متوسط گرانی برای دهک‌ها تا ۳۶ درصد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران در رابطه با وضعیت تورم بین دهک‌های مختلف نشان می‌دهد که فاصله تورمی بین دهک‌ها در افزایش قیمت تغییری نکرده است؛ به طوری که تورم نقطه‌به‌نقطه که برای کل کشور بهمن‌ماه ۴/۳۵ درصد اعلام شده بود برای دهک‌ها به گونه‌ای بوده که دهک اول، ۳/۳۶ و دهک دهم ۴/۳۶ درصد است و سایر دهک‌ها نیز بین این دو عدد نوسان دارند. دهک‌های مختلف در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۴/۰ درصد و در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۸/۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

در رابطه با وضعیت تورم سالانه که برای بهمن‌ماه ۴/۴۱ درصد اعلام شده بود در دهک‌های مختلف بین ۴/۴۰ تا ۴۴ درصد برای دهک اول نوسان داشته است. در مورد وضعیت «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز تورم سالانه بین ۶/۵۳ برای دهک دهم و ۵۴ درصد برای دهک اول متغیر است. در غیرخوراکی‌ها و خدمات نیز بین ۵/۳۳ درصد در دهک اول تا ۴/۳۷ درصد در دهک دهم نوسان دارد.
این افزایش هزینه در حالی برای دهک‌ها به ویژه دهک‌های پایین وجود دارد که حمایت از این دهک‌ها بارها مورد تاکید دولت بوده است و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و توزیع بخشی از منابع ناشی از آن در قالب رقم بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی بین دهک‌های پایین را مطرح کرده و حتی وعده پرداخت از دی امسال وجود داشت ولی به هر ترتیب جریان حذف ارز ترجیحی در مجلس با مخالفت مواجه شده است و فعلا توزیع این یارانه منتفی به نظر می‌رسد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 249392
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا