رشد قیمت جهانی سنگ‌آهن و زغال‌سنگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این در حالی است که جنگ‌ها زنجیره تامین را با مشکل روبه‌ر می‌کنند. به‌خصوص که در حال حاضر صحبت از تحریم‌های گسترده علیه روسیه از طرف کشورهای غربی است. تحریم روسیه به عنوان کشوری معدنی و حمله آن به اوکراین می‌تواند تاثیرات میان‌مدتی روی بازارهای کالایی داشته باشد و قیمت‌ها را برای مدت محدودی افزایشی کند.
بنابراین در شرایط فعلی و پس از جنگ نظامی روسیه به اوکراین، سوال اصلی این است که جنگ بین دو کشور چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت؟ در همین رابطه مشاور کسب‌و‌کارهای معدنی به «‌جهان‌صنعت» گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور دارای ذخایر معدنی فراوانی هستند و ذخایر استراتژیکی ازجمله سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در اختیار دارند، در صورت افزایش درگیری‌ها و دوری از هرگونه دیپلماسی و گفت‌و‌گو‌، شاهد آن خواهیم بود که بازارها با روند افزایشی قیمت روبه‌رو شوند.
سید سهراب حسینی با اشاره به ذخایر معدنی غنی در اوکراین گفت: یکی از اهداف حمله روسیه برای ضمیمه شدن خاک اوکراین به این کشور وجود منابع معدنی و منابع طبیعی این کشور است. اوکراین همواره منطقه بسیار مهمی برای روسیه بوده است. وقتی از شوروی سابق جدا شد، تنش‌های زیادی را برای شوروی در پی داشت اما آن زمان برای اینکه این منطقه را دوباره به خاک شوروی بازگردانند‌، قدرت کافی نداشتند. به این ترتیب ذخایر معدنی اوکراین یکی از دلایل مهم این جنگ است.
این مشاور کسب‌و‌کارهای معدنی درباره تمایل روسیه به داشتن منابع بیشتر معدنی گفت: هرچه روسیه منابع طبیعی و معدنی خود را افزایش دهد نیاز کشورهای دیگر به ذخایر معدنی این کشور بیشتر می‌شود. این کشور سنگ‌آهن‌، منگنز، مس‌، طلا‌، نقره و زغال‌سنگ را در اختیار خود دارد اما به منابع بیشتری متمایل است. به این ترتیب انحصار این مواد معدنی در دست روسیه تهدیدی برای غرب محسوب می‌شود.
او با اشاره به جنگ جهانی دوم گفت: اگر برگردیم به دوران جنگ جهانی می‌بینیم کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا به مواد معدنی نیاز داشتند و بخشی از مواد معدنی مورد نیاز خود را در اروپای شرقی و آفریقا تولید می‌کردند. برای اروپا و آمریکا راحت‌تر بود که منابع مورد نیاز خود را بدون آلودگی در خارج از مرزهای خود تولید کنند. این موضوع در مورد روسیه هم صادق است. به طور مثال ذخایر آهنی که در اوکراین است وقتی دست صنایع فولاد روسیه بیفتد، این کشور هم تمایل پیدا می‌کند که تولیدش در اوکراین باشد.
مشاور کسب‌و‌کارهای معدنی درباره این پرسش که این حمله چقدر روی معدنکاری سایر کشورها تاثیر می‌گذارد، گفت: احتمالا قیمت سنگ‌آهن افزایش خواهد یافت. البته همیشه بازارها با بحران‌ها نوسان پیدا کرده‌اند ولی بعد از مدتی به تعادل رسیده‌اند. بنابراین این بحران موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود هرچندکه قیمت‌ها دایمی نیستند. حسینی ادامه داد: در مورد سایر مواد معدنی که در این دو کشور تولید می‌شدند هم می‌توان گفت انحصار در روسیه و توقف آن در اوکراین نظم بازارها را به هم می‌زند. در این روند شاید نگاه غربی‌ها به سمت معادن سایر کشورها برود. حتی شاید سرمایه‌گذاری‌ها در آمریکای جنوبی بیش از پیش افزایش یابد.
سهم روسیه از منابع معدنی دنیا چقدر است؟
اما برای اینکه بیشتر با منابع معدنی اوکراین و روسیه آشنا شویم به بررسی این دو کشور می‌پردازیم. روسیه دارای ذخایر غنی سنگ‌آهن، منگنز، کروم، نیکل، پلاتین، تیتانیوم، مس، قلع، سرب، تنگستن، الماس، فسفات و طلا است. ذخایر سنگ‌آهن آنومالی مغناطیسی Kursk‌، نزدیک به جنوب غربی مرز اوکراین‌، یک‌ششم کل ذخایر جهان را شامل می‌شود که استخراج از آن از دهه ۱۹۵۰ آغاز شده است. سایر ذخایر بزرگ سنگ‌آهن نیز در شبه‌جزیره کولا، کارلیا، جنوب مرکزی سیبری و بخش‌های دور شرقی قرار دارند. لازم به ذکر است که بزرگ‌ترین ذخایر مس در شبه جزیره کولا و اورال و سرب و روی در اوستیای شمالی یافت می‌شود.
منابع معدنی متنوع روسیه به بسیاری از محصولات این کشور جایگاه قدرتمندی در بازارهای جهانی داده است. الماس در روسیه از اهمیت اقتصادی خاصی برخوردار است. در سال ۲۰۰۶ این کشور توانست یک‌چهارم تولید جهانی را به خود اختصاص دهد. نیکل (یک‌سوم)؛ کبالت (۲۰ درصد)؛ پلاتین (۴۰ درصد)؛ و آلومینیوم (۱۲ درصد) را به خود اختصاص دادند. اما رکود اقتصادی در اوایل دهه ۱۹۹۰ باعث شد تولید کاهش و نسبت صادرات افزایش پیدا کند.
بیشتر فلزات در اورال و سیبری یافت می‌شوند. زمانی تخمین زده می‌شد که سیبری حاوی تقریبا ۲۰ درصد طلا و نقره جهان و حدود یک‌سوم آهن است. بسیاری از منابع معدنی روسیه در بخش‌های شمال منجمد‌کننده و دورافتاده قرار دارند، جایی که تنها شهرهای صنعتی در اطراف معادن و ذخایر به وجود آمده‌اند. معدنچیان و کارگران در مناطق به ویژه دورافتاده در شیفت‌هایی کار می‌کنند که در آن دو هفته در کمپ‌های معدن زندگی می‌کنند و سپس با هلیکوپتر به شهرها بازگردانده می‌شوند.
منابع طبیعی اوکراین را نیز می‌توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد. منابع انرژی، سنگ معدن فلزی و سنگ معدن غیرفلزی از جمله منابع طبیعی اوکراین هستند. اگرچه این کشور به ترتیب تنها ۴/۰ درصد و ۸/۰ درصد از سطح زمین و جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد اما تقریبا ۵ درصد از منابع معدنی جهان را در اختیار دارد. بیش از ۲۰ هزار ذخایر از بین ۱۹۴ ماده معدنی شناخته شده را می‌توان در اوکراین یافت. از این ذخایر کشف شده، ۷۸۰۰ کانسار از بیش از ۹۰ ذخایر دارای مواد معدنی مهم صنعتی هستند. اوکراین یکی از بزرگ‌ترین ذخایر و استخراج منگنز، آهن و مواد خام غیرفلزی را دارد که این ذخایر را می‌توان در مناطق مختلف این کشور یافت.
ذخایر زغال‌سنگ
اوکراین هفتمین ذخایر بزرگ جهان و دومین ذخایر زغال‌سنگ در اروپا با حدود ۳۴ میلیارد تن را در اختیار دارد. منابع دیگر میزان ذخایر را تقریبا ۱۱۵ میلیارد تن تخمین زده‌اند. ذخایر عمده زغال‌سنگ این کشور در حوضه Donbas و Lviv-Volyn قرار دارد. این دو ذخایر ۹۵ درصد از ذخایر زغال‌سنگ در اوکراین را در اختیار دارند، حدود ۴/۹۲ درصد در Donbas قرار دارد‌. با تولید حدود ۱۰۰ میلیون تن زغال‌سنگ در سال، انتظار می‌رود این ذخایر حدود ۵۷۰ سال دوام بیاورند. برخی از ذخایر زغال‌سنگ در حوضه Dnieper نیز یافت می‌شود. اکثر زغال‌سنگ تولید شده در اوکراین برای مصارف خانگی به ویژه برای تولید برق است. زغال‌سنگ حدود ۴۴ درصد از سوخت شرکت‌های تولیدکننده انرژی را تشکیل می‌دهد که آن را به دومین سوخت مهم پس از هسته‌ای تبدیل می‌کند.
ذخایر سنگ‌آهن
اوکراین، استرالیا و روسیه بیشترین ذخایر سنگ‌آهن را در جهان دارند. طوری که هر یک از این سه کشور بیش از ۱۰ درصد از ذخایر سنگ‌آهن جهان را به خود اختصاص داده‌اند. اوکراین به تنهایی ۲۷ میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن دارد و رتبه ششم را در تولید جهانی سنگ‌آهن دارد. حدود ۸۸ کانسار در سراسر کشور وجود دارد. از مجموع ۸۸ کانسار، ۶۰ کانسار در حوضه Kryvyi Rih قرار دارد که ذخایری حدود ۱۹ میلیارد تن دارد. حوضه Kremenchuk حدود ۴ میلیارد تن دارد در حالی که Belozersky حدود ۵/۲ میلیارد تن دارد. بخش بزرگی از ذخایر سنگ‌آهن از طریق معادن سطحی استخراج شده است و اوکراین عمدتا سنگ‌آهن خود را به چین صادر می‌کند.
ذخایر منگنز
اوکراین همچنین در میان ۱۰ تولیدکننده برتر سنگ معدن منگنز در جهان قرار دارد و دارای بزرگ‌ترین ذخیره سنگ معدن منگنز در اروپا است. در سال ۲۰۱۰، این کشور بیش از ۷۳۶۰۰۰ تن سنگ معدن و کنسانتره منگنز قابل عرضه در بازار را تولید کرد که از این میزان ۱۲۱۰۰۰ تن صادر شد و مابقی در داخل برای تولید فروآلیاژها استفاده شد. ذخایر عمده در بخش جنوبی اوکراین واقع شده است. حوضه Nikopol حدود یک‌سوم ذخایر اکتشاف شده در کشور را در خود جای داده است در حالی که منطقه Veliko-Tokmakskoye حدود ۶۶ درصد از ذخایر اکتشاف شده را در خود جای داده است.
رشد قیمت طلا
در این میان شاهد این هستیم که به دنبال جنگ میان روسیه و اوکراین، بازار جهانی طلا تحت تاثیر قرار گرفته است. بر این اساس قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر ارزیابی مجدد سرمایه‌گذاران از پیامدهای بحران اوکراین و تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، افزایش یافت و پس از نوسانات شدیدی که روز گذشته داشت و سه‌درصد افزایش پیدا کرده نهایتا ثبات پیدا کرد. به این ترتیب بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۵/۰ درصد افزایش، به ۱۹۱۲ دلار و ۶۱ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز پنجشنبه به مرز ۱۹۷۳ دلار و ۹۶ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۲۰ بود.
در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۷/۰ درصد کاهش، به ۱۹۱۳ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار پنجشنبه‌شب گذشته با ۸/۰ درصد افزایش، در ۱۹۲۶ دلار و ۳۰ سنت بسته شده بود.
پالادیم با ارزیابی سیگنال‌های مربوط به کمبود عرضه ناشی از جنگ در اوکراین از سوی بازار، روند صعودی خود را از سرگرفت. بهای هر اونس پالادیم ۶/۲ درصد افزایش یافت و به ۲۴۶۵ دلار و ۶۸ سنت رسید. پالادیم روز پنجشنبه تا مرز ۲۷۱۱ دلار و ۱۸ سنت پیشروی کرده بود.
شرکت نورنیکل روسیه که تولیدکننده بزرگ پالادیم و پلاتین مورد استفاده در مبدل‌های کاتالیکی برای پاکسازی دود اگزوز خودروست و معامله‌گران به ریسک‌هایی اشاره کردند که تحریم‌ها از سوی هر دو طرف درگیری می‌تواند ایجاد کند و عرضه این فلز ارزشمند را محدود خواهد کرد.
مارگارت یانگ، استراتژیست دیلی فارکس اظهار کرد: در کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران همچنان ریسک‌ها و منفعت‌های حمله به اوکراین و پیامدهای تحریم‌های غربی علیه روسیه را ارزیابی می‌کنند. طلا به سطح عادی بازگشته و سرمایه‌گذاران پس از معاملات پرنوسانی پنجشنبه‌شب گذشته بازار آمریکا، به خرید در قیمت پایین‌تر پرداختند.
ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین روز جمعه همزمان با نبرد نیروهای نظامی اوکراین با مهاجمان روسی که به سمت پایتخت این کشور پیشروی می‌کنند، وعده داد در کی‌یف می‌ماند.
دیوید جونز استراتژیست ارشد بازار در وب‌سایت کپیتال گفت: فوریه یک طوفان تمام‌عیار برای طلا بود و تورم، نزول بازارهای سهام و ابهامات ژئوپلیتیکی، تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را تقویت کرد.
بر اساس گزارش رویترز، صندوق‌های ETF که در طلا و فلزات ارزشمند دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند، شاهد موج عظیم ورود سرمایه در سال‌جاری بوده‌اند. همچنین در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۵/۰ درصد افزایش، به ۲۴ دلار و ۳۲ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۵/۰ درصد افزایش، ۱۰۶۲ دلار و ۲۹ سنت بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 249405
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا