دریافت دو نوبت مالیات از پزشک مشاور

دکتر مجید سلامتی *

پزشکان از اول دی ماه ملزم به نسخه‌نویسی الکترونیک شدند اما با گذشت یک ماه از اجرای این طرح، همچنان مشکلات و گلایه‌ها از روند اجرای آن پابرجا است.

بخشی از ایراداتی که در زمینه نسخه الکترونیک برای من و همکاران مطرح شده را در ادامه بررسی می‌کنیم:

۱- اصولا اهمیت  نسخه‌نویسی به صورت کامل  مربوط به گروه داخلی و تا حدودی بیشتر متوجه  گروه نفرولوژی است. متوسط اقلام نسخه شده توسط هر نفرولوژیست با احتساب داروهای نگهدارنده کلیوی، مکمل‌های لازم‌، داروهای فشارخون و اریتروپویتین و  آنتی‌لیپید حداقل  هفت قلم است که در مورد بیماران دیابتی عملا با توجه به مشکلات مالی بیمار و عدم توان مراجعه به متخصص دیابت حدود ۹ قلم است (این تعداد را  با تعداد داروهای همکاران جراح‌، ارتوپد، گوش و حلق و بینی مقایسه کنید که حداکثر دو قلم است‌، در حالی که تعرفه دریافتی هر دو گروه یکی  است.)

۲- نفرولوژیست در هر بار ویزیت درخواست آزمایش و سونوگرافی  برای سه یا چهار ماه بعد  نسخه می‌کند که از نظر اداره دارایی زمان مراجعه بیمار به آزمایشگاه و سونوگرافی مجددا مالیات برای پزشک محاسبه خواهد شد. (حال فرض کنید بیمار امروز برای آزمایش و فردا برای سونوگرافی مراجعه کند،  سه مالیات برای پزشک محاسبه خواهد شد‌. در حالی که فقط یک ویزیت در سه یا چهار ماه قبل  دریافت شده است‌). این مورد نیز برای همکاران گروه جراحی وجود ندارد.

۳- بابت بیماران مشاوره  شده بستری نیز  در دو نوبت مالیات از پزشک مشاور گرفته می‌شود؛ یکی زمان مشاوره و دیگر هنگام ترخیص که به بیمار نسخه الکترونیک داده می‌شود .

۴- در مورد بیماران بخش دیالیز که به صورت رایگان نسخ مربوط به داروها و انسولین و ازمایشات درخواستی و سونوگرافی و رادیوگرافی‌ها درخواست می‌شود مجددا علاوه بر مالیات که در تعرفه همودیالیز لحاظ می‌شود‌، مالیات مضاعف بر نسخه الکترونیک محاسبه خواهد شد .

۵- بر اساس نسخ الکترونیک حتی اگر شما برای نزدیکان خود‌، پرسنل درمانی و یا بیماران بی‌بضاعت نسخه رایگان بنویسید‌، تعرفه مالیاتی لحاظ خواهد شد .

 

بدیهی است تعرفه پایین گروه‌های داخلی، وقت‌گیری  زیاد نسخه الکترونیک و تخمین‌های نجومی درآمد  پزشکان داخلی بر اساس نسخ الکترونیک، مجددا متوجه کاسته شدن فعالیت همکاران داخلی و  ضعیف شدن گرایش پزشکان جوان برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها خواهد بود.

* نفرولوژیست

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 249597
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا