قیمت جهانی نفت امروز ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از رویترز، در حالی که سرمایه گذاران در حال ارزیابی احتمال اختلال در عرضه نفت در نتیجه بحران اوکراین هستند و در عین حال احیای توافق هسته ای و افزایش صادرات نفت ایران در ماه های آتی دور از ذهن نیست قیمت نفت روز پرنوسان بود.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با ۵۷ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش به ۹۳ دلار و ۵۴ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا هم در پایان معاملات دیروز با ۶۹ سنت معادل نیم درصد کاهش به ۹۱ دلار و ۷ سنت رسید. بازارهای آمریکا روز دوشنبه نیز تعطیل خواهد بود.

قیمت هر دو شاخص نفتی در روز دوشنبه به بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۴ رسید، اما افزایش احتمال لغو تحریم های نفتی ایران موجب شد تا قیمت ها تضعیف شود. بدین ترتیب در این هفته برای نهمین هفته متوالی افزایش داشت هرچند که رشد قیمت این شاخص نفتی تنها ۰.۹ درصد بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا اما پس از ۸ هفته افزایش متوالی شاهد کاهش هفتگی ۱.۷ درصدی بود.

نگرانی ها از احتمال اختلال در عرضه نفت به دلیل حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین سبب شد تا افت قیمت ها در این هفته محدود باشد. غرب روسیه را تهدید کرده که در صورت حمله به روسیه تحریم های جدیدی علیه این کشور وضع خواهد کرد. روسیه هر گونه برنامه ریزی برای حمله را رد می کند. روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است.

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا گفته هرگونه تحریمی که ممکن است از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع شود نباید شامل واردات انرژی شود.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته توافق بر سر احیای برجام بین ایران و قدرت های جهانی قریب الوقوع است، اما موفقیت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی طرف های گفت وگو دارد. اما بنا به ادعای دیپلمات های غربی اولین گام ها برای احیای توافق شامل معافیت های تحریمی صادرات نفت ایران نخواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 248100
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا