حذف بودجه اتاق بدون حتی یک ذره مقاومت

محمد درست‌گو *

غلامحسین شافعی رییس باتجربه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در همه روزهای پس از دوم بهمن که اعلام شد کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ سهم این نهاد را که یکی از منابع اصلی درآمدش را از چنگ اتاق بیرون آورده و به سازمان توسعه تجارت داده است هیچ سخن و ایستادگی ویژه‌ای روی صحنه نشان نداده است. در حالی که بازرگانان ایرانی که به دادن آرای خود او را به ریاست اتاق رسانده‌اند انتظار داشتند او بر اساس وظیفه و اختیاری که قانون اتاق و رای نمایندگان به او تفویض کرده‌اند برای این تنگنای پدیدارشده کاری کند و اگر کوششی برای رفع این مصوبه انجام داده است به اطلاع افکار عمومی و اعضای اتاق برساند. علاوه بر این و با توجه به اینکه بهانه بخشی از اعضای کمیسیون تلفیق سخنان منتسب به رییس اتاق درباره نمایندگان مجلس بوده است بنابراین او باید کوشش بیشتری می‌کرد تا کار به اینجا نکشد. تا چند روز دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق به صحن علنی می‌آید و تا آن روز هنوز فرصت هست تا رییس اتاق ایران با استفاده از تجربه همتایان قبلی و نیز با استفاده از لابی‌گری سیاسی با نهادهای دیگر راه ورود این مصوبه را به صحن علنی ببندد.
در روزها و هفته‌های گذشته شماری از کسانی که به اقتصاد سیاسی ایران علاقه‌مندند و نیز خواستار نیرومندی بیشتر نهاد غیردولتی اتاق به مثابه نهاد کارفرمایان ایرانی به حساب می‌آیند این سو و آن سو زمزمه‌هایی از آنها شنیده می‌شود مبنی بر اینکه اگر بهانه اتاق، آقای شافعی است وی استعفا دهد تا بهانه از دست مجلس گرفته شود که این اتفاق نیفتاده است و حرفی هم از استعفا نیست. در صورتی که این مقوله بتواند گره افتاده در کار اتاق را باز کند بهتر است تا پیش از نهایی شدن این مصوبه در صحن علنی که برگشت را کند می‌کند این راه رفته شود. در غیر این صورت و در وضعیتی که اتاق بازرگانی ایران نتواند این سنگر را نگه دارد راه برای از دست دادن سنگرهای دیگر و نیز حتی دگرگونی کلی در راهبرد انتخاباتی اتاق دیده خواهد شد و نهادهای دیگر از جمله دولت نیز به اتاق احترام نمی‌گذارند. در حالی که مطابق قانون تاسیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ریاست این نهاد با وزیر اقتصاد است احسان خاندوزی در نشست‌های این نهاد حاضر نمی‌شود و به نظر می‌رسد به مرور سایر اعضای دولتی این شورا نیز از حضور خودداری کنند و رفتار احمدی‌نژاد را در پیش بگیرند.
واقعیت این است که همراهی با مجلس و دولت از سوی اتاق و به ویژه کوتاه آمدن و نگفتن و ننوشتن در این باره به ویژه از سوی رییس اتاق اندازه دارد و اگر آقای شافعی تمایلی به ایستادگی ندارد می‌تواند جایش را به یکی از همکارانش بدهد که حوصله و بردباری برای تعامل بیشتر حتی اگر کار به تقابل بکشد را دارد. آقای شافعی تا همین جا هم برای اتاق زحمت کشیده و به نظر می‌رسد در صورتی که راهبرد نادرستی را اتخاذ و اجرا کند زحماتش بر باد می‌رود و خوش‌نامی او در این نهاد مخدوش می‌شود.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 247843
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا