پشتوانه تبلیغاتی و سیاسی برای توافق

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی *

تیم مذاکره‌کننده ایران در وین مشغول کار است و اخبار مختلفی هم که منتشر می‌شود، حکایت از رسیدن کار به مرحله نهایی دارد. بر این اساس قبل از هر تحلیل و ارزیابی از شرایط موجود باید به دو نکته توجه داشت.

۱- همه گزارش‌ها و اخبار منتشرشده قابل اطمینان یا بی‌طرفانه نیست. در واقع، مذاکراتی که در وین جریان دارد به تنهایی تعیین‌کننده نیست و به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها و سه کشور اروپایی تلاش دارند با یک فشار رسانه‌ای و اقدامات دیگری مثل تعیین ضرب‌الاجل‌ها و عقب انداختن آن و… بر روند مذاکره تاثیرگذار باشند.
در واقع آنجا صرفا یک مذاکره دیپلماتیک صرف صورت نمی‌گیرد، بلکه جنگ رسانه‌ای و فشارهای دیپلماتیک هم بخشی از مذاکرات شده است تا دست برتری برای طرف مقابل ایجاد کرده و سبب قوی‌تر شدن آنها بشود.
از این‌رو معتقدم که هرچه به انتهای کار و مرحله نهایی نزدیک می‌شویم این فشارها بیشتر می‌شود. دقت داشته باشید که اکنون مرحله رسیدگی به مسائل حساسی است که ایران مطرح کرده مثل رفع تحریم و قبلا آنها با عناوینی مثل لغو موقت تحریم یا ایجاد معافیت از این موضوع سوءاستفاده کرده‌اند.
در واقع آنها به خاطر افزایش قدرت چانه‌زنی خود در این مسائل‌، همچنین برای کاهش فشار جریان رقیب خود یعنی جمهوریخواهان این فضاسازی‌ها را می‌کنند.
بر همین اساس، با نزدیک شدن به مرحله پایانی این فشارها افزایش خواهد یافت و این اصطلاح توپ را به زمین طرف مقابل انداختن، بسیار بیشتر تکرار خواهد شد. خبرگزاری رویترز که در جهت اهداف انگلیسی‌ها و آمریکایی‌‎ها کار می‌کند نیز گزارش اخیر را با این همین رویکرد و برای ایجاد شکاف در جامعه ایران و جناح‌های مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا منتشر کرد تا از این طریق هم سوءاستفاده‌هایی کند. اما از آنجایی که مساله برای ما منافع ملی است باید دقت کنیم و هوشیارانه‌تر و با اطلاعات بیشتر واکنش نشان دهیم و موضع‌گیری کنیم تا انشاءالله به توافقی دست یابیم که منافع ملی ما را فارغ از نظرات جناح‌های مختلف تامین کند.
۲- برخی موارد اعلامی یا مواضع طرف ایرانی در روزهای اخیر شاید از نظر حقوقی خیلی فایده نداشته باشد اما از نظر سیاسی حتما دلایلی برای طرح داشته است لذا باید قبل از نقد آن، دقت بیشتری به خرج داد. به عنوان مثال وزیرخارجه کشورمان نیز اخیرا در این راستا از اهمیت صدور یک بیانیه سیاسی از سوی کنگره آمریکا سخن گفته است.
شاید این موضوع از نظر حقوقی خیلی فایده نداشته باشد یعنی حتی اگر کنگره هم بیانیه بدهد، می‌دانیم که روسای‌جمهور آمریکا از اختیارات فراتری برخوردار هستند و دیده‌ایم که گاهی برخی از مصوبات مجلس آمریکا را هم وتو می‌کنند اما این موضع‌گیری ایران می‌تواند از این جهت باشد که با این کار می‌‎توان از نظر بعد تبلیغاتی و سیاسی یک پشتوانه‌ برای توافق ایجاد کرد. بالاخره دولت باید به نوعی پاسخ مصوبه مجلس درباره تضمین را بدهد لذا فکر می‌کنم که صحبت‌های اخیر آقای امیرعبداللهیان از این‌رو بیان شده است.
* نماینده پیشین مجلس

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 247967
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا