اقدامات نمایشی وزارت اقتصاد به نفع مردم نیست

محمدرضا حسینا *

بر اساس گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعطای وام زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون اخذ ضامن از ۹ بهمن آغاز شده است در حالی که بانک‌ها به بهانه‌های مختلف همچون بسته شدن پرداخت وام جدید و یا پایین بودن میانگین گردش حساب مشتری، از پرداخت این تسهیلات سر باز می‌زنند.

این در حالی است که شبکه بانکی چند ماهی می‌شود که نسبت به پرداخت تسهیلات مصوب برخی از واحدهای تولیدی نیز تعلل می‌کند به طوری که برخی از شعب بانکی اعلام می‌کنند در حال حاضر برای پرداخت این منابع تسهیلات ندارند.
حال چطور می‌شود که در چنین شرایطی و در زمانی که بانک‌ها به دلیل کمبود منابع اقدام به اضافه‌برداشت از بانک مرکزی کرده‌اند تا بتوانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند‌، احسان خاندوزی از بانک‌ها توقع دارد که به راحتی تسهیلات خرد را پرداخت کنند و به کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی نیز اعلام کرده است که می‌توانند از این پس از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
آیا طرح چنین صحبت‌هایی از سوی وزیر اقتصاد آن هم در چنین شرایطی جز اینکه جنبه نمایشی داشته باشد، خاصیت دیگری دارد؟
بر اساس گفته‌های مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، اولویت بانک‌ها باید تولید و صنعت باشد اما متاسفانه عدم همراهی بانک‌ها با بخش صنعت موجب کاهش سرمایه در گردش و بعضا توقف فعالیت برخی از واحدهای تولیدی شده است. در این خصوص اگرچه بانک‌ها به علت عدم تمایل به سرمایه‌گذاری و همراهی در بخش‌های تولیدی مورد انتقاد هستند اما انصاف هم نیست که شرایط فعلی بانک‌ها را در نظر نگیریم و توقع داشته باشیم با عدم تغییر نرخ بهره، اندوخته قانونی و جریمه‌های بانکی، بانک‌ها بتوانند هم از پس پرداخت تسهیلات مورد نیاز بخش تولید بربیایند و هم اینکه در زمینه پرداخت تسهیلات خرد، عملکرد قابل قبولی داشته باشند.
در حال حاضر با توجه به اینکه وارد ماه پایانی سال شده‌ایم، بانک‌ها با کسری منابع مواجه هستند و بسیاری از شعبه‌ها نیز ترازنامه‌های درستی ندارند.
بنابراین می‌توان گفت که چنین تصمیم‌گیری‌هایی از سوی وزارت اقتصاد اگرچه در راستای جلب رضایت مردم اخذ شده است اما جنبه عملیاتی ندارد و تنها باعث خواهد شد که بانک‌ها به سراغ اقداماتی تورم‌زا همچون خلق پول بروند تا بتوانند از پس اعطای تسهیلات خرد بر بیایند در حالی که این اقدامات در نهایت منجر به تشدید تورم می‌شود.
البته تلاش دولت برای پرداخت تسهیلات بانکی با روش‌های ساده‌تر به مردم حرکت مثبتی است اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه دولت ادعا می‌کند به دنبال سیاست‌های ضدتورمی است، نمی‌توان بانک‌ها را با این شیوه‌ها تحت فشار قرار داد چراکه منجر به ایجاد تورم بیشتر در اقتصاد می‌شود که تکانه‌های آن متوجه معیشت مردم خواهد شد.
در این میان نباید از یاد برد که تنها همراهی بانک‌ها با صنایع و صاحبان فعالیت‌های مولد می‌تواند منجر به رشد اقتصادی و رفاه بیشتر مردم شود. بنابراین اگر وزیر اقتصاد واقعا به فکر مردم است، بیشتر باید به فکر حل موانع موجود در بخش‌های تولیدی کشور باشد تا اینکه دست به اقدامات نمایشی و بدون ضمانت اجرایی بزند.
* رییس مجمع فعالان اقتصادی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 248238
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا