در جست‌جوی منجی اقتصادی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نظر می‌رسد که روابط دو کشور که بیش از ده سال به سردی گراییده بود، اکنون در مسیر احیا شدن قرار گرفته است. ترکیه می‌کوشد گام‌های تازه‌ای در سیاست خارجی خود بردارد و در تلاش است روابط دوجانبه خود با کشورهای عربی را گسترش دهد. با ادامه نزول ارزش لیر ترکیه نیز تلاش‌های اردوغان برای ایجاد همکاری‌ در خلیج‌فارس افزایش یافته است. تقویت روابط با کشور‌های منطقه نیز با توجه به دلسردی ابوظبی به واشنگتن می‌تواند گزینه مطلوب امارات برای ایجاد همگرایی‌های بیشتر در منطقه باشد.
سال‌ها روابط دو کشور به سردی گراییده بود. امارات در کنار عربستان سعودی و مصر، ترکیه را به خاطر حمایت از گروه‌های اسلام‌گرایی مانند اخوان‌المسلمین مورد انتقاد قرار داده بودند. اردوغان نیز در سال ۲۰۱۶ ولیعهد ابوظبی را متهم کرده بود، از طرح کودتای نافرجام در ترکیه حمایت مالی کرده است.
روابط ترکیه و امارات پس از آنکه عربستان سعودی، امارات و بحرین در سال ۲۰۱۷ تمام روابط خود را با قطر، متحد نزدیک آنکارا، قطع کردند، متشنج شد، اما در ادامه این روابط در ژانویه ۲۰۲۱ احیا شد. ترکیه و امارات درگیر تنش سیاسی- نظامی نیابتی بین شاخ آفریقا و شرق مدیترانه هستند. فراتر از این، رقابت آن‌ها همزمان در واشنگتن و بروکسل، گفتمان رسانه‌های جهانی، صنعت انرژی و اخیرا بنادر و دریای آزاد هم جریان دارد. اما در لیبی با تغییر معادلات به نظر می‌رسد اختلاف‌ها از بین رفته و فصل جدیدی گشایش یافته است.
اردوغان از سال گذشته به دنبال بهبود روابط با رقبای منطقه‌ای در مواجهه با افزایش انزوای دیپلماتیک است که باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، به‌ویژه از سوی غرب شده است. ماه گذشته او گفت که در ماه فوریه از عربستان سعودی دیدن خواهد کرد، اولین سفر به ریاض از زمان تیره شدن روابط بر سر قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری این پادشاهی در استانبول.

اردوغان در مقاله آخر هفته خود گفت که ترکیه همچنین می‌خواهد همکاری با امارات را در چندین حوزه از جمله مقابله با تغییر آب و هوایی، امنیت آب و غذا ارتقا دهد. اردوغان همچنین تاکید کرد که هر دو طرف مشتاق هستند تا اهداف جدیدی را برای سرمایه‌گذاری و همکاری بیشتر تعیین کنند. سفر اردوغان به امارات از این جهت حائز اهمیت است که این دو کشور از سال ۲۰۱۱ و شکل‌گیری اعتراضات در جهان عرب تحت عنوان بهار عربی، تقریبا در هر نقطه از درگیری‌های منطقه‌ای در نقطه مقابل یکدیگر بوده‌اند.

انعقاد ۱۳ سند همکاری

این سفر در حالی انجام شد که حدود دو ماه پیش شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در اولین سفر خود به ترکیه پس از یک دهه با اردوغان در آنکارا دیدار کرد و در جریان این سفر، امارات اعلام کرد که یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه ایجاد می‌کند. این دیدار و تعهد سرمایه‌گذاری، بیانگر بهبود قابل توجهی در روابط دو کشور بود. انتظار می‌رود سفر اردوغان به امارات نیز این تلاش‌ها را تقویت کند و روابط ابوظبی و آنکارا وارد مرحله جدیدی شود.
ترکیه و امارات متحده عربی در بین حوزه‌های مختلف از جمله صنایع دفاعی، بهداشتی، تغییرات اقلیمی، فناوری، فرهنگ، کشاورزی، تجاری، اقتصادی، مدیریت حوادث غیرمترقبه ۱۳ سند همکاری امضا کردند.

سیزده سند همکاری بین ترکیه و امارات متحده عربی در حوزه‌های صنایع دفاعی، بهداشتی، تغییرات اقلیمی، فناوری، فرهنگ، کشاورزی، تجاری، اقتصادی، مدیریت حوادث غیرمترقبه، حمل‌و‌نقل، هواشناسی، ارتباطات و بایگانی با حضور رجب طیب‌اردوغان و شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی پایتخت این کشور در شهر مذکور به امضا رسید.
یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهداشتی و پزشکی توسط مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و عبدالرحمان بن محمد العویس وزیر بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی به امضا رسید. چاووش‌اوغلو و سلطان بن احمد الجابر، نماینده ویژه امارات متحده عربی در حوزه تغییرات اقلیمی یادداشت تفاهم همکاری طرح اقدام اقلیمی بین وزارت محیط‌زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه و این نمایندگی را امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری در حوزه صنایع و فناوری‌های پیشرفته بین وزارتخانه‌های صنایع و فناوری دو کشور نیز توسط مصطفی وارانک وزیر صنایع و فناوری ترکیه و سلطان بن احمد الجابر همتای اماراتی وی منعقد شد. محمد نوری ارسوی و نورا الکعبی وزرای فرهنگ و گردشگری دو کشور یادداشت تفاهم همکاری فرهنگی را امضا کردند.

بیانیه مشترک هیات‌های دولت دو کشور در مورد آغاز مذاکرات برای انعقاد همکاری‌های جامع اقتصادی بین دو کشور توسط محمد موش وزیر تجارت ترکیه و عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات متحده عربی به امضا رسید. بکر پاکدمیرلی وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه و مریم المهیری وزیر تغییرات اقلیمی و محیط‌زیست امارات متحده عربی یادداشت تفاهم همکاری کشاورزی را منعقد کردند. یادداشت تفاهم همکاری در حوزه حمل‌ونقل زمینی و دریایی توسط عادل کارا اسماعیل‌اوغلو وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه و ثانی بن احمد زیودی وزیر مسوول از تجارت خارجه دولت امارات متحده عربی منعقد شد. یادداشت تفاهم همکاری در حوزه جوانان بین وزارتخانه‌های ورزش و جوانان دو کشور به امضا رسید. در این چارچوب یادداشت تفاهم همکاری در حوزه‌های مدیریت حوادث غیرمترقبه، هواشناسی، ارتباطات، صنایع دفاعی و بایگانی بین وزارتخانه‌های مرتبط دو کشور منعقد شدند.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رییس امارات در سخنانی درباره سفر رجب طیب‌اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه به امارات اظهار کرد: سفر رجب طیب‌اردوغان به امارات که پس از سفر محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی به ترکیه صورت می‌گیرد، صفحه مثبت جدیدی در روابط دوجانبه میان دو کشور را باز می‌کند و در راستای تمایل امارات به تقویت پل‌های ارتباطی و همکاری با هدف ثبات و رفاه در منطقه است.

در همین حال احمد کیهان، مشاور رییس «گروه دوغوش»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ترکیه، گفت که تلاش‌ها برای بهبود روابط امارات و ترکیه به سود کسب‌وکار‌ها خواهد بود. او همچنین با تاکید بر اینکه علاقه زیادی از سوی کسب‌و‌کار‌ها برای سرمایه‌گذاری وجود دارد گفت: در چند ماه گذشته شاهد افزایش علاقه شرکت‌های ترکیه‌ای بوده‌ایم که می‌خواهند کسب‌وکار خود را در امارات راه‌اندازی کنند. وی گفت: این امر به ویژه در بازار املاک ادامه خواهد داشت، زیرا امارات یکی از قوی‌ترین بازار‌های املاک در جهان را ارائه می‌دهد که بازدهی بالایی در خصوص اجاره و همچنین واحد پولی قوی دارد. همچنین گفته می‌شود که علاقه پزشکان، کارآفرینان، رستوران‌‌داران و… برای فعالیت در امارات افزایش یافته و با رشد جمعیت مردم ترکیه در امارات، تعداد آنها به ۲۰ هزار نفر رسیده است.

برترین شرکای تجاری منطقه

امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه در میان کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس است. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در نیم‌سال اول ۲۰۲۱ به بیش از شش میلیارد دلار رسیده و این رقم افزایشی صددرصدی در مقایسه بازه زمانی سال قبل است. تجارت دوجانبه بین دو کشور در سال ۲۰۲۰ به هشت میلیارد دلار رسید. ترکیه در بین بزرگ‌ترین شرکای تجاری امارات در رتبه یازدهم قرار دارد و این در حالی است که امارات دوازدهمین شریک تجاری ترکیه در سطح جهانی و بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه در منطقه خلیج‌فارس محسوب می‌شود.

حجم تجارت دوجانبه آنها در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار رسیده بود که بالاترین سطح تاریخ بود، قبل از اینکه با تیره شدن روابط کاهش یابد. بر اساس گزارش روزنامه دیلی صباح و طبق داده‌های موسسه آمار ترکیه، گردش مالی یک سال بعد به ۹/۶ میلیارد دلار کاهش یافت. این حجم در سال ۲۰۲۰ با وجود همه‌گیری ویروس کرونا به ۳/۸ میلیارد دلار افزایش یافت، اما در سال گذشته به ۶/۷ میلیارد دلار کاهش یافت.

صادرات ترکیه به این کشور در سال ۲۰۱۷ به بالاترین میزان خود یعنی نزدیک به ۲/۹ میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات به ارزش ۵/۵ میلیارد دلار بود. بر اساس داده‌ها، صادرات این کشور به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۱۴/۳ میلیارد دلار، ۵۲/۳ میلیارد دلار و ۷۲/۲ میلیارد دلار بوده که در مقابل واردات ۷۸/۳ میلیارد دلار، ۳۴/۴ میلیارد دلار و ۵۷/۵ میلیارد دلار بوده است. همچنین ترکیه سال گذشته حدود ۲/۵ میلیارد دلار کالا به امارات صادر کرد و نزدیک به ۴/۲ میلیارد دلار کالا از این کشور خریداری کرد. کارشناسان بر این باورند که نمایشگاه اکسپو دبی نیز نقش مهمی در افزایش تجارت دو کشور به سقف ۱۰میلیارد دلار ایفا می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 247622
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا