تداوم گرانی محصولات فولادی در سال آینده

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اگر به گذشته برگردیم باید گفت که به دنبال نهایی شدن برجام و تاثیرات مثبت اقتصادی آن در سال ۹۴، قیمت میلگرد که از ابتدای ریاست‌جمهوری حسن روحانی روند نزولی در پیش گرفته بود، به کیلویی ۱۴۰۰ تومان رسید. این رقم با افزایش تقاضا و رونق بازار طی سال‌های بعد به ۱۶۰۰ تومان در اوایل سال ۹۶ رسید. تاکید می‌شود که یک توافق احتمالی می‌تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد داخلی و بازار آهن و فولاد داشته باشد. اما برخی دیگر باور دارند که در پی توافق ایران با غرب، قیمت‌ها مدتی کاهشی می‌شوند و بعد از آن دوباره افزایشی خواهند بود. دلیل اینکه چنین روندی پایدار نیست را کارشناسان در مشکلات اقتصادی داخلی می‌دانند که ارتباطی به روابط بین‌الملل ندارد.

تاثیر احساس امنیت بر روند بازار

در همین رابطه رییس اتحادیه تاسیسات ابزارآلات ساختمانی و آهن‌آلات استان سیستان‌وبلوچستان گفت: با حصول توافق برجام، شرایط قیمتی مدتی کاهشی خواهد شد اما به دلیل وجود مشکلات اقتصادی در داخل این کاهش مقطعی خواهد بود و دوباره قیمت‌ها به شرایط بازار امروز برمی‌گردد.

مهدی کریمیان درباره توافق برجام گفت: قیمت محصولات و کالاها با توافق برجام در بازار تغییری نخواهند داشت ولی موضوع مهمی که با توافق برجام برای بازار حاصل می‌شود احساس امنیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: احساس امنیت اقتصادی به گونه‌ای است که حتی در مقطعی که از توافق موقتی گفت‌وگو شد نرخ دلار و ارز کاهشی شد و وقتی توافق موقتی تایید نشد، قیمت‌ها دوباره در بازار افزایشی شد.

کریمیان گفت: شرایط بازار با توافق برجام تغییرات اندکی خواهد داشت اما برای ایجاد شرایط باثبات و داشتن روابط عادی باید این شرایط دائمی طولانی و مثل تمام کشورهای دنیا همیشگی باشد که در آن صورت می‌توان به راحتی زندگی کرد.

وی درباره پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی در سال آینده افزود: قیمت محصولات فولادی و آهن به طور حتم همانند سایر کالاها ارتقا پیدا می‌‌کند و همراه با افزایش قیمت خواهد بود.

رییس اتحادیه تاسیسات ابزارآلات ساختمانی و آهن‌آلات استان سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: مشکلات ارزی، قطع و سهمیه‌بندی انرژی و کمبود مواد اولیه برای واحدهای تولید‌کننده از علل افزایش قیمت محصولات فولادی و دیگر محصولات در سال آینده است.

کریمیان تصریح کرد: به نظر می‌رسد قیمت همه محصولات در سال آینده از قیمت محصولات در سال ۱۴۰۰ هم بیشتر خواهد شد و البته نمی‌توانم درباره قیمت جهانی فولاد اظهارنظری کنم به این دلیل که اطلاعات دقیقی در این باره ندارم.

عدم توازن در زنجیره فولاد

تاثیر سیاست‌های داخلی بر بازار فولاد از موارد مهمی است که کارشناسان بر آن تاکید دارند. در این رابطه عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد: زمانی که توازن در هر حلقه زنجیره برهم‌ زده شود، قیمت محصول نهایی افزایش می‌یابد و امکان صادرات آن کاهش خواهد یافت.

مصطفی عبداللهی درباره بر‌هم خوردن توازن حاشیه سود در زنجیره فولاد افزود: اگر توازن تقاضا و قیمت در هر حلقه‌ای از زنجیره وجود نداشته باشد، آن بخش با مشکل روبه‌رو شده و به تعطیلی کشیده می‌شود.

وی افزود: اکنون انجمن نورد با ارائه آهن اسفنجی با قیمت بالا به القایی مشکل داشته و یکی از دغدغه‌های انجمن نورد همین مساله است چراکه معتقد هستیم بخش خصوصی که در حوزه القایی هزینه کرده تا با تولید اشتغال ایجاد کند باید قیمت‌گذاری به شکلی باشد که آنها امکان کار با یک سود حداقلی به کار خود ادامه دهند.

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران با بیان اینکه مارجین نورد در بورس نیز بین پنج تا شش درصد است، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل بخش نورد نیز سود مناسبی را دریافت نکرده و به همین دلیل القایی‌ها نیز سود چندانی نصیبشان نمی‌شود.

عبداللهی ادامه داد: دولت در نظر داشته باشد اگر القایی‌ها امکان خرید آهن اسفنجی با قیمت مناسب را نداشته باشند و تولیدشان متوقف شود، بسیاری از کارخانه‌های بخش نورد نیز متوقف خواهند شد و معتقدیم قیمت آهن اسفنجی باید کاهش یابد تا سقف قیمت تمام‌شده ما پایین‌تر از قیمت جهانی باشد تا محصول نهایی انتهایی زنجیره امکان صادرات داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر در انتهای زنجیره قیمت افزایش پیدا کند، بازار به دلیل تولید بالای فولاد در کشور اشباع شده و اشکالاتی را به وجود خواهد آورد و امکان پرداختن به صادرات را نداریم و بنابراین سود باید درست تقسیم شود.

عبداللهی ضمن اشاره به اینکه گفته می‌شود مجوز القایی‌ها برای تولید ذوبی بوده، گفت: اگر مساله را به این صورت طرح کنیم باید گفت واحدی مانند فولاد مبارکه برود و از خارج از کشور تامین کند و ذوبی‌های داخل را برای القایی‌ها بگذارد.

وی افزود: اگر دقت شود، ترکیه مواد اولیه را از سراسر دنیا با قیمت جهانی وارد می‌کند و محصول نهایی را تولید و به سراسر دنیا صادر می‌کند اما ما که تمام زنجیره را دارا هستیم در تعادل آن به مشکل خورده‌ایم.

عبداللهی گفت: تولید شمش القایی کمک بزرگی به صنعت نورد می‌کند و اگر به مشکل برخورد کند، چشم‌انداز تولید فولاد کشور با قطعی گاز و برق حتما دچار خدشه خواهد شد.

سایه پررنگ قیمت‌های دستوری در عرضه‌های بورس کالا

در ادامه دبیرکل انجمن سنگ‌آهن کشور با زیر سوال بردن قیمت‌گذاری دستوری به اهمیت عرضه و تقاضا اشاره کرد و گفت: با عرضه محصولات در بورس کالا، دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها اتفاق خواهد افتاد، اما باید به این نکته توجه کرد که محصولات زنجیره فولاد از نظر فنی به یکدیگر وابسته هستند، ولی لزوما از لحاظ قیمت به یکدیگر وابستگی ندارند.

سعید عسگرزاده در رابطه با وابستگی قیمت سنگ‌آهن به نرخ کدال شمش خوزستان گفت: تلاش‌هایی در حال صورت گرفتن است تا قیمت محصولات در زنجیره فولاد به یکدیگر وابسته نباشند چراکه قیمت‌گذاری محصولات باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد، اما زمان این کار مشخص نیست و تا زمانی که فرآیند حاکم بر بورس کالا، فرآیند عرضه و تقاضا نباشد، هرگونه حذف عدم‌وابستگی قیمت‌ها ضربه‌زننده خواهد بود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات دولت در قیمت شمش اعمال نفوذ می‌کند یعنی شرایط را به سمتی می‌برد که قیمت‌ها به دلخواه خود باشد. در این حالت، نمی‌توان بقیه زنجیره فولاد را به گونه‌ای رها کرد تا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشد زیرا ابتدا باید به این نقطه برسیم که تعیین کنیم میزان مصرف داخلی فولاد ما چقدر است و همان میزان را در رینگ داخلی عرضه کنیم و اجازه صادرات به آنها داده نشود و سایر تولیدات خود را از ابتدا تا انتها به رینگ‌های صادراتی منتقل کنیم.

دبیرکل انجمن سنگ‌آهن کشور تصریح کرد: اگر این اتفاق در بورس کالا بیفتد، نباید به کسی هم اجازه دهیم که محصول خود را در رینگ صادراتی عرضه کند، اما ماده اولیه خود را از رینگ داخلی تهیه کند بنابراین هر تولیدکننده باید به میزانی که از رینگ داخلی ماده اولیه تهیه می‌کند، باید محصولات خود را در رینگ داخلی عرضه کند تا این چرخه تا انتها کلیه نیازهای مردم را برطرف کند.

عسگرزاده با اشاره به اینکه دولت به هر حال در تنظیم بازار داخل در قیمت‌ها اعمال نفوذ خواهد کرد، گفت: سایه قیمت‌های دستوری همیشه بر سر بورس کالا هم بوده و هم خواهد بود. در این شرایط، همه فعالان می‌پذیرند و به دلیل اینکه شرایط به هم نریزد، قیمت پایه باید تابعی از قیمت‌های یکی از عناصر زنجیره باشد و حتی می‌توان قیمت‌ها را وابسته به یکی از قیمت محصولات ابتدایی یا انتهایی زنجیره تعیین کرد.

وی افزود: هر اتفاقی که در زنجیره رخ دهد، زنجیره باید فعالیت داشته باشد و برای حفظ فعالیت، قیمت‌ها باید متناسب باشند مگر اینکه در فضای بازار آزاد قرار بگیریم و همه چیز آزاد شود و سایه قیمت‌گذاری دستوری از روی بورس کنار برود. در این حالت، طبیعی است که وابسته بودن قیمت‌ها به یکدیگر منطقی نباشد. نکته‌ای که منطقی است این است که محصولات زنجیره فولاد به یکدیگر وابسته هستند، اما از نظر قیمتی الزاما به هم وابسته نیستند یعنی قیمت هر محصول بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

روند کاهش تولید فولادی‌ها ادامه دارد

اما با نگاهی به وضعیت انرژی برای تولید‌کننده‌های فولادی باید گفت که این حوزه با کاهش روند تولید روبه‌رو شده است. آمار تولید فولادی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، تمام فرآورده‌های فولادی اعم از شمش، محصولات و همچنین مقاطع تخت و طویل فولادی با افت تولید سه تا هشت درصدی نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند. در این بین تنها میزان تولید آهن‌اسفنجی آن هم تنها ۲۵۴ تن معادل یک درصد بیشتر شده است.

طبق آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ارائه شده است، در ۱۰ ماهه امسال میزان تولید کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار) و شمش فولاد بیشترین میزان کاهش تولید را داشته‌اند.

تولید مقاطع تخت فولادی از هفت میلیون و ۵۸۷ هزار تن در مجموع ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ به شش میلیون و ۹۹۸ هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده و بدین ترتیب هشت درصد کاهش تولید را ثبت کرده است.

همچنین میزان تولید فولاد میانی (شمش فولاد) نیز در مجموع ۱۰ ماهه سال جاری به همین میزان (هشت درصد) افت تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. تولید این ماده معدنی از ۲۵ میلیون و ۳۶۲ هزار تن به ۲۳ میلیون و ۲۰۹ هزار تن تقلیل یافته است.

از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه به ترتیب ۱۶ میلیون و ۴۰۳ هزار تن محصولات فولادی و ۹ میلیون و ۴۰۵ هزار تن مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی وسایر مقاطع) تولید شده است که نسبت به ۱۷ میلیون و ۲۰۳ هزار تن (محصولات فولادی) و ۹ میلیون و ۶۱۶ هزار تن (مقاطع طویل فولادی) تولیدی ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ به ترتیب پنج درصد و سه درصد کاهش تولید داشته‌اند.

در مقابل تنها تولید آهن‌اسفنجی در مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید افزایشی داشته است. البته تنها یک درصد این میزان بیشتر شده و از حدود ۲۵ میلیون و ۵۵۴ هزار تن در مجموع ۱۰ ماهه سال گذشته به ۲۵ میلیون و ۸۰۸ هزار تن طی مدت مذکور سال جاری رسیده و تنها ۲۵۴ تن بیشتر تولید شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 247932
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا