سیستمهای نوین و شفاف بازرسی برویم که مردم میتوانند در آن بهترین ناظر باشند.
وی با بیان اینکه وضعیت ثبات اقتصادی کشور امسال بهتر شده، نرخ برخی کالاها نزولی و قیمت ارز و کالا کنترل شده است گفت: همچنین در این طرح دو شبکه در توزیع در کشور تعریف کردیم و در مجموع هیچ قیمت مصرفکنندهای برای کالاهای مصرفی نباید بالاتر از ۳۰ درصد نرخ کالای تولیدشده در بازار به فروش برسد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به ازای هر ۱۰۰ خانوار در دنیا یک واحد صنفی وجود دارد اما این آمار در ایران به ازای هر ۲۵ خانوار است که هزینه توزیع ما را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه همچنین تخفیفها ساماندهی شد و برای آن سقف سه درصد را برای تولیدکننده تعیین کردیم عنوان کرد: در صورتی که تولیدکنندهای بخواهد تخفیف بیش از آن بدهد اعلام کردیم که این تخفیف باید در قیمت تولیدکننده لحاظ شود تا به دست مصرفکننده واقعی برسد. تابش اضافه کرد: سال گذشته برای ۴۲ هزار سوپرمارکت در کشور پروانه صادر شد در حالی که ۱۷ هزار پروانه ابطال شده است.
آغاز طرح درج قیمت مصرفکنندگان توسط خردهفروشان
تابش همچنین در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان گفت: مرحله چهارم درج قیمت تولیدکنندگان از دیروز آغاز شده و در سه دوره قبل حدود سه هزار قلم کالا مشمول طرح درج قیمت بودند و در مرحله جدید حدود پنج هزار کالا مشمول میشود.
رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کشور گفت: امروز از سه هزار و سه قلم کالایی که تاکنون مشمول طرح درج قیمت تولیدکنندگان شدهاند، ۱۷۰۰ قلم آن کاهش قیمتی پنج تا ۶۵ درصدی داشته است به طور مثال قیمت نوشابه از حدود ۱۵ هزار تومان پس از اجرای این طرح در ابتدا به حدود ۱۱ هزار تومان و سپس به حدود ۱۰ هزار تومان و اکنون ۹۵۰۰ تومان رسیده است و اگر ۳۰ درصد سود آن را محاسبه کنیم قیمت مصرفکننده آن حدود ۱۲هزار و ۳۵۰ تومان شده است لذا فقط در هر نوشابه حدود ۳۵۰۰ تومان به نفع مصرفکننده میشود.
معاون وزیر صمت درباره درج قیمت در فروشگاهها نیز گفت: به استناد قانون، عرضهکننده مکلف است قیمت مصرفکنندگان را روی کالاها درج کند و از امروز یکی از تکالیف ما درج قیمت مصرفکنندگان توسط خردهفروشان است و جرایم خردهفروشان افزایش پیدا کرده و در این برهه جریمهها دو تا پنج برابر افزایش پیدا کرده است و حتما دستگاههای مربوطه در این وهله از پنج برابر استفاده کنید.
وی با بیان این مطلب که با حقوق ۸۵ میلیون نفر نمیتوان بازی کرد، اظهار کرد: ممکن است عدم تمکین عواقب خوبی نداشته باشد و راضی نیستیم یک ریال از حق تولیدکنندگان کم شود و مردم نمیتوانستند حق خود را مطالبه کنند اما با اجرای این طرح مردم میتوانند راحت مطالبهگری کنند.
علی زینیوند استاندار کرمان نیز گفت: طرح درج قیمت تولیدکنندگان قابل قبول است و روی ساماندهی بازار تاثیر میگذارد و با اجرای این طرح تکلیف تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و حتی بازرسان مشخص میشود. وی با تاکید بر آنکه اعضای تنظیم بازار از همه ابعاد این طرح آگاه باشند، اظهار کرد: در بحث اطلاعرسانی این طرح برای مردم پیچیده کنید و رسانهها به صورت ساده این طرح را برای مردم تشریح کنند. استاندار کرمان تاکید کرد: استان کرمان آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد، اما باید ساختار مناسبی برای این طرح تعریف کنید تا این طرح کامل اجرا شود.
ضرورت توجه دولت به تولید، توزیع و مصرف
نماینده ولی فقیه در استان کرمان نیز در این دیدار بر ضرورت مدیریت تولید تاکید کرد و گفت: آثار روانی برای برخی قیمتگذاریها در کشور وجود دارد و به این دلیل است که شبکه توزیع مدیریت نمیشود، لذا همین امر سبب افزایش بیش از حد و وحشتناک برخی قیمتها از جمله محصولات کشاورزی جنوب کرمان میشود. حسن علیدادیسلیمانی افزود: مدیریت ضعیف بازار عرضه همچنین میتواند سبب ثروت انباشته عدهای دلال و توزیعکننده شود ضمن آنکه دولت برای ایجاد بازار منطقی باید به سه بخش تولید، توزیع و مصرف توجه کند.
وی با اشاره به ضرورت احیای وزارت بازرگانی ادامه داد: طرح درج قیمت تولیدکنندگان روی کالا در ابتدای اجرا اثر روانی دارد و میتواند اثرات خوبی به دنبال داشته باشد.
امام جمعه کرمان ادامه داد: طرح درج قیمت تولید روی کالا بسیار خوب و قابل توجه است و مردم از آن سود میبرند، لذا مردم وقتی قیمت تولید را بدانند که گران است، آن کالا را خریداری نمیکنند.
اجناس را حداکثر ۲۹ درصد بالاتر از قیمت تولید بخرید
در این خصوص معاون بازرسی سازمان صمت البرز نیز گفت: در طرح درج قیمت تولید به جای قیمت مصرف، تولیدکننده باید قیمت تولید را روی کالا به علاوه ارزشافزوده درج کند. بعد از آن شرکتهای پخش هم باید ۱۰ الی ۱۴ درصد سود روی کالا لحاظ کنند و خردهفروش هم ۷ الی ۱۰ درصد سود خود را در نظر بگیرد.
کوروش مرادی با اشاره به اینکه طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها از ۲۷ آذرماه به صورت مرحلهای در حال اجرا است، اظهار کرد: این طرح با هدف شفافسازی قیمتها، بهرهمندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی، حذف واسطههای غیرضروری و کاهش قیمت تمامشده کالا برای اصناف، روزآمدسازی شیوههای نظارت در بازار، روانسازی نظام قیمتگذاری و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرفکنندگان، اجرایی شده است.
وی ادامه داد: این طرح در مرحله یک تا سه برای ۲۷ قلم کالا، در مرحله چهار هم برای ۱۵ قلم کالای دیگری اجرایی شده است.
وی توضیح داد: درج قیمت تولیدکننده روی کالاها دست واسطهها را کوتاه کرده و قیمتهای کاذب را از میان میبرد و دیگر کمتر شاهد حراجهای غیرواقعی از سوی برخی فروشگاههای زنجیرهای و مراکز فروش خواهیم بود. این مسوول تاکید کرد: در این طرح تولیدکننده باید قیمت تولید را روی کالا به علاوه ارزشافزوده درج کند. بعد از آن شرکتهای پخش هم باید ۱۰ الی ۱۴ درصد سود روی کالا لحاظ کنند و خردهفروش هم ۷ الی ۱۰ درصد سود خود را در نظر بگیرد.
مرادی ابراز کرد: در نهایت در این چرخه باید ۲۲ الی ۲۹ درصد سود لحاظ و به قیمت اولیه کالا که روی محصول درج شده اضافه شود.
معاون بازرسی سازمان صمت البرز گفت: بدیهی است احتساب قیمتی بالاتر از سود مشخصشده گرانفروشی است و عدم درج قیمت هم تخلف دیگری محسوب میشود. وی ادامه داد: این طرح به اتحادیهها ابلاغ شده تا از طریق آن کمکم به سمت واقعی شدن قیمت کالاها پیش برویم.
لینک کوتاه :