خبری از حمله روسیه به اوکراین نشد/شکست تبلیغات جنگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در روزهای اخیر و در ادامه پیشگویی‌های چند ماه گذشته «منابع آگاه» غربی، ۱۶ و ۱۵ فوریه به عنوان تاریخ آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تعیین شده بود تا جایی که ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری این کشور نیز با اتکا به چنین پیش‌بینی‌هایی، این روز را «روز ملی وحدت» اعلام کرد.

آمریکا و هم‌پیمانانش در اروپا و ناتو در روزهای گذشته موج عظیمی از شایعات و ادعاهای بی‌اساس را مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد روز ۱۵ یا ۱۶ فوریه به اوکراین حمله کند، به راه انداخته بودند؛ موضوعی که هرگز اتفاق نیفتاد. اعلام روسیه مبنی بر بازگرداندن بخشی از نیروهایش از مرز با اوکراین به عنوان گامی مثبت در راستای کاهش تنش‌ها، خط بطلانی بر ادعاهای مطرح‌شده در روزها و هفته‌های اخیر از جانب آمریکا و متحدان غربی آن در قالب یک جنگ روانی تمام‌عیار علیه روسیه است.

روسیه اعلام کرد که شماری از نیروهایش را همزمان با پایان یافتن رزمایش مدنظرش از مرز با اوکراین به پایگاه‌های خودشان بازمی‌گرداند. این موضوع از سوی برخی کشورها مورد استقبال قرار گرفته اما واشنگتن باز هم در مسیر جنگ‌افروزی، اعتقاد دارد که احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد. تنش‌ها بر سر بحران اوکراین طی هفته‌های اخیر به اوج خود رسید. آمریکا و هم‌پیمانانش مدعی هستند که هدف تحرکات نظامی اخیر روسیه در مرز این کشور با اوکراین، طرحی از پیش‌ تعیین‌شده برای حمله مسکو به اوکراین است. اما کاخ کرملین بارها این ادعای غرب را رد کرده و عنوان داشته که درصدد دریافت تضمین‌های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می‌شود. غرب مدت‌هاست تلاش داشته با هر ابزاری روسیه را تحت فشار بگذارد. اخیرا آمریکا تحرکات روسیه را دستاویزی برای به راه انداختن هجمه و فشار علیه مسکو کرده است. روسیه بارها تاکید کرده که این تحرکات و فعالیت‌های نظامی در قلمرو خود این کشور انجام می‌شود و مغایر با قوانین بین‌المللی نیست. آمریکا با همراهی برخی کشورهای ناتو تلاش کرده‌اند اتفاقات سال ۲۰۱۴ در اوکراین را بار دیگر زنده کنند و تحولات اخیر را مشابه آن سال بخوانند.

اما در تحولی جدید روسیه اعلام کرده بخشی از نیروهایش را از مرز با اوکراین خارج می‌کند. رهبران غربی نیز بلافاصله از این اقدام مسکو استقبال کرده‌اند و آن را نشانه مثبتی در مسیر کاهش تنش‌ها عنوان کردند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این نیروها پس از پایان رزمایش از پیش تعیین‌شده خود به پایگاه‌هایشان بازمی‌گرداند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: با پایان رزمایش مشترک روسیه و بلاروس، واحدهای حوزه‌های نظامی شرق و غرب روسیه، شروع به بارگیری جنگ‌افزارها در کامیون‌های نظامی و قطارها کرده و بلاروس را ترک می‌کنند.

واحد نظامی بخش جنوبی روسیه نیز اعلام کرد که نظامیان این کشور پس از اتمام رزمایش شروع به خارج شدن از کریمه به سمت پایگاه‌های خود کردند. این تحول از این بُعد اهمیت دارد که نشان می‌دهد مسکو تمایلی به تشدید تنش‌ها ندارد و به دنبال انجام اقداماتی در راستای آرام کردن اوضاع است؛ اقدامی که متفاوت از رویکرد آمریکا و متحدانش بوده است.عدم تحقق چنین پیش‌بینی‌ای موجب واکنش طعنه‌آمیز مقام‌های روس شده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ۲۶ بهمن در کانال تلگرامی خود نوشت: برخی رسانه‌های غربی روز ۱۵ ماه فوریه را روز تهاجم روسیه به اوکراین خوانده بودند. این روز در تاریخ به عنوان روز شکست تبلیغات جنگ خوانده می‌شود. وی همچنین در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه تارنمای شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ مدعی شده بود روز ۱۵ ماه فوریه روسیه به اوکراین حمله می‌کند، به این رسانه آمریکایی به صورت طنز و کنایه دو ساعت مهلت داد تا توبه کند. میخائیل اولیانوف رییس تیم مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین نیز توئیت کرد: به جامعه بین‌المللی هشدار داده بودند که ساعت یک ۱۶ فوریه روسیه به همسایه اش حمله می‌کند. کدام تهاجم؟ کسی بابت ایجاد تنش و گمراه کردن افکار عمومی عذرخواهی می‌کند؟ شرم‌آور است؛ واقعا شرم‌آور است.

مسکو بارها اعلام کرده که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و درصدد دریافت تضمین‌های امنیتی‌ای است که مانع از گسترش سازمان ناتو به مرزهای غربی‌اش شود.

پوتین:خواستار جنگ نیستم

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه دیروز در نشست مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتز صدراعظم آلمان در کاخ کرملین گفت که روسیه خواهان جنگ نیست و به همین دلیل ایده تضمین‌های امنیتی را مطرح کرده است.
پوتین گفت که به تعویق افتادن عضویت اوکراین در ناتو، وضعیت را تغییر نمی‌دهد و ما خواهان حل این مساله در زمان حاضر هستیم.

رییس‌جمهور روسیه بعد از دیداری که در مسکو با اولاف شولتز صدراعظم آلمان داشت، گفت: آنچه در منطقه دونباس اوکراین می‌گذرد، مصداق نسل‌کشی است و دولت کی‌یف به گونه‌ای نظام‌مند، حقوق بشر را از طرق مختلف از جمله از راه تبعیض قائل شدن نسبت به جمعیت روس‌زبان اوکراین نقض می‌کند.

پوتین همچنین به اقدام دومای روسیه مبنی بر پیشبرد لایحه‌ای واکنش نشان داد که از او می‌خواهد استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد. وی در این باره گفت که همچنان به توافق مینسک و اینکه هنوز برای اجرای آن دیر نشده باشد، امیدوار است.
همچنین پوتین در بخش‌هایی از کنفرانس خبری که با صدراعظم آلمان داشت گفت که از غرب می‌خواهد تا از استقرار تسلیحات تهاجمی در مرزهای روسیه خودداری کند و خواستار آن شد که از توسعه ناتو به شرق جلوگیری شود.

وی تاکید کرد که روسیه خواستار جنگ نیست و به همین دلیل ابتکارهایی را برای آغاز مذاکرات در راستای رسیدن به توافق در خصوص امنیت مشترک مطرح کرده حال آنکه پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نکرده است.

شولتز هم در این کنفرانس خبری گفت: به رییس‌جمهور روسیه گفتم که استقرار نیروهای روس در نزدیکی اوکراین، تهدید به شمار می‌آید. وی ادامه داد: هنوز امکان برگزاری مذاکرات و پایان بحران فعلی وجود دارد و عقب‌نشینی برخی از نیروهای روسیه از مرز اوکراین، گام مهمی به شمار می‌آید. صدراعظم آلمان مدعی شد: هرگونه حمله روسیه به اوکراین پیامدهای وخیمی به همراه خواهد داشت و باید متوقف شود.

با این حال، او افزود: درک می‌کنیم که اروپا باید با روسیه در راستای امنیت عمومی همکاری کند و با همپیمانان در اتحادیه اروپا آماده مذاکره در این باره هستیم. هنوز به بن‌بست نرسیده و آماده حل بحران فعلی هستیم. باید به مذاکره بازگردیم و گزینه جنگ را دور کنیم.

شولتز تاکید کرد: امنیت اروپا جز با مشارکت روسیه ساخته نمی‌شود. با رییس‌جمهور روسیه توافق کردیم که ساز و کار نورماندی برای جلوگیری از بروز درگیری مهم است و عقب‌نشینی برخی نیروهای روسیه از مرز اوکراین گامی مهم به شمار می‌آید. با این حال رسانه‌های آمریکایی از تک و تا نیفتاده و شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس مدعی شده که حمله روسیه به اوکراین تا یکشنبه آتی (یکم اسفند) انجام خواهد شد.

بایدن: حمله روسیه به اوکراین همچنان محتمل است

به رغم اینکه برخی کشورها از جمله فرانسه و آلمان این گام روسیه را مثبت ارزیابی کرده‌اند اما آمریکا باز هم مسیر ملتهب نشان دادن شرایط را انتخاب کرده است. پس از این اعلام روسیه، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که احتمال حمله روسیه بار دیگر وجود دارد.

رییس‌جمهور آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که حمله روسیه به اوکراین «هنوز یک احتمال» است و گزارش‌ها مبنی بر دور شدن برخی از نیروهای روسی از مرز اوکراین هنوز توسط ایالات‌متحده تایید نشده است.
بایدن ضمن هشدار درباره اینکه در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های غرب «آماده» است، افزود: «ما برای پاسخ قاطع به هرگونه حمله روسیه به اوکراین که بسیار محتمل است، آماده‌ایم.» رییس‌جمهور آمریکا از روسیه خواست تا از جنگ عقب‌نشینی کند و تهدید کرد، آمریکا «به دنبال رویارویی مستقیم با روسیه نیست.» اما در صورت حمله روسیه به آمریکایی‌ها در اوکراین «به شدت پاسخ خواهد داد» و متعهد شد از هر وجب از کشورهای عضو ناتو محافظت کند.

وی تاکید کرد: ایالات‌متحده و شرکایش برای «هر اتفاقی» آماده هستند و از دیپلماسی آغاز می‌کنند تا «پاسخ قاطعانه». روسیه در صورت حمله به اوکراین بهای اقتصادی سنگینی خواهد پرداخت. او توضیح داد که تحریم‌های «شدید» که در انتظار روسیه است، «بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مؤسسات مالی و صنایع بزرگ» را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و بار دیگر تاکید کرد که در صورت وقوع هرگونه حمله پروژه «نورداستریم۲» (خط انتقال گاز بین روسیه و آلمان) دیگر وجود نخواهد داشت.

بایدن گفت واشنگتن «تایید نکرده» که نیروهای روسی مواضع خود را در مرز با اوکراین ترک کرده‌اند و افزود که روسیه بیش از ۱۵۰ هزار سرباز را در مرز با اوکراین و بلاروس مستقر کرده است. وی گفت، هیچ تضمینی مبنی بر بازگشت این یگان‌ها به پادگان‌های نظامی خود وجود ندارد و کارشناسان تایید می‌کنند که این یگان‌ها همچنان تهدید هستند.

رییس‌جمهور آمریکا گفت که ایالات‌متحده هیچ موشکی در خاک اوکراین مستقر نکرده است و قصد ندارد آنها را در آینده نیز در آنجا قرار دهد. وی گفت: «نه آمریکا و نه ناتو در اوکراین موشک ندارند. ما نیز برنامه‌ای برای نصب آنها در آنجا نداریم.» رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که آمریکا روسیه را هدف قرار نمی‌دهد و به دنبال بی‌ثبات کردن آن نیست و مردم روسیه دوست مردم آمریکا هستند. وی خطاب به مردم روسیه گفت: «من به مردم روسیه اطمینان می‌دهم که شما دشمنان ما نیستید و مطمئن هستم که جنگ با اوکراین را که با آن تاریخ، سنت‌ها و پیوندهای خانوادگی دارید، نمی‌خواهید.»

وی افزود: «چند هفته است که ما با متحدان و شرکای خود در دیپلماسی بدون وقفه در حال تعامل هستیم و اخیراً با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه تلفنی صحبت کردم تا به او بگویم که ما آماده ادامه دیپلماسی در بالاترین سطوح برای دستیابی به تفاهم کتبی بین روسیه، ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی هستیم.»

رییس‌جمهور آمریکا گفت: «ایالات‌متحده با روسیه در مورد نیاز به ادامه تلاش‌های امنیتی دیپلماتیک در اروپا موافق است. آنها نگرانی‌های امنیتی دارند. پوتین و من توافق کرده‌ایم که کارشناسان ما در هر دو طرف باید به همکاری با شرکای اروپایی خود جهت رسیدن به این هدف ادامه دهند.» پس از اعلام روسیه مبنی بر خارج کردن شماری از نیروهایش از مرز با اوکراین، غرب تلاش کرده این مساله را کم اهمیت جلوه دهد و گفته است که هنوز نشانه مورد اعتمادی درباره خروج این نیروها مشاهده نکرده است و احتمال حمله روسیه به اوکراین همچنان وجود دارد.

حتی برخی مقامات غربی در اظهارنظرهایشان از تمایل مسکو برای حرکت در مسیر دیپلماتیک سخن به میان آورده‌اند. برای نمونه بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس گفته که نشانه‌هایی از گشایش دیپلماتیک در مساله اوکراین وجود دارد اما به نظر می‌رسد در پس پرده، نفع آمریکا و متحدانش در تداوم التهاب و نگرانی در مورد بحران اوکراین است.

ناتو: روسیه عقب‌نشینی نکرده است

دبیرکل ناتو نیز با ادعای اینکه روسیه نظامیان خود را از مرز اوکراین عقب نکشیده، گفت بلکه در حال اعزام تعداد بیشتری نیروی نظامی به منطقه است.

استولتنبرگ طی گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل گفت: «سیگنال‌هایی که دیروز از مسکو رسید نیاز به خوش‌بینی محتاطانه دارد. ما هنوز نشانه‌های واقعی کاهش تنش از سوی روسیه را ندیده‌ایم.»

وی ادامه داد: «با وجود حضور جمعیت عظیم نظامیان روسیه در مرزهای اوکراین، مسکو آماده گفت‌وگو است. روسیه همیشه استقرار و اعزام مجدد نیروهای خود را [می‌تواند] انجام دهد و این به معنای عقب‌نشینی آنها نیست.»

دبیرکل ناتو اظهار کرد: «از افزایش حضور نظامی ایالات‌متحده و تعهد آنها برای حمایت از اتحادیه اروپا سپاسگزاریم. ما آماده گفت‌وگو با روسیه برای دستیابی به راهکارهای دیپلماتیک با روسیه هستیم، اما برای بدترین شرایط آماده هستیم.»

نه امروز و نه هفته‌های آتی جنگی در کار نخواهد بود

باوجود برخی ادعاها درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین، چیژوف تاکید کرد که چنین اخبار و گزارش‌ها، فاقد هرگونه سند و مدرکی است. «ولادیمیر چیژوف» (Vladimir Chizhov) نمایند دائم روسیه در اتحادیه اروپا اطمینان داد نه امروز (۱۶ فوریه) ، نه هفته یا هفته‌های آینده و نه ماه آینده جنگ رخ نخواهد داد. نماینده دائم روسیه دراتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه تلویونی «ولت» آلمان گفت که روسیه هیچ قصد و طرحی برای تهاجم به قلمرو اوکراین ندارد.

چیژوف به این شبکه تلویزیونی آلمانی گفت: اطمینان می‌دهم که این چهارشنبه هیچ حمله‌ای درکار نخواهد بود و هیچ تعدی به مرزهای اوکراین نیز طی هفته آینده یا هفته‌های بعدی و یا ماه آیند رخ نخواهد داد. امروز هیچ جنگی در اروپا آغاز نمی‌شود. در همین حال چیژوف از کشورهای غربی خواست تا موارد و نگرانی‌های امنیتی مطرح شده از جانب روسیه را جدی بگیرند.
وی دراین باره به شبکه ولت آلمان گفت: چنانچه دغدغه‌های ما مورد توجه جدی قرار گیرد، روند کاهش تنش روی خواهد داد و این به سود تمام اروپایی‌ها و تمامی دیگر کشورها و تمامی جهان خواهد بود.

ارزیابی

به نظر می‌رسد که اهداف آمریکا و هم‌پیمانانش در فضاسازی برای مساله حمله به اوکراین به منظور افزایش فشارها علیه مسکو نه تنها نتیجه نداده بلکه اهداف غرب در این راستا را بیش از پیش برملا کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز تبلیغات غرب در مورد تهاجم روسیه را شکست خورده خوانده است. اینکه آمریکایی‌ها همچنان اصرار می‌ورزند که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد و حتی تاریخی را برای این حمله تعیین کرده‌اند، اقدامی تامل‌برانگیز و تعجب‌آور است. مشخص است که ملتهب نشان دادن اوضاع در مسیر منافع واشنگتن قرار دارد و هر چند مقامات آمریکایی از فرصت دادن به دیپلماسی نیز سخن گفته‌اند اما تلاش کاخ سفید برای جنگ‌افروزی بر کسی پوشیده نیست. فضاسازی اخیر غرب نشان می‌دهد که آمریکا و متحدانش به شدت تلاش می‌کنند از فرصت ایجاد شده در مورد تنش مسکو- کی‌یف نهایت استفاده را برای تضعیف روسیه و تنزل دادن اعتبار و جایگاه مسکو در جامعه جهانی با جنگ روانی کنند.

آنچه عیان‌تر شده، عدم تصمیم روسیه به جنگ و آرام شدن اوضاع و برعکس، قصد آمریکا و متحدانش برای ملتهب نشان دادن شرایط است. قطعا این فضاسازی به نفع امنیت و ثبات جهان نیست و جامعه جهانی باید به این مهم برسد که درگیر شدن در یک مناقشه تحت هدایت کاخ سفید پیامدهای ناگواری برای همه به دنبال خواهد داشت بنابراین باید در راستای کاهش تنش‌ها گام برداشت و مذاکره، بهترین راه پیشگیری از تنش‌هاست.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 247889
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا