هنوز برای انتخاب دیپلماسی دیر نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا، اولاف شولتس صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، آندژی دودا رییس‌جمهوری لهستان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، و اورزولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا  در این ویدئوکنفرانس شرکت داشتند.

آنها در این نشست هشدار دادند که خطر حمله روسیه به اوکراین کاملا واقعی است، اما راه دیپلماسی را باید همچنان باز گذاشت. سران کشورهای غربی گفتند که در صورت حمله روسیه به اوکراین آماده‌اند اقدامات گسترده‌ای علیه روسیه انجام دهند.

جو بایدن در سخنان خود با اشاره به نشست مجازی با رهبران ناتو و کشورهای اروپایی گفت، دولت روسیه موفق نشده است بر سر بحران اوکراین در میان کشورهای غربی تفرقه بیندازد. او اعلام کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه انجام نخواهد گرفت.

رییس‌جمهور آمریکا گفته که معتقد است ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه تصمیم نهایی خود را برای حمله به اوکراین گرفته است و ظرف چند روز آینده حمله می‌کند. جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت که نیروهای مسلح مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین -که کی‌یف آنها را جدایی‌طلب می‌خواند- در روزهای اخیر مرتکب نقض فاحش آتش‌بس شده‌اند. وی با اشاره به اینکه نیروهای طرفدار روسیه مقامات کی‌یف را مسوول حملات دونباس در شرق اوکراین می‌دانند، افزود: روسیه یک کمپین گسترده اطلاعات نادرست را برای بهانه‌تراشی جهت حمله به اوکراین راه‌اندازی کرده است.

بایدن حضور حدود ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرزهای اوکراین و بلاروس و در دریای سیاه را تایید کرد و گفت: ما دلایل خود را داریم که معتقدیم روسیه در روزهای آینده به اوکراین حمله خواهد کرد. رییس‌جمهور آمریکا خاطر نشان کرد که کی‌یف، پایتخت اوکراین که محل زندگی ۸/۲ میلیون انسان بی‌گناه است نیز هدف قرار خواهد گرفت. وی گفت ایالات‌متحده به اوکراین نیرو اعزام نخواهد کرد، اما به کمک‌های دفاعی خود ادامه خواهد داد.

بایدن تاکید کرد که غرب با اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین موافق و در این امر جدی است و هرگونه تهاجم روسیه به یک جنگ فاجعه‌بار منجر خواهد شد. رییس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که تصمیم ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او برای ترک کشورش در بحبوحه تنش با روسیه شاید عاقلانه نباشد.

بایدن گفت: او (زلنسکی) حق دارد تصمیم خود را بگیرد. شاید این تصمیم عاقلانه‌ای نباشد، اما این یک انتخاب برای او است. دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین نیز پیشتر تایید کرده بود که زلنسکی تصمیم گرفته است از کنفرانس امنیتی مونیخ که از ۱۸ تا ۲۰ فوریه برگزار می‌شود، بازدید کند.

تلاش‌های دیپلماتیک

بایدن درهای دیپلماسی را به روی مسکو باز گذاشت و گفت: می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که روسیه هنوز هم می‌تواند دیپلماسی را انتخاب کند و دیر نشده است. اگر روسیه گزینه تشدید تنش را انتخاب کند، این درها را می‌بندد و ما آماده‌ایم در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کنیم.

رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه کشورش با سرگئی لاوروف، همتای روس وی طی روز پنجشنبه ۲۴ فوریه در اروپا افزود: روسیه باید بین دیپلماسی و پیامدهای فاجعه‌باری که از اقدامات نظامی آن به همراه خواهد داشت، یکی را انتخاب کند.

اوایل روز جمعه، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و رهبران متحدان کلیدی ایالات‌متحده در تماسی تلفنی نسبت به تداوم تجمع نیروهای روسی در نزدیکی اوکراین ابراز نگرانی کرده و حمایت خود را از حاکمیت اوکراین تکرار کردند.

در بیانیه کاخ سفید آمده که رهبران فوق متعهد به ادامه دیپلماسی برای تنش‌زدایی و در عین حال اطمینان از تمایل به تحمیل تحریم‌های اقتصادی سریع و هماهنگ بر روسیه در صورت انتخاب گزینه درگیری بیشتر هستند. اخیرا وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که حمله روسیه به اوکراین قریب‌الوقوع است و مسکو از تانک، هواپیما و حملات سایبری استفاده خواهد کرد.

صف‌آرایی ۱۹۰ هزار روس در داخل و نزدیک اوکراین

این در حالی است که نماینده آمریکا در سازمان امنیت و همکاری در اروپا در نشست این نهاد بر سر بحران اوکراین گفت، تقویت قوای نظامیان روس که تهدیدی برای اوکراین به شمار می‌رود، احتمالا به ۱۹۰ هزار تن برسد.

مایکل کارپنتر، نماینده آمریکا در سازمان امنیت و همکاری در اروپا در نشستی که در غیاب روسیه برگزار شد، گفت: ما ارزیابی می‌کنیم که روسیه احتمالا بین ۱۶۹ هزار تا ۱۹۰ هزار پرسنل در داخل و نزدیک اوکراین تجمیع کرده است که این با حدود ۱۰۰ هزار نیرو تا ۳۰ ژانویه قابل مقایسه است.

نماینده آمریکا در سازمان امنیت و همکاری در اروپا تاکید کرد: این چشمگیرترین بسیج نظامی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. گرچه روسیه از عقب‌نشینی نیروهایش خبر می‌دهد، بایدن حضور حدود ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرزهای اوکراین و بلاروس و در دریای سیاه را تایید کرده و مدعی است: ما دلایل خود را داریم و معتقدیم روسیه در روزهای آینده به اوکراین حمله خواهد کرد.

مانورهای موشکی روسیه

روسیه یک روز پس از آنکه تاکید کرد به تشدید بن‌بست با اوکراین به صورت نظامی پاسخ خواهد داد، برنامه‌هایی را برای انجام پرتاب‌های موشکی اعلام کرد. وزارت دفاع روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مانورهایی روز شنبه برای آزمایش آمادگی جنگی و تسلیحاتی نیروهای اتمی و غیراتمی‌ این کشور برگزار می‌شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مانور نیروهای بازدارندگی استراتژیک از قبل برنامه‌ریزی شده بود تا آمادگی فرماندهی نظامی و نهادهای کنترل، نیروهای جنگی، نیروهای کشتی‌های جنگی و ناوهای موشکی استراتژیک و همچنین قابلیت اطمینان تسلیحات نیروهای استراتژیک اتمی و غیراتمی بررسی شود.

براساس گزارش خبرگزاری ریانووستی، نیروهای هوافضا، نیروهای منطقه نظامی جنوبی، نیروهای موشکی استراتژیک و یگان‌های شمالی و دریای سیاه در این مانورها شرکت خواهند کرد. نیروهای منطقه نظامی جنوبی و یگان دریای سیاه در نزدیکی اوکراین عملیات انجام می‌دهند.

براساس گزارش شبکه تلویزیونی Zvezda، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه شخصا بر این آزمایش‌ها نظارت خواهد داشت. طبق گزارش این شبکه تلویزیونی دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرده، چنین مانورهایی حتی چنین پرتاب‌های آزمایشی بدون حضور رییس‌جمهور غیرممکن است.

روسیه روز پنجشنبه هشدار داد، اگر آمریکا با تقاضاهای امنیتی‌اش موافقت نکند، احتمالا مجبور خواهد شد به صورت نظامی واکنش نشان دهد. یکی از این درخواست‌های امنیتی ممنوعیت دائمی اوکراین و گرجستان از پیوستن به ناتو است؛ مساله‌ای که آمریکا از موافقت با آن امتناع کرده است. روسیه در هفته‌های اخیر بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده و اوکراین، ناتو، آمریکا و دیگر کشورهای غربی هشدار داده‌اند که هر لحظه ممکن است جنگی در بگیرد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 248195
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا