شرایط مذاکره مستقیم با آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وی ادامه داد: طرف آمریکایی بارها به ما اعلام کرد که رییس‌جمهور آمریکا حسن نیت دارد و همچنین اینکه آنها به دنبال یک توافق هستند و برای رسیدن به این توافق وقت زیادی هم ندارند. ما هم به آنها گفتیم و این جمله را باز هم تکرار می‌کنیم که ما هم به دنبال یک توافق خوب هستیم. ما هم از توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان استقبال می‌کنیم اما این توافق باید دربردارنده حقوق مردم ایران باشد.

به گفته او، این توافق خوب از نظر ما باید همه تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۵ برای برداشته شدن آنها توافق صورت گرفت و به JCPOA موسوم شد را شامل شود. امروز که ما داریم با هم صحبت می‌کنیم پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده اما همه آنچه را که باید ذیل برجام به آن برسیم محقق نشده است.

امیرعبداللهیان افزود: ما حتما علاقه‌مند هستیم که مذاکراتمان منجر به لغو کامل تحریم‌ها شود اما در یک نگاه واقع‌بینانه چارچوب تحریم‌هایی که در این دور از مذاکرات، موسوم به مذاکرات وین، برای لغو هدفگذاری شده و کشورهای ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا بر آن تمرکز و تاکید دارند این است که تحریم‌هایی که در برجام و سند برجامی سال ۲۰۱۵ باید لغو می‌شد، همگی از میان ‌برداشته شود. ضمنا تمام تحریم‌هایی که به صورت یکجانبه در دوره ترامپ علیه اشخاص و نهادهایی در جمهوری اسلامی ایران وضع شده است نیز باید از میان ‌برداشته شود.

وی ادامه داد: در مذاکراتی که تا الان با طرف‌های مقابل در وین داشتیم، آنها در مورد تحریم‌های دوران ترامپ فقط لغو آن بخش از تحریم‌ها را می‌پذیرند که نفع اقتصادی ما را از برجام با مشکل مواجه می‌کند. این همه آن چیزی نیست که ما به دنبالش هستیم.

وی تضمین را یکی از بحث‌ها و چالش‌های جدی ایران در میز مذاکره عنوان کرد و گفت: ما معتقد هستیم که طرف‌های مقابل باید چند تضمین را به ما بدهند. این تضمین‌ها را باید طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی به صورت قوی در مقابل جمهوری اسلامی ایران به نمایش بگذارند. سطح اول تضمین‌ها تضمین سیاسی است. به ما گفته می‌شود که اظهاراتی که آقای جو بایدن در اجلاس اخیر G7 داشته و تعهد خود را در آنجا اعلام کرده است، می‌تواند یک تضمین سیاسی قوی باشد.

امیرعبداللهیان افزود: من در جلسه هفته گذشته در پارلمان دیدم که برخی از نمایندگان مجلس ما یک ایده‌ای را دنبال می‌کنند که باید مجلس، قانونی را تصویب کند که این بار اگر هریک از طرفین برجام از تعهدات خود خارج شدند، ما بتوانیم بر اساس یک مدل از مکانیسم ماشه بلافاصله به غنی‌سازی برگردیم آن هم در هر سطحی که مجلس، دولت را به آن موظف خواهد کرد. این امر می‌تواند پیچیدگی‌هایی را ایجاد کند. لذا به نفع طرف‌های مقابل است که در موضوع تضمین، واقع‌بینانه عمل کنند و برمبنای حقوق بین‌الملل ابتکارات و اقداماتی را روی میز قرار دهند.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: آمریکایی‌ها پیام‌های زیادی را به ما می‌دهند برای اینکه با ما مستقیما گفت‌وگو کنند. آخرین پاسخ ما به آمریکایی‌ها و واسطه‌هایی که آمده بودند این بود که هرگونه گفت‌وگو، تماس و مذاکره با آمریکا برای دولت من هزینه بسیار سنگینی خواهد داشت. ما حاضر نیستیم بدون اینکه یک چشم‌انداز روشن و قوی برای رسیدن به یک توافق خوب با تضمین پایدار در مقابلمان قرار داشته باشد، وارد پروسه مذاکره مستقیم با آمریکا شویم.

ما از طریق واسطه‌ها به آمریکایی‌ها گفتیم که اگر نیت واقعی دارید، قبل از هرگونه گفت‌و‌گو و تماسی باید چند اقدام عملی بر روی زمین انجام دهید آن هم چند ابتکار عملی و محسوس. مثلا بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ما نزد بانک‌های خارجی، آزاد شود و یا اینکه بخش‌هایی از تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال می‌شود، با یک فرمان اجرایی رییس‌جمهور صرفا به نشانه حسن نیت لغو شود تا ما باور کنیم که حرف‌هایی که آمریکایی‌ها می‌زنند قابلیت اجرا دارد و آنها برای اجرای آن اراده جدی دارند.

وی ادامه داد: ضمنا این میز مذاکره است که مشخص می‌کند تصمیمات بعدی ما چه سمت و سویی را داشته باشد. اما در مجموع ما خوش‌بین هستیم. طرف‌های مقابل تلاش می‌کنند با وارد کردن شوک و با دیپلماسی‌ بازی با زمان ما را محدود کنند و بگویند شما در حال از دست دادن زمان هستید و باید هر چه زودتر به توافق برسید ولی ما معتقدیم که تا به نقطه خوب نرسیم و تا از در دسترس بودن یک توافق خوب اطمینان حاصل نکنیم، مذاکرات باید ادامه پیدا کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 247851
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا