وزارت دفاع روسیه از بازگشت برخی یگان‌های روسی از مرز اوکراین خبر داد/ کاهش هراس جنگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با وجود این ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو با ابراز خوشبینی محتاطانه درباره بحران اوکراین گفت که شواهد نشان می‌دهد روسیه تمایل به ادامه مذاکرات و تلاش‌های دیپلماتیک دارد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که تعدادی از نیروهای مستقر در نواحی مرزی با اوکراین بعد از اتمام رزمایش به پایگاه‌های خود برمی‌گردند، اما تمرینات نظامی در مقیاس بزرگ ادامه خواهد داشت.

روسیه توضیحی درباره تعداد نیروهایی که از مرز اوکراین خارج می‌کند نداده و مانور نظامی مشترک روسیه با بلاروس که در مناطق مرزی اوکراین انجام می‌شود، تا پنج روز دیگر ادامه خواهد داشت.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «روز ۱۵ فوریه به عنوان روز شکست پروپاگاندای غرب در تاریخ ثبت خواهد شد. غربی‌ها رسوا شدند بدون آنکه حتی یک گلوله شلیک شود.»

در حالی که طبق ادعای رسانه‌های آمریکایی، نیروهای روسی مستقر در مرزهای اوکراین آرایش هجومی و حمله‌ گرفته‌اند، ولودیمیر زلنسکی گزارش‌های رسانه‌های غربی درباره حمله روز ۱۶ فوریه روسیه به اوکراین را به دیده تردید نگاه می‌کند.

پیش‌تر یک مسوول آمریکایی به شبکه سی‌بی‌اس گفته بود: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند، تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین به سرعت ادامه دارد و همه چیز از زیردریایی‌ها و کشتی‌های فرود آبی خاکی در دریای سیاه گرفته تا موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و تانک‌ها در اطراف لبه‌های شمال‌شرقی اوکراین ادامه دارد. شبکه سی‌بی‌اس به نقل از این مقام آمریکایی گزارش داد یگان‌های نظامی روسیه منابع استقرار خود را ترک کرده و شروع به حرکت به مواضع حمله کرده‌اند. در این راستا،‌ شبکه سی ان ان به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داد،‌ نیروهای روسیه وارد مرحله آماده‌باش نهایی برای آغاز حمله نظامی به اوکراین شده‌اند.

این در حالی است که رییس‌جمهوری اوکراین از مردمش خواست تا ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) درست روزی که برخی رسانه‌های غربی احتمال حمله روسیه را داده‌اند، پرچم اوکراین را به دست بگیرند و با خواندن سرود ملی این کشور، روز وحدت اوکراین را نشان دهند. او در پیامی ویدئویی خطاب به ملت اوکراین گفت: آنها به ما گفتند که ۱۶ فوریه روز حمله روسیه است. ما آن را به روز وحدت تبدیل می‌کنیم. آنها تلاش می‌کنند تا با اعلام روزی به عنوان آغاز حمله نظامی ما را بترسانند. در این روز ما پرچم‌های اوکراین را به دست می‌گیریم و با خواندن سرود ملی به تمام جهان وحدت خود را نشان می‌دهیم.رییس‌جمهوری اوکراین مدت‌هاست که گفته با وجود تهدید روسیه احتمال یک حمله نظامی از سوی این کشور علیه اوکراین از سوی متحدان غربی اغراق‌آمیز مطرح شده است.

زلنسکی همچنین به بیان این مساله پرداخت که اوکراین خواهان صلح است و برای حل تمامی مشکلات از طریق گفت‌وگو وارد عمل می‌شود و افزود: هم دونباس و هم کریمه به اوکراین برگردانده می‌شوند آن هم از طریق دیپلماسی. ما هرگز ادعایی نسبت به دیگران نداریم، اما از ادعای خود نیز نمی‌گذریم.رییس‌جمهوری اوکراین همچنین ادامه داد: این کشور عملا از حمایت همه رهبران جهان متمدن برخوردار شده است. اکثر آنها پیشتر به اوکراین آمده و از ما حمایت کرده‌اند یا در آینده نزدیک این کار را انجام خواهند داد. همه می‌گویند که امنیت اروپا به اوکراین و ارتش ما بستگی دارد.میخائیلو پودولیاک، مشاور رییس کارمندان دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین نیز گفته که زلنسکی با کنایه به گزارش‌های رسانه‌های غربی درباره احتمال حمله روسیه پاسخ داده است. وی ادامه داد: کاملا قابل درک است که چرا امروز اوکراینی‌ها در مورد تاریخ‌های خاص به اصطلاح شروع تهاجم از سوی روسیه که توسط رسانه‌های غربی اعلام شده، تردید دارند.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین با صدور فرمانی از تمامی ساکنان روستاها و شهرهای این کشور خواسته پرچم‌های اوکراین را در امروز به اهتزاز درآورند و تمام مردم سرود ملی را در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی بخوانند و همچنین خواستار افزایش حقوق سربازان و مرزبانان شده است.مقام‌های آمریکایی گفتند که حمله‌ای را به دستور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در یک روز خاص پیش‌بینی نمی‌کنند، اما هشدارهای مکرر مبنی بر اینکه ممکن است در هر زمانی این حمله صورت گیرد، داده شده است.همچنین جان‌کربی، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفته است: من به تاریخ خاصی اشاره نمی‌کنم چون فکر می‌کنم این کار هوشمندانه نیست. من فقط به شما می‌گویم که ممکن است پوتین بتواند بدون هیچ هشداری دست به اقدامی نظامی بزند. وی پیشتر گفته بود که مسکو همچنان در حال افزایش توانایی‌های نظامی خود در مرز اوکراین است. وزارت امور خارجه آمریکا نیز با صدور یک توصیه سفر به شهروندان آمریکایی گفته که بلاروس را فورا ترک کنند.

دیدار شولتس و زلنسکی

صدراعظم آلمان و رییس‌جمهوری اوکراین عضویت اوکراین در ناتو را به آینده‌ دور موکول کردند. اولاف شولتس از کمک‌های مالی بیشتر آلمان به اوکراین خبر داد و تهدید کرد، روسیه در صورت حمله به اوکراین با عواقب شدیدی روبه‌رو خواهد شد.
اولاف شولتس در سفرش به کی‌یف، پایتخت اوکراین، در پی دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در یک کنفرانس خبری مشترک گفت، آلمان آماده کمک‌های مالی بیشتر به این کشور است. صدراعظم آلمان اما ارسال تسلیحات به اوکراین را به دلیل موانع قانونی در آلمان منتفی دانست.

برای ملاقات دونفره سران دو کشور در روز دوشنبه در کی‌یف، حدود ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده بود، اما گفت‌وگوهای شولتس و زلنسکی در پشت درهای بسته دو ساعت و ۴۰دقیقه به طول انجامید. صدراعظم آلمان عصر دوشنبه به برلین بازگشت و صبح دیروز عازم مسکو شد.

عضویت اوکراین در ناتو فعلا منتفی است

در پی این ملاقات، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در برابر خبرنگاران اعتراف کرد که عضویت کشورش در پیمان ناتو در آینده نزدیک فعلا منتفی است. او افزود: شاید که درهای باز برای ما واقعا یک رویا باشد. زلنسکی اذعان کرد، کسی نمی‌داند چه وقت زمان آن فرا خواهد رسید و در پایان چه روی خواهد داد.اولاف شولتس تاکید کرد که پیمان ناتو همچنان به اصل درهای باز برای اعضای جدید پایبند است، اما عضویت اوکراین امروز در دستور کار نیست.

روسیه از کشورهای غربی خواستار یک تضمین الزام‌آور کتبی است، مبنی بر اینکه اوکراین هرگز به پیمان ناتو نخواهد پیوست و ناتو باید روند پیشروی به سوی شرق و مرزهای روسیه را متوقف کند. رییس‌جمهوری اوکراین در این کنفرانس خبری از سیاست کشورس در مورد تلاش برای عضویت در پیمان ناتو دفاع کرد. او گفت که اوکراین به عنوان یک عضو ناتو خود را امن‌تر حس خواهد کرد.

زلنسکی ضمن اشاره به اینکه عضویت در پیمان ناتو یکی از مفاد قانون اساسی اوکراین است، افزود: متاسفانه همه چیز در دست ما نیست. صدراعظم آلمان در این رابطه افزود: مساله عضویت‌ها در پیمان‌ها عملا در دستور کار نیست و به همین دلیل رویکرد بسیار خودسرانه دولت روسیه را باید شاهد بود که چیزی را که اصلا در دستور کار نیست، به موضوع مسائل حاد سیاسی بدل کرده است.

چند ساعت پیش از اظهارات سران دو کشور در کی‌یف، وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در بریتانیا، در مورد احتمال انصراف کشورش از عضویت در پیمان ناتو سخن گفت. این اظهارات باعث جنجال شد، به طوری که وزارت خارجه اوکراین بی‌درنگ آن را تکذیب کرد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 247601
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا