نظر بایدن درباره زمان‌بندی حمله روسیه به اوکراین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا باوجود تمام اظهارات مقامات مسکو در تکذیب طرح یک حمله به اوکراین، روز پنجشنبه گفت که خطر یک تهاجم نظامی از سوی روسیه بسیار بالاست. بر اساس ارزیابی او، این حمله احتمالا طی روزهای آینده می‌تواند صورت گیرد و روسیه با استناد به اقدامات و اتفاقات مجعول آن را توجیه کند.

روزنامه وال‌استریت ‌ژورنال در شماره تازه خود نوشته است که روسیه گزارشی به سازمان ملل ارائه کرده که از جنایت و حتی قوم‌کشی در شرق اوکراین و در جمهوری‌های خودمختاری‌طلب به دست نیروهای اوکراینی سخن می‌رود. در واشنگتن بیم این می‌رود که سفیر روسیه در سازمان ملل بخواهد این گزارش را به طور رسمی هم ارائه کند تا زمینه و توجیهی برای حمله به اوکراین فراهم شود. ظاهرا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خود را آماده می‌کند که برای واکنش به چنین گزارش‌ها و جعل اطلاعاتی از سوی روسیه در شورای امنیت توضیح دهد.

اخراج نفر دوم سفارت آمریکا در مسکو

روسیه در میانه بحران اوکراین، بارت گورمن، معاون سفیر آمریکا در مسکو را از این کشور اخراج کرد. وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن روز پنجشنبه ضمن اعلام بررسی یک پاسخ مناسب گفت که این دیپلمات ارشد بدون ارائه دلیل اخراج شده است. بارت گورمن نفر دوم سفارت آمریکا پس از جان سالیوان بوده است. مقامات آمریکا می‌گویند گورمن دارای ویزای معتبر بوده و کمتر از سه سال است که در مقام خود در مسکو خدمت می‌کرده است. وزارت خارجه در بیانیه‌ای گفته است: ما روسیه را فرامی‌خوانیم که به اخراج بی‌دلیل دیپلمات‌ها و همکاران آمریکا پایان دهد. این بیانیه می‌افزاید: امروز بیش از هر زمانی اهمیت دارد که کشورهای ما از پرسنل ضروری در محل برخوردار باشند تا ارتباطات میان دو دولت تسهیل گردد.

شواهد حمله قریب‌الوقوع روسیه و تشدید نگرانی ناتو

روسیه ادعا می‌کند دست به عقب‌نشینی نیروها از مرزهای اوکراین زده است. کشورهای غربی و ناتو اما در واقعی بودن این ادعای کرملین تردید دارند و شواهدی دال بر عقب‌نشینی نمی‌بینند. بر اساس اطلاعات سرویس‌های مخفی، روسیه حتی بر شمار سربازان خود در مرزهای اوکراین افزوده است. ارزیابی «گروه تشخیص بحران» مستقر در ستاد مرکزی ناتو در شهر مونس بلژیک، از وضعیت کنونی می‌گوید: درست است که روسیه شمار قلیلی سربازان (از جمله مستقر در کریمه) را بازگردانده، اما در مجموع بر حضور نظامی در مرزهای اوکراین حتی افزوده است. در چندین جبهه واحدهای نظامی روسیه تقویت شده‌اند. از آن گذشته روسیه تجهیزات جنگی خود را در مناطق مهم استراتژیک باقی گذارده است تا بعدا بتواند بسیج نیروها را دوباره احیا و به سرعت عملیاتی کند.

انتقال جنگنده‌های بیشتر روسی به مرزهای اوکراین

کشورهای عضو پیمان ناتو مدام نسبت به لشکرکشی قریب‌الوقوع به اوکراین هشدار می‌دهند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در نشست ناتو در بروکسل گفت که او شواهد زیادی در رابطه با تدارک روسیه برای یک تهاجم نظامی می‌بیند. ژنرال لوید گفت، روسیه ذخایر خون بیشتری به مرزهای اوکراین فرستاده و هواپیماهای جنگی بیش از حد معمول یک رزمایش در این مناطق مستقر کرده است. وزیر دفاع آمریکا گفت: «من تا همین چند سال قبل یک سرباز بودم. من از اطلاعات دست اول می‌دانم که این تدارک‌ها بی‌دلیل صورت نمی‌گیرند. این کارها بی‌شک به این دلیل نیست که بگوییم آن‌ها خود را آماده می‌کنند که به خانه‌هایشان بازگردند.» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به آمادگی روسیه برای یک حمله اشاره کرد و گفت که روس‌ها به قدر کافی واحدهای نظامی و امکانات، برای یک تهاجم گسترده به اوکراین در اختیار دارند تا این حمله را با یک زمان کوتاه هشدار قبلی و شاید هم بدون هشدار عملیاتی کنند. به موازات نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، سران کشورهای اتحادیه اروپا نیز حضور به هم رساندند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پس از نشست سران گفت که اتحادیه اروپا آماده است به تهاجم روسیه علیه اوکراین واکنش نشان دهد. صدراعظم آلمان گفت که روسیه در سراسر نواحی مرزی خود با اوکراین، در خاک روسیه، در خاک بلاروس و در دریای سیاه دست به بسیج واحدهای نظامی زده است، به طوری که تهاجم نظامی همه‌جانبه به اوکراین را ممکن ساخته است. شولتس افزود که این اقدامات روسیه را نمی‌توان نادیده گرفت. او وضعیت کنونی را بسیار دشوار و خطرناک خواند.

ادامه درگیری و اتهام‌زنی بین دولت اوکراین و شورشیان جدایی

این در حالی است که نیروهای دولتی اوکراین و شورشیان جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه در شرق این کشور دیروز اتهامات جدیدی علیه یکدیگر از بابت دست زدن به گلوله‌باران و دیگر اقدامات نقض‌کننده آتش‌بس مطرح کردند؛ اتفاقی که تنش‌ها را در بحبوحه ترس از اجرای حمله‌ای از جانب روسیه به اوکراین تشدید می‌کند. کی‌یف و شورشیان شرق اوکراین در پی گزارش مواردی از حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای در شرق این کشور طی روز پنجشنبه، که نگرانی‌ها را از بابت احتمال مداخله روسیه با بیش از ۱۰۰ هزار نظامی استقرار‌یافته‌اش در نزدیکی مرکز اوکراین افزایش داد، یکدیگر را مقصر اعلام کردند. کرملین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از بابت مساله شعله‌ور شدن درگیری‌ها در اوکراین عمیقا نگران بوده و از نزدیک وضعیت را رصد می‌کند. آمریکا اعلام داشت، روسیه بعد از مواجهه با دست رد به درخواستش از بابت لغو برنامه عضویت اوکراین در ناتو دنبال بهانه‌ای برای جنگ است. خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد، جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد که روستای پتریوسکه واقع در این منطقه جدایی‌طلب در ساعت ۰۳۳۰ گرینویچ هدف قرار داد. همچنین جمهوری لوهانسک، یکی دیگر از جمهوری‌های خودخوانده شورشی در شرق اوکراین، وقوع چندین مورد حمله خمپاره‌ای در آنجا در صبح دیروز را گزارش کرد. دولت کی‌یف نیز گفت که این شورشیان امروز جمعه چهار بار دست به شلیک توپخانه یا خمپاره زدند. ارتش اوکراین اواخر روز پنجشنبه در بیانیه جداگانه‌ای اعلام داشته بود، هیچ برنامه‌ای برای حمله به مواضع شورشیان ندارد. کی‌یف و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در هشت سال گذشته درگیری داشته‌اند و آتش‌بس بین دو طرف به طور معمول نقض می‌شود، اما شدت درگیری‌ها بیان آنها در روزهای اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. مجلس سفلای پارلمان روسیه این هفته رای به طرحی داد تا از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه بخواهد استقلال دو منطقه جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین را مستقل به رسمیت بشناسد. این در حالی است که اتحادیه اروپا به مسکو گفته است که این برنامه را پیگیری نکند.

آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه درسطح سران

سرگئی کیسلیتسا، نماینده اوکراین در سازمان ملل اعلام کرد که کی‌یف برای مذاکره با روسیه در سطح اجلاس سران و یا در سطح وزرای خارجه آماده است.

کیسلیتسا به خبرنگاران گفت: ما همیشه برای مذاکره آماده هستیم. همانطور که وزیر امور خارجه ما گفت، رییس‌جمهور ما همیشه برای دیدار شخصی (با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه) و مذاکره تمایل دارد. نماینده اوکراین در سازمان ملل یادآور شد که دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین تمایل خود را برای دیدار با همتای روسی خود سرگئی لاوروف ابراز کرده است. وی افزود که دبیرکل سازمان ملل از وی در مورد تمایلش برای دیدار با واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل سوال کرده است. این دیپلمات تاکید کرد که طرف اوکراینی همیشه برای مذاکرات اساسی آماده است. پیش از این مسکو بر آمادگی خود برای گفت‌وگو در مورد عادی‌سازی روابط دوجانبه با اوکراین در صورت آماده شدن دستور کار مناسب در این زمینه تاکید کرده بود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 247998
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا