عواقب اجرای طرح صیانت/سیاست‌های ضد توسعه

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اجرای نسخه جدید طرح صیانت نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه بحران‌های بسیاری را برای کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی به وجود می‌آورد. همچنین این طرح با نسخه قبلی خود تفاوت چندانی ندارد و اشکالاتی که به آن وارد شده همچنان پابرجاست. همچنین بسیاری از متخصصان، این طرح را به نفع جامعه نمی‌دانند و بر این باورند که این طرح، یک طرح ضدملی است زیرا به صورت جمعی با این طرح مخالفت شده است.

با این حال غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور از اجرای طرح صیانت حمایت کرد و گفت: کسب‌وکار در فضای مجازی، مشاغل بسیاری ایجاد کرده است که در بسیاری از کشورها مبنای توسعه قرار گرفته و براساس توسعه مبتنی بر زیرساخت‌های فضای سایبری و مجازی در شغل شکل می‌گیرد. به دلیل اینکه ماهیت فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در حالت عادی یا در فضای مجازی با موضوع و مفهومی به نام ریسک همراه است، امروزه نیز در اوضاع اقتصادی بررسی میزان ریسک موضوعی جدی به شمار می‌آید. بنابراین موضوع ریسک و امنیت در مساله اقتصاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وقتی وارد فضایی مانند فضای سایبری و فناوری اطلاعات می‌شویم، طبیعتا به دلایل مختلف ضریب ریسک آن بالا خواهد بود. ۸۵درصد شبکه‌های اجتماعی کشور تحت اشغال شبکه‌های خارجی هستند که فعالان آن ایرانی هستند و اثر آن، تولید و هدایت افکار عمومی علیه دولت و حکومت است.

با این حال آخرین نسخه از طرح صیانت با پوست‌اندازی جدید و تغییرات محدود با عنوان طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» در دستور کار است. باید دید سرنوشت این طرح پرحاشیه که بیش از یک میلیون نفر کارزار مخالفت با تصویب و اجرای آن را امضا کرده‌اند، نهایتا به کجا خواهد رسید.

با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اجرای نسخه جدید طرح صیانت نه تنها مشکلاتی را حل نمی‌کند بلکه مشکلات بسیاری را برای کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی به وجود می‌آورد. در همین راستا محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: طرح صیانت طرحی است که صاحبان دیدگاه‌های مختلف در جریانات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کمتر اظهارنظر کرده‌اند و همه آنها با نظرات کارشناسانه این طرح را برای جامعه مفید نمی‌دانند. حتی مرکز پژوهش‌های مجلس هم نظر مثبتی در خصوص این طرح نداده است. تقریبا تمام فرهیختگان کشور این طرح را به نفع جامعه نمی‌دانند.

ابطحی در ادامه افزود: افرادی هم که از این طرح حمایت می‌کنند و موافق اجرای آن هستند، اظهارنظرات محافل خاص است که نظر کارشناسی نمی‌دهند و جامعه را از نظر اجتماعی به سمت یک بن‌بست می‌برند.

همچنین این اظهارنظرات با روان مردم بازی می‌کند، به این دلیل که اینترنت دیگر در اختیار یک مجموعه لوکس نیست. اینترنت به‌گونه‌ای شده است که بازار، سیاست، رفتارهای جامعه و ارتباطات افراد با یکدیگر را سامان می‌دهد و مخاطبین آن حداقلی از جامعه نیست. تقریبا اکثریت جامعه از اینترنت استفاده می‌کنند. اگر این طرح بخواهد این جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهد، معتقدم که این طرح، یک طرح ضد ملی است به این دلیل که به صورت جمعی با آن مخالفت شده است.

توهین به قانون

ابطحی گفت: طرح‌هایی که قابلیت اجرا ندارند بحران‌های فراوانی را به وجود می‌آورند و همچنین به قانون هم توهین می‌شود. یکی از نشانه‌های توسعه برای هر کشوری رشد سرعت اینترنت آن است. با این حال یکی از اهداف این طرح این است که سرعت اینترنت را کاهش دهد. اینکه افتخار کنیم سرعت اینترنت را کاهش دهیم تا آسیب‌های آن کاهش پیدا کند یکی از فاجعه‌های روزگار است. مثل این است که برای اینکه تصادف نشود، آسفالت‌های خیابان را خراب کنند تا خیابان‌ها خاکی شود و مردم با سرعت کمتری رفت و آمد کنند. این منطق یک منطق ضد توسعه است که در حال انجام است. ابطحی در پایان گفت: معتقد نیستم که این طرح بتواند آسیب جدی به کسب‌وکارهای اینترنتی بزند زیرا چندین سال است که تلگرام فیلتر شده ولی هنوز هم جزو یکی از اپلیکیشن‌هایی است که بیشترین کاربران را دارد.

هدف اولیه طرح صیانت همچنان پابرجاست

همچنین سعید امینیان کارشناس فناوری در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: طرح صیانت از ابتدا نسخه‌های متنوعی را تجربه کرده است. با تشکیل جلسات مختلف نظرات بخش خصوصی و متخصصین را گوش کردند. اما متاسفانه در نسخه نهایی طرح صیانت این نظرات در نظر گرفته نشده است. وی افزود: نسخه جدید طرح صیانت با نسخه قبلی خود که اشکالات بسیاری داشت، تفاوت چندانی ندارد. هدف اولیه طرح صیانت همچنان پابرجاست. بنابراین اشکالاتی هم که توسط متخصصین اعلام شده بود همچنان وجود دارد. این مشکلات باید اصلاح شود تا یک طرح کارآمد باشد و بتواند کمک‌کننده باشد نه محدود‌کننده. وی در ادامه گفت: حذف کامل این طرح هم به ضرر کشور است. این طرح باید اشکالات خود را حل کند تا هم برای کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی مفید باشد و در عین حال بتواند آن اهداف حاکمیتی و اهدافی که برای محافظت از حقوق داده‌های کاربران را دارد، اجابت کند. وی در پایان گفت: اگر نسخه جدید طرح صیانت اجرا شود مشکلات فراوانی را در کوتاه‌مدت به وجود می‌آورد. امیدوارم که در این طرح به نظرات کارشناسان و متخصصان گوش دهند و این نسخه طرح صیانت اجرا نشود چرا که به ضرر کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 248234
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا