کی‌یف در آتش و خون

به گزارش جهان صنعت نیوز:  جهان در حالی به تماشای این جنگ ویرانگر در ابعاد گسترده پس از جنگ جهانی دوم نشسته که ناتو در اظهارنظری اعلام کرده قصد اعزام نیرو به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه را ندارد. همزمان موجی از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه به راه افتاده و سازمان ملل در شورایی که روسیه حق وتو دارد، در تدارک پیش‌نویس قطعنامه علیه اقدام این کشور است؛ قطعنامه‌ای که یادآور اقدامی مشابه از سوی این نهاد سازمان ملل به دنبال الحاق منطقه کریمه اوکراین توسط روسیه درسال ۲۰۱۴ است.
در حالی که کی‌یف هدف حملات گسترده با موشک‌های بالستیک و کروز قرار گرفته، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا ولادیمیر پوتین را متجاوز خوانده و با اعمال بسته‌های تحریمی ویرانگر علیه روسیه موافقت و «مقام شماره دو» سفارت روسیه از آمریکا را اخراج کرده است؛ تحریم‌های مالی علیه ثروت نامحدود رهبری که در ابتدای امر نه تهدید به حساب می‌آید نه تاثیر چندانی خواهد داشت. به گفته بایدن، تجاوز پوتین فراتر از اوکراین خواهد بود، چراکه مرد اول کرملین در اندیشه احیای اتحاد جماهیر شوروی است.
در آن سوی ماجرا، در اوکراین بسیج عمومی برای ۹۰ روز اعلام شده و طی آن، مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اوکراینی تا اطلاع ثانوی حق خروج از کشور را ندارند. ۱۰۰ هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند و هزاران نفر با عبور از مرز وارد مولداوی و رومانی شده‌اند. در روز نخست حملات ۱۳۷ اوکراینی شامل نظامیان و غیرنظامیان کشته شده‌اند. رییس‌جمهور اوکراین می‌گوید که هدف اول روسیه او و خانواده‌اش است، اما با درخواست آتش‌بس راه گفت‌و‌گو را نیز باز گذاشت. در این میان میخائیلو پودولیاک، مشاور رییس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام آمادگی کرده تا بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی با روسیه درخصوص تضمین‌های امنیتی گفت‌وگو کند.
این در حالی است که روسیه پس از پیشروی در شهرهایی در شرق، شمال و جنوب اوکراین حملات خود را برای تصرف پایتخت اوکراین تشدید کرده است. گزارش‌ها حاکی از نبردهایی در سرتاسر اوکراین بوده‌ که شدیدترین درگیری‌ها در مناطق جدا شده شرقی و همچنین در خارکف دومین شهر بزرگ این کشور است. همزمان امانوئل ماکرون از نارو زدن پوتین انتقاد می‌کند و بوریس جانسون هم مشغول بسته‌های تحریمی علیه مسکو است.

ماکرون: پوتین نارو زد!

رییس‌جمهوری فرانسه، دیروز با اشاره به گفت‌وگوهای پیشین با همتای روس خود پیش از حمله به اوکراین، گفت: ولادیمیر پوتین همزمان با اینکه پشت تلفن، جزئیات توافقات مینسک را با من بررسی می‌کرده، در حال آماده شدن برای آغاز جنگ بوده است؛ این فریبکاری و نارو زدن است.
امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه پس از نشست اتحادیه اروپا گفت: بله، دورویی اتفاق افتاد؛ انتخابی آگاهانه و عمدی برای آغاز جنگ صورت گرفت، آن هم در زمانی که هنوز می‌توانستیم بر سر صلح مذاکره کنیم. ماکرون تاکید کرد که فرانسه تحریم‌های مجزای خود را به بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه اضافه می‌کند.
این در حالی است که رییس‌جمهور روسیه در نخستین اظهارنظر خود پس از اولین روز حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد که اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدید مواجه می‌شدیم و نمی‌دانم کشور ما پس از آن چگونه ادامه می‌داد.

موج تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه

در این میان استرالیا، تایوان، فرانسه و اتحادیه اروپا هم در اقدامی به وضع تحریم‌ها علیه روسیه بابت حمله به اوکراین دست زده‌اند. استرالیا دیروز تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه وضع کرد که شامل یکسری از شهروندان نخبه و قانونگذاران می‌شود و گفته که غیرقابل قبول است که چین محدودیت‌های تجاری را با مسکو آن هم در زمانی که به اوکراین یورش برده، تسهیل کرده است.
اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در یک نشست خبری گفت: ما با شرکای خود برای اعمال موج جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه همکاری می‌کنیم تا فشارها بر این کشور تشدید شود. این تحریم‌های جدید علیه اولیگارش‌های روسی است که قوای مالی آنها برای مسکو مهم است و همچنین ۳۰۰ نفر دیگر از اعضای پارلمان روسی نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند که به استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک در استان دونباس رای دادند.

موریسون همچنین از فقدان واکنشی قوی و قاطع از سوی چین انتقاد کرد که یکسری از محدودیت‌های تجاری را با مسکو تسهیل کرده است. نیوزیلند نیز تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده که شامل ممنوعیت سفر به روسیه و ممنوعیت تجارت کالا با ارتش این کشور می‌شود.

در این میان، وزارت امور خارجه تایوان نیز اعلام کرد، تایپه نیز به جمع تحریم‌کنندگان بین‌المللی روسیه می‌پیوندد و در بیانیه‌ای گفت: دولت به شدت متاسف است که روسیه به جای حل مناقشات از طریق گفت‌وگوهای صلح‌آمیز دیپلماتیک راه نظامی و حمله با زور را در پیش گرفته و دیگران را می‌آزارد. دولت تایوان با هدف واداشتن روسیه به توقف حمله نظامی علیه اوکراین و انتخاب گفت‌وگوهای صلح‌آمیز میان تمامی طرف‌های درگیر اعلام می‌کند که به تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی علیه مسکو ملحق می‌شود.

همچنین شارل میشل، رییس شورای اروپایی نیز اعلام کرد: اتحادیه اروپا تصمیم سیاسی برای وضع تحریم علیه روسیه بابت حمله به اوکراین اتخاذ کرده است. وی در نشست فوق‌العاده اتحادیه اروپا گفت: ما یک تصمیم سیاسی برای افزودن به بسته تحریمی خود گرفته‌ایم که می‌تواند برای رژیم روسیه دردناک و طاقت‌فرسا باشد. ما همچنین درباره حمایت از مردم و دولت اوکراین برای بسیج ظرفیت مالی و حمایت بشردوستانه صحبت کردیم.

اورزولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپایی نیز گفت: تحریم‌های جدید علیه روسیه ۷۰ درصد از بخش بانکداری این کشور و شرکت‌های کلیدی دولتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روسیه را از دسترسی به فناوری‌های مدرن محروم می‌کند.
رییس کمیسیون اروپا در نشست فوق‌العاده اتحادیه اروپا ادامه داد: نخست، این بسته شامل تحریم‌های مالی است که دسترسی روسیه را به مهم‌ترین بازارهای سرمایه قطع می‌کند. ما اکنون ۷۰ درصد از بازار بانکی روسیه را هدف قرار داده‌ایم. همچنین، شرکت‌های دولتی کلیدی از جمله در زمینه دفاعی نیز هدف قرار می‌گیرند. این تحریم‌ها هزینه‌های استقراض و تورم در روسیه را افزایش می‌دهد و به تدریج پایه صنعتی روسیه را منهدم می‌کند. همچنین این تحریم‌ها روسیه را از دسترسی به فناوری‌های حیاتی از جمله میکروچیپ‌ها محروم می‌کند.

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که دولتش تحریم‌هایی را علیه روسیه جدا از آنچه که اتحادیه اروپا وضع کرده، اعمال می‌کند و به زودی طیف این تحریم‌ها اعلام می‌شود.

تحریم ۲۴ فرد و نهاد بلاروسی

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه ۲۴ فرد و نهاد بلاروسی به دنبال عملیات نظامی روسیه در دونباس اعمال کرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: به عنوان بخشی از پاسخ جدی و گسترده ایالات متحده به تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) ۲۴ فرد و نهاد بلاروسی را به دلیل حمایت و تسهیل بلاروس از حمله به اوکراین تحریم می‌کند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد، ایالات متحده در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، سرگئی ایوانف، نیکولای پاتروشف، ایگور سچین و فرزندان ارشد آنها را تحریم کرده است.
سرگئی اس. ایوانوف مدیرعامل شرکت دولتی معدن الماس آلروسا و عضو هیات‌مدیره گازپرومبانک نیز در لیست تحریم‌های آمریکاست. وزارت خزانه‌داری گفت که آندری پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و نیکلای پاتروشف، نیز توسط ایالات متحده تحریم شده و دارایی یا منافع وی مسدود شده علاوه بر این، ایوان سچین، پسر ایگور سچین، رییس روسنفت نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شد.

تحریم بخش هوافضای روسیه

وزارت بازرگانی هم اعلام کرد که ایالات متحده تحریم صادراتی را علیه بخش‌های هوافضا و دریایی روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین اعمال می‌کند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: امروز، وزارت بازرگانی ایالات متحده، از طریق دفتر صنعت و امنیت خود، به تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین با اجرای یکسری کنترل‌های سختگیرانه صادراتی پاسخ داد که دسترسی روسیه به فناوری‌ها را به شدت محدود می‌کند… این کنترل‌ها عمدتا دفاع روسیه را هدف قرار می‌دهند.
وزارت بازرگانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بخش‌های هوافضا و دریانوردی دسترسی روسیه به ورودی‌های فناوری حیاتی را قطع می‌کند، بخش‌های کلیدی پایگاه صنعتی‌اش را از بین می‌برد و جاه‌طلبی‌های استراتژیک آن برای اعمال نفوذ در صحنه جهانی را تضعیف می‌کند. این وزارتخانه افزود: از این پس مسکو از خرید مجموعه‌ای از اقلام با فناوری پیشرفته از جمله نیمه‌هادی‌ها، رایانه‌ها، مخابرات، تجهیزات امنیت اطلاعات، لیزرها و حسگرها منع خواهد شد

جانسون: پوتین اشتباه محاسباتی کرده

از طرفی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین اعلام کرد و گفت که بریتانیا قصد دارد روسیه را از اقتصاد جهانی دور کند. جانسون در پارلمان این کشور گفت: ما به ماموریت خود برای خارج کردن روسیه از اقتصاد جهانی روزبه‌روز و هفته به هفته ادامه خواهیم داد.
به عنوان بخشی از بسته تحریم‌های جدید، بریتانیا دارایی‌های بانک VTB را مسدود کرده است. جانسون خاطرنشان کرد که بریتانیا این اختیار را دارد که بانک‌های روسی را به طور کامل از سیستم مالی بریتانیا حذف کند.
وی افزود که ایالات متحده اقدامات مشابهی را انجام می‌دهد. علاوه بر این، شرکت‌های دولتی و خصوصی روسی از جمع‌آوری سرمایه در بریتانیا منع خواهند شد. میزان پولی که اتباع روسیه می‌توانند در بانک‌های بریتانیا سپرده‌گذاری کنند نیز محدود خواهد بود. نخست‌وزیر انگلیس گفت، در مجموع، بریتانیا دارایی‌های بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد جدید را مسدود خواهد کرد. بریتانیا همچنین شرکت هواپیمایی Aeroflot را از انجام پروازها به این کشور و از این کشور منع کرده است.
نخست‌وزیر بریتانیا گفت که بریتانیا تحریم‌هایی را علیه بلاروس به دلیل مشارکت در عملیات نظامی روسیه در اوکراین وضع کرده است. بر اساس سند رسمی منتشر شده‌، بریتانیا تحریم‌هایی را علیه شرکت روستک روسیه، رهبری شرکت هواپیمایی یونایتد و بانک V از جمله تحریم‌های دیگر اعمال کرده است. سازمان هوانوردی غیرنظامی نیز مجوز حمل‌و‌نقل خارجی هواپیمای ایروفلوت روسیه را به حالت تعلیق درآورد.
جانسون همچنین در نشست «گروه ۷» اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین اعمال می‌شود. وی افزود: توافق کردیم که هزینه روسیه را به حداکثر برسانیم و به وابستگی اروپا به گاز روسیه پایان دهیم.

جو بایدن: پوتین متجاوز است

این در حالی است که جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در سخنرانی در محل «اتاق شرقی» کاخ‌سفید با حمله به ولادیمیر پوتین، گفت مسوولیت حمله به اوکراین تنها برعهده رییس‌جمهور روسیه است. او اظهار کرد، دولتش در پاسخ به حملات گسترش یافته به اوکراین تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد. او با حمله به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه گفت: پوتین متجاوز است. پوتین این جنگ را انتخاب کرده است. و حالا او و کشورش تبعاتش را به دوش خواهند کشید.
وی گفت که تحریم ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روی میز است. بایدن در پاسخ به این سوال که آیا این گامی است که او آماده انجام آن است، گفت: این روی میز است. بایدن گفت که حمله بی‌رحمانه ولادیمیر پوتین به مردم اوکراین را محکوم می‌کند و رهبر روسیه را متهم به رد هرگونه فرصت دیپلماتیک ارائه شده به او کرد. بایدن افزود: این یک حمله از پیش طراحی شده است. ولادیمیر پوتین چندین ماه مشغول برنامه‌ریزی برای آن بوده است.
بایدن ادامه داد: پوتین تمام ابتکارات حسن نیت ایالات متحده و سایر کشورها را رد کرد و اصلا قصد صحبت کردن با پوتین را ندارم. رییس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: اطمینان حاصل خواهیم کرد که پوتین بهای تهاجم خود به اوکراین را بپردازد. پوتین اقدامی گستاخانه و خطرناک علیه امنیت اروپا را شروع کرده است. بایدن اظهار کرد: تهاجم روسیه نباید بی‌پاسخ بماند. اگر بماند، عواقبی بسیار وخیم برای آمریکا خواهد داشت. پاسخ ناتو به تهاجم روسیه به اوکراین قاطع و یکپارچه خواهد بود.

جو بایدن گفت که معتقد است ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه فراتر از اوکراین خواهد رفت، زیرا او می‌خواهد اتحاد جماهیر شوروی سابق را دوباره تاسیس کند. بایدن در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند پوتین فراتر از اوکراین خواهد رفت، گفت: بله. او در اوکراین جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تری دارد. او در واقع می‌خواهد اتحاد جماهیر شوروی سابق را دوباره برقرار کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 249379
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا