اعمال مالیات بر ارزشافزوده در سفرهای هوایی خبرساز شد/ بهانه جدید گرانی
به گزارش جهان صنعت نیوز: میراکبر رضوی در خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزشافزوده در صنعت حملونقل هوایی بیان کرد: براساس مفاد ماده دو قانون مالیات بر ارزشافزوده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آنها از لحاظ مالیات و عوارض، مشمول مقررات قانون مزبور است. او افزود: لذا مادامی که شرکتهای حملونقل هوایی ترتیبات حملونقل هوایی مسافر و بار را فراهم کنند، مکلفند مالیات و عوارض ارائه خدمات حملونقل هوایی در ایران را از مسافر یا خریدار خدمت حمل، حسب مورد، مطالبه و وصول کنند.
روز بیستم بهمن امسال رییس سازمان هواپیمایی کشور نامه اخذ مالیات بر ارزشافزوده از بلیتهای هواپیمایی را ابلاغ کرد. در این نامه آمده بود در صورتی که خریدار بلیت از خدمات حملونقل هوایی استفاده نکند و یا از انجام پرواز انصراف دهد همه مبلغ مالیات بر ارزشافزوده دریافتی از مسافر بازگردانده میشود. همچنین در بخش دیگری از این نامه آمده بود که پنج درصد نرخ عوارض شهرداری از بهای پایه بلیت هواپیما حذف میشود و مبلغ مالیات بر ارزشافزوده در صورت کنسلی بلیت هواپیما به طور کامل بازگردانده خواهد شد.
طبق مقررات ماده ۳۲ قانون مالیات بر ارزشافزوده انصراف از خدمات حملونقل و فروش بلیت در داخل کشور از طریق هوایی است. بنابراین ۵ درصد از نرخ پایه بلیت که تاکنون تحت عنوان عوارض شهرداری محاسبه و از مسافر گرفته میشد با اجرای این قانون حذف میشود.
حال با وجود آنکه سازمان هواپیمایی مالیات بر ارزشافزوده را مشمول پروازهای خارجی ندانسته، اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران میگوید: همچنان این مالیات در پروازهای خارجی از مردم گرفته میشود و عامل گرانی و دستمایه شکایت شده است.
حرمتالله رفیعی که سوم اسفندماه در نامهای به رییس سازمان هواپیمایی به تخلفاتی که توسط بعضی شرکتهای هواپیمایی درباره مالیات بر ارزشافزوده رخ داده است، اشاره کرده و از این سازمان درخواست کرده دستور ابطال دریافت مالیات بر ارزشافزوده از پروازهای بینالمللی را بدهد، اینک به ایسنا میگوید: پس از گذشت چند روز از ارسال آن نامه به رییس سازمان هواپیمایی و با وجود آنکه قبلا همین سازمان در اطلاعیهای پروازهای خارجی را مشمول مالیات بر ارزشافزوده نداشته بود، اما همچنان این مالیات از مردم گرفته میشود و در صورت ابطال بلیت، مبلغ آن به مردم هم برگردانده نمیشود.
انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در آستانه فرارسیدن فصل سفرهای نوروزی و فروش تورهای خارجی، در نامهای به رییس سازمان هواپیمایی و معاون وزارت راهوشهرسازی که به محسن رضایی معاون اقتصادی رییسجمهور، رستم قاسمی وزیر راهوشهرسازی، خاندوزی وزیر اقتصاد، پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و رضائی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس رونوشت شده، اعلام کرده است: «متاسفانه با وجود پاسخ صریح و روشن آن سازمان مبنی بر دریافت نکردن مالیات بر ارزشافزوده در پروازهای بینالمللی، بعضا شرکتهای هواپیمایی همچنان نسبت به دریافت این مالیات اقدام میکنند.
لذا تقاضا دارد به استنادِ:
الف ـ اطلاعیه انجمن بینالمللی حملونقل هوایی یاتا مندرج در سند ۸۶۲۲ سازمان بینالمللی ایکائو و استانداردسازی آن موسوم به پیمان شیکاگو که دولت ایران نیز رسما عضو و متعهد به اجرای این پیمان است با هدف تجارت بینالمللی و برابری، سیاست خود مبتنی بر عدم تعلق مالیات بر ارزشافزوده به خدمات ارائهشده در صنعت حملونقل هوایی که صراحتا به دلیل پرداخت وجه مربوطه نمیتواند منحصرا تابع قوانین مالیات بر ارزشافزوده حاکم بر کشور مبدا باشد.
ب ـ ماده ۱ قانون مالیات بر ارزشافزوده مصوب مجلس شورای اسلامی ایران عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران را مشمول مالیات بر ارزشافزوده دانسته است، لذا در خصوص حملونقل عمومی مسافر و بار توسط خطوط هواپیمایی بینالمللی که از مبدا ایران به مقاصدی خارج از کشور ایران است، متناقض با اهداف تنظیم این قانون بوده.
ج ـ خطوط هوایی بینالمللی از تبعیت قوانین سایر کشورها مشمول قانون بر ارزشافزوده در زمینه دریافت مالیات بر ارزشافزوده بجز در محدوده کشور خود منع شدهاند.
ضمنا در صورت لزوم این انجمن آمادگی دارد ادله و مستندات بیشتر را در جلسات حضوری به استحضار برساند.
همچنین یادآور میشود که در همین مدت کوتاه میزان شکایات واصله به این انجمن نشان از آشفتگی کسبوکار و خروج بیحساب ارز از کشور و تضییع حقوق بیتالمال داشته، لذا ضروری است برای رفع معضلات جامعه درباره ابطال دریافت مالیات بر ارزشافزوده از پروازهای بینالمللی دستور موکد صادر شود.
به دنبال ابلاغ سازمان امور مالیاتی، قانون مالیات بر ارزشافزوده از روز ۱۳ دی روی نرخ بلیط هواپیما به اجرا گذاشته شد. شرکتهای هواپیمایی خارجی این قانون را مغایر با قوانین بینالمللی حملونقل و انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) دانستند و با اشاره به ابهامات این قانون، اعتراض خود را به الزام اجرای آن اعلام کردند. آژانسداران ایرانی نیز انتقال خروج ارز از کشور و تحمیل هزینههای بیشتر به خانوادههای ایرانی را از تبعات اجرای این قانون دانستند. اعضای کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس نیز وعده داده بودند به این اعتراض و مغایرت قانونی در سریعترین زمان رسیدگی و حتی در بودجه ۱۴۰۱ قانون مربوط به آن را اصلاح کنند.
سازمان هواپیمایی ۲۱ بهمن ماه در اطلاعیهای صراحتا اعلام میکند: با توجه به اینکه قانون مالیات بر ارزشافزوده مختص عرضه کالا و خدمات در ایران است، لذا مشمول پروازهای خارجی نمیشود. هرچند این سازمان پروازهای داخلی را مشمول مالیات بر ارزشافزوده میداند و درباره آن چنین توضیحی میدهد: براساس مفاد ماده دو قانون مالیات بر ارزشافزوده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آنها از لحاظ مالیات و عوارض، مشمول مقررات قانون مذبور است. لذا مادامی که شرکتهای حملونقل هوایی ترتیبات حملونقل هوایی مسافر و بار را فراهم کنند، مکلفند مالیات و عوارض ارائه خدمات حملونقل هوایی در ایران را از مسافر یا خریدار خدمت حمل، حسب مورد، مطالبه و وصول کنند.
مالیات بر ارزشافزوده در سفرهای هوایی در حالی اعمال شده که نرخ بلیط پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی در سه سال اخیر به بهانه گرانی ارز با افزایش پیدرپی مواجه شده که در دوران کرونا نیز محدودیت در ظرفیت پذیرش مسافر، دستاویز گرانی بیشتر در قیمت بلیط هواپیما شده که در نتیجه، سهم سفرهای هوایی در سبد خانوار ایرانی را کوچکتر کرده است.
لینک کوتاه :